május, 2020 | Hetedhéthatár
Archívum

Időszak: 2020. május

Szegről, végről

Minden nap verj be
Egy szöget a falba
Aztán a szögbe egy szeget
Majd akaszd a szögre

Forgatás

„Visszataszító küllemű, csúnyának mondott, öregedő nőket keresünk „A bányarém” című készülő filmhez. Megjelenés lompos utcai ruhában, reggel négy órakor a Filmgyár külső telephelyén, Sivár utca 70/c”. A rendező kezéből a földre esett az újság. Ki követte el ezt az arcátlan merényletet? Így toborozni az ő filmjéhez?!

Oldódás

Mikor lassulnak a szelek,
lágyabb a nappal.
Élesebb a halványkék.

Ennek is

„Egyszer talán majd mégis vége lesz”
aztán föláll az, aki még föl tud állni,
és jó lesz megint embernek lenni,
és kis ideig hinni, mily’ jók is vagyunk.

Kaleidoszkóp – 15.

Dr. Kollega Tarsoly Sándor – Jobb tanárt sem kívánhatnék gimnáziumi osztályfőnöknek senki számára, mint amilyen nekünk adatott a veszprémi Lovassy László Gimnázium második osztályától az érettségiig. Ötvenhatan kezdtük az elsőt, egy erősen vonalas, erősen balra húzó osztályfőnökkel.

Hajnali csendben

Hajnali madár a nagy
csendben azt dalolta
el nekem: ne félj,
rendbe jön minden!
Isten kezében
vagyunk mindannyian,

rügyfakadás

tegnap láttam, megnéztem ma is
a rügyet, ahogy a fények színezik,
langyos esőben ékszerként ragyog,
percekig azt hittem földi csillagok

Azok a fura svédek (4.)

Károly bézbólsatyában – Carl den sextonde Gustaf, azaz tizenhatodik Károly Gusztáv. Így hívják a svéd királyt. A becsületes neve Carl Gustaf Folke Hubertus Bernadotte. Ez még inkább királyi név. Főleg, ha hozzátesszük, hogy egyes történészek szerint nem is tizenhatodik. De ne ragadjunk le a számoknál!

Alfred Stieglitz fotói

Alfred Stieglitz (1864–1946) német származású világhírű fotóművész, a fotótörténet egyik legfontosabb szereplője. New Yorkban kezdte iskoláit, majd Berlinbe utazott, ahol gépészmérnöki tanulmányokat folytatott. A fényképezéssel a német fővárosban ismerkedett meg, ott vásárolta első fényképezőgépét. Kísérletezésbe fogott, megpróbálva a fényképezés addig ismert korlátait átlépni.

gyémánt koccan falamon
ambivalens fénye villan,
mintha vágy – feszítővason,

Haszontalan

Egy petákot sem hoz, hiába írod.
Inkább fújj meg, ha mást nem, egy sípot!
Aki olvas, és talán meg is érti,
a miértet még csak meg sem kérdi.

Én, Petrozsényi Nagy Pál

Kellemes meglepetés. Honnan a csudából vettem azt, hogy hidegek, tartózkodóak irántam a kedves rokonok. Hiszen még Gyuszika is eljött, Csöpi legkisebb unokája, aki aztán csakugyan naphosszat ki sem mozdul otthonról. Akár a nagyanyja. Ilyen a természetük – vettem számba, ki tisztelt meg a látogatásával. Most sincs itt, meg Zsolti, az exfutballista családostól.

Pécsi Nemzeti Színházunk forrásai (1895-1949) – 4.

Most egy olyan sorozatot olvasnak, amelynek forrásai a szerző magán-archívumából valók. Ezeket szeretném a közvélemény elé tárni folyamatosan, de úgy, hogy különböző korszakokból közöljek és kommentáljak egy-egy olyan írást a sajtóból, amely a pécsi (és néha az országos vagy a vidéki) színházi életünket jellemezte a megnyitástól a színházak államosításáig.

Egy tanár ars poeticája

Mért vársz tőlem szép szavakat,
cizellált s újdonatúj fordulatot?
Versemhez nincs csodamúzsa!
Ő csak vájt fülűeknek búg

Három bohém Párizsban

Amikor láthatóan a „keleti blokkból” jött három fiatal megérkezett, hosszú sor állt a lerobbant négyemeletes háznál. A bejárat előtt eléggé vegyes társaság várakozott. Színesek, arabok, toprongyos francia urak is, persze. „Chambres” volt kiírva egy kopott falon, ahol a fogatlan neonlámpán a „h” és „m” betű reménytelen várt pótlásra.



Archívum

Hirdetés