Nászta Katalin | Hetedhéthatár
Szerzői archívum

Nászta Katalin

Nászta Katalin írásai: 118
Nászta Katalin

Nászta Katalin: Tanítsd nyelved

A magyar kultúra napja akkor született,
mikor házat váltottunk – haza helyett.
A hűtlenség nyomunkban ólálkodott,
belénkmart, kutyául viselkedett.

Véső nélkül

a hit formálja végül
alakod
ki lennél nélküle
megszab
köréd rendez
s kiragyoghatsz

Egy meg egy az – három

2019 őszén jelent meg az Üveghegy kiadó gondozásában Cseke Gábor és Gergely Tamás közös kötete, ami Cseke Kóválygások a Hyde Parkban c. (2010, MEK) verskötetét valamint Gergely Tamás Vadmalac 222 c. MEK-en megjelent félpercesei keletkezésének körülményeiről írt alkotói vallomásait tartalmazza, melyek stílusukban szinte megegyeznek a félpercesekkel.

Megbicsaklik a remény

Mint akit felfogadnak, írjon az ünnepekre,
lecsekkol a vers, ha szeme meg is rebben.

VÉGSZÓ – Michael McKeever darabjának magyarországi bemutatója a Rózsavölgyi Szalonban

Az előadást akkor látni, amikor az egész színházi világ felbolydult – különös élmény. Mikor a színház létét érzi veszélyben a színész (s mikor nem?), nem tudni melyik színész mit gondol a kialakult helyzetről, a nézők között is csak pár szó hangzik kommentárként az eseményekről, érthető módon, hiszen rá kell hangolódni az előadásra, ahhoz pedig nyugalom kell – legalábbis józan feltételezésem szerint -, ami a lehetetlenséggel határos.

Augusztus Oklahomában

Egy színházi előadás mindig hátrányból indul, ha ugyanazt a sztorit már filmen is bemutatták. Kivált, ha olyan hírességek játszanak benne, mint Meryl Streep, Julia Roberts és mások. Nos ez alkalommal büszkék lehetnek a zalaegerszegi színház művészei. Az összehasonlításban ők jönnek ki győztesen, csapatostul.

Ady Endre és Bogdán Zsolt

Nem is érdekes, ki volt előbb. Ady, aki most Bogdán Zsolttal szólal meg, vagy Bogdán Zsolt, aki Adyval szól. Vagy Szugyiczky István, aki összeállította a műsort. Vagy mi, akik nézzük, hallgatjuk az előadást. Szembenéz sorsával, aki kézbe veszi a magáét, éljen bármikor – s mi is kik hallgatjuk most vele nézünk szembe.

Ahogyan a víz tükrözi az arcot

Azon gondolkoztam, mi legyen a címe? Ez volt Fazakas Misi utolsó kérdése is az Osonó tegnap esti előadása után: kinek milyen szó jut eszébe az egészről – a végén? Beleférhet egy szóba? Nem. Elhangzott: vágy, találkozás, gond, teher stb. Nekem a többi találó szó mellé még egy mondat: da capo al fine… Annyira kinyílt a világ, mindenki tudhat mindenkiről mindent, eljutnak hozzánk a legtávolibb információk – de egymásról vajmi keveset tudunk.

torz rondó

mikor elhagysz barátom s múlik az élet
érzem, nemcsak látom, sietnek az évek
a dallamok szívemen már csak zongoráznak
nem hatolnak be, mert tegnap bezártam

Egy élet és – egyelőre – két regény

Próbálj úgy írni, hogy ne politizálj. Egy kedves 90 éves hölgy telefonált be a Kossuth rádió délelőtti adásába, erről jutott eszembe a fenti mondat. Sűrűn emlegette, hogy nem politizált soha, most sem és ezzel a megjegyzésével azonnal politikussá vált hozzászólása.

csak összehúztam a lábamat

én vagyok egy független man
érti?
nem tudni rám ragadni semmi
én szabad lenni, free

Szabálytalan színházi kritika

Zrínyi Miklós, a törökverő. Zrínyi Miklós, a költő. Zrínyi Miklós, a magyar hős: ősünk, tanultuk volna annakidején, de nem tanultuk. Nem is foglalkoztatott, hogy ki volt, inkább egy nagyonrégikitérdekelmamár típusú alakja a történelemnek…, vagy irodalomnak..?

A színművész halálára – Balogh Tamásnak

Mély fájdalommal, és megrendüléssel tudatjuk, hogy Balogh Tamás színművész, társulatunk Örökös tagja 74 éves korában 2019. október 2-án elhunyt…
… áll a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház honlapján. Balogh Tamás színművész, aki 2018-ban elnyerte a Vidéki színházak fesztiválján a legjobb férfialakítás díját rövid, súlyos betegség után örökre itt hagyta a világot jelentő deszkát.

Semmit se bánok – Székely Csaba drámája a Rózsavölgyi Szalonban

Székely Csaba maga mondta, színdarabjai írásakor különösen érdeklik a sorstragédiák, a megtépázott, tönkrement egzisztenciák, illetve bármiféle – családi, társadalmi – hatalmi mechanizmus működése, az emberi manipuláció természetrajza. A Semmit se bánok főszereplője az egykori román titkosrendőrség ma már nyugdíjas tagja. De a mű nem az ügynökkérdést tárja fel. Elsősorban a bűn és bűnhődés, a bűn és megbánás témáit járja körül, azt, hogy a diktatúra szolgálattevőjének régi bűnei hogyan hatnak a mára, ha egyszer képes volt beengedni a sötétséget, az benne marad-e örökre.

szerelem

aki magára húzott egy ruhát
bőréhez illőt
annak stílusa szerint jár-kel ezután?



Archívum

Hirdetés