Végzettsége: Debreceni Tudományegyetem, bölcsészdoktor, 1944. Középiskolai tanári oklevelét is Debrecenben szerezte, 1947-ben. Feleségével, Nagy Piroska tanárnővel négy gyermeket neveltek, akik a humán tudományok területén dolgoznak a felsőoktatásban.
Munkássága: 1943-50-ig a Debreceni Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékén (pontosabban mestere, Karácsony Sándor Társaslélektani Intézetében) volt gyakornok, majd tanársegéd és a MEKDESZ utazó titkára. 1950-53-ig a Pécsi Tanító- és Óvónőképző Intézet tanára, majd igazgatója. 1953-69-ig a pécsi Pedagógiai Főiskola docense, 1969-82-ig főiskolai tanára, 1982-90-ig a JPTE Tanárképző Kar főiskolai tanára 1990-beli nyugdíjba meneteléig.
A családi nevelés, a családi életre nevelés, valamint a neveléstörténet elismert kutatójaként, tankönyvszerzőjeként tartják számon hazai és nemzetközi szakirodalomban. Ezeken a tudományterületeken százötvennél több publikációja jelent meg, idegen nyelven is.
Könyvei: 1972, Neveléstörténet (1958, 1972, 1983), Early Child Care in Hungary, 1972, Családi életre nevelés (1975, 1994), Munkára nevelés a családban, 1972.
Díjai: a neveléstudomány kandidátusa, Apáczai Csere János-díj.
Tisztségei: az MTA Neveléstörténeti Albizottsága tagja, a Magyar Pedagógiai Társaság neveléstörténeti szakosztályának, családi nevelési szakosztályának, valamint a Pécsi Akadémiai Bizottság társadalomtudományi szakbizottságának az elnöke. A Magyar Pedagógiai és Historia Pedagógica Belgium szerkesztőbizottsági tagja.
Életműve nagyrészt Pécshez kötődik. Pécsett élt, tanított, nevelte gyerekeit és tanítványait, itt halt meg 2007. VII. 17-én. Ablakából ráláttunk az egész városra. Aznap, amikor halálhíréről a fia értesített, ezt írtam ráemlékezésül:
Ma halt meg Komlósi Sanyi bátyánk. Elesett, súlyos agysérülése kómát okozott, amely hamar, kíméletesen átemelte a túlsó partra. Nyolcvanhét évesen ment el, bölcs, értelmes figyelemmel élt tanúságtevő életét letéve az öröklét küszöbére. Az időtlen és a határtalan, a csudálatos, a transzcendens szemlélet szerint nem történt semmi tragikus, egyszerűen hazahívta a Teremtője, s kevéssel korábban elhalt kedves párja, Piroska nénénk, aki bizonyára felolvas neki, véleményt kér tőle az egészen-felső-oktatás forró csészéi mellett az égi teáskonyhában. Csak köszönetet tudok mondani az életéért. Példájáért, diktatúrákat elszenvedő, igazsághoz hűségesen ragaszkodó figyelméért. Tanár voltáért, közvetítő létéért.
Nekem is tanárom volt Pécsett, először még a főiskolán, majd hosszú idő után tiszteletnek örvendő nyugdíjas „kollégám” az egyetemen. Aki be-bejött hozzám, s akit jólesett meglátogatnom, mielőtt az egyetem „fura urai és úrnői” öt éve a Tanárképző Intézetből indoklás nélkül durván kirúgták az akkori pedagógusképzés elkötelezett megújítóit (az intézetigazgatót, ötödmagával). Megszenvedte ezt Komlósi Sándor is. Látta az egyetemi képzést ellehetetlenítő folyamatokat, megvolt róla a véleménye. Sokszor beszélt az intézményrombolások „déjá vu” előképeiről. Megtapasztalhatta még Debrecenben, a világelsőként létrehozott „Társaslélektani Intézet” időszakában a napi politika „csíragyilkos” munkáját, melynek következményeibe, a korabeli kommunista hatalom tisztogatásába, az ifjúságneveléstől való eltiltásba mestere, Karácsony 1952-ben belehalt. Komlósi Sándor ennek a neveléstörténeti személyiségnek tanítványaként vállalta el a témavezető szerepét, Karácsony Sándor pedagógiájának aktualitásáról írt doktori disszertációm készítésében. Mindezek a szavak csak héjai az emlékezésnek. Egy nevelő több évtizedes munkálkodásáról előszüremkedő emlékek alig leírhatók. De szívesen mesélek saját tanítványaimnak az ő pécsi lakásáról, ahová úgy hívott, mintha hazahívna. Otthon lehettem náluk. Térben, időben és lélekben.
Megérkezésemkor először beléptem a „Dominus providebit” feliratú ajtón, majd a lenti, konyhába vezető „gyilokjáró” lépcsőn levezetett szállásomra, a konyha melletti csendes kisszobába. Ez volt a fogadott gyermekek kuckója. A lefelé kanyargó lépcsőn szaporázta lépteit a drága Piroska néném is, amikor friss szóval, ízes lecsó-vacsorával, vagy főzelékkel várt. Azután Sanyi bátyámmal elővettük a neveléstudomány legvitatottabb fogalmait, eseményeit s a bogozás (borozgatás) közben meséltethettem. Szívesen szólt saját élettapasztalatairól. Sohasem vitázott, mindig eszme-csere zajlott, ahogy az Kontra Györgynél is volt. Naprakészen kielemezte az egyetemi kollégák tudását, múltját, jelenét és jellemét, pedagógiai készségét vagy a hiányok okait. Nagy érdeklődéssel figyelt, kiegészített, megmutatta a dolgok „hátamögét”, elővette saját írásait. Mire korán reggel felkeltem, hogy az egyetemre tanítani induljak, ő már megforralta számomra a teát, s miközben faltam a reggelit, ő komótosan felolvasta nekem az aznapi passzust, a saját bibliaolvasó kalauza szerinti igét. Nagyokat hallgattunk ezután. Az esték néprajzi élményt hoztak. Piroska néném ilyenkor elővette az ormánsági szőttes- és hímzés gyűjteményét, szenvedélyesen, derűs lelkesen, színesen elmesélte, részletezte, hogyan éltek még minap is az asszonyok Patapoklosiban, vagy a Dráva mentén, aprófalvakban, az Isten hóna és háta mögött („arra alá, Baranyában”), amerre gyűjtöttek. Piroska nénémék lelkeket gyógyítottak, hiteket erősítettek. Mindketten optimistán, a nehéz időkben is.
Komlósi Sándor nevelő-emberként a 20. század legnagyobb magyar pedagógus-tudósának, Karácsony Sándornak kiváló növendéke, s mestere hivatását folytató „utazó titkára” volt. A debreceni professzor életszerű gondolatait, természetes rendszerbe foglalt tudományát képes volt érthető, életközeli módon bemutatni, gyakorlati példákkal átvilágítani. Egyik legkedvesebb tantárgya a Családi életre nevelés volt, amit hálás szívvel vettem át tőle – s azt saját növendékeim számára továbbadva tanítom ma is. Láthatóan valós szüksége van rá a mai fiatalságnak.
Gyerekei nem véletlenül az embertudományokban, léleknevelésben lelték meg feladatukat. Feladatot kaptam én is Komlósi Sándortól. Lassan, nagyon lassan veszem észre: mi mindenért kísért le Sanyi bátyám a gyilokjáró konyhalépcsőn, kedves bölcs szavaival. A feladat az érték felismertetése, továbbadása, növelése, újrafogalmazása. Ez ma Komlósi Sándor egyik öröksége. Sokunknak hiányzik áldást, békességet kívánó szelídsége, amellyel előrement a felső terem irányába.
Ahogyan az utazó titkárhoz illik. Onnan tud a legtöbbet tenni a tanárképzésért.
Tudta, honnan jön az erő, honnan fúj a szél „sub specie aeternitatis”. Nagy ajándéka életünknek, hogy ismerhettük, tanulhattunk tőle. Ővele és őáltala is.
Hozzászólások