Észak-Európa – 8. Finnország: Lappföld • Hetedhéthatár

Nagyvilág

Észak-Európa – 8. Finnország: Lappföld

Rénszarvas az út szélén

Az ország északi részén fekvő, hazánk területével megegyező nagyságú országrész Lappföld. Az érintetlen természet, a hatalmas erdők, tiszta vizű patakok és tavak, a rénszarvasok, a sarki fény és a nyári fehér éjszakák, valamint nem utolsósorban a számik hazája ez.

Sodankylä, a fatemplom szószéke

A számik időszámítás előtt 3000 körül érkeztek a mai Finnország, Svédország és Norvégia északi területére. Fő megélhetési forrásuk a rénszarvastenyésztés. A természethez rendkívül közel álló nép az ősi sámánhit számos elemét a kereszténység felvételét követően is megőrizte. A számi kultúrával több helyen ismerkedhetünk, látványos kiállításokon és szabadtéri múzeumokban.

Lappföldön elsőként egy szentként tisztelt magaslatra látogatunk el. Az 539 méter magas hegy neve Pyhätunturi, azaz Szent Tunturi. A tunturi a térségben található kopár magaslatok összefoglaló neve.

Túra a Pyhätunturin

Annak ellenére, hogy nem túl magas, mégis ehhez képest viszonylag komoly erőpróbát jelent a tetőre való feljutás: a túra első szakasza erdőben vezet, majd egy fokozatosan emelkedő, teljesen kopár szakasz következik, egészen a csúcsig. Az állandóan töredező, leomló sziklákon nem lehetett túraútvonalat kialakítani, ezért csak egyik kőről a másikra lépkedve lehet előrehaladni, nem kis szintkülönbséget leküzdve.

Tankavaara: aranymosás

A Szent Tunturitól 50 kilométerre északra helyezkedik el Sodankylä. Nevezetessége a temető kertjében álló régi fatemplom. Az 1689-ben épült templom abban különleges, hogy a történelem viharait teljes épségben vészelte át, köztük a második világháború végén visszavonuló németek semmit sem kímélő visszavonulását.

Tankavaara: Melyiket válasszam?

Sodankyläből Tankavaaraba utazunk tovább, és Lappföld újabb érdekességével ismerkedünk meg. Mindannyian hallottunk a 19. századi alaszkai aranylázról. Azonban kevesek tudják, hogy Lappföld ugyanabban az időben szintén az arany megszállottainak célterülete volt, megközelítőleg ugyanannyian keresték föl a Tankavaara környéki aranylelőhelyeket, mint Alaszkát. A szabadtéri múzeumban betekintést kaphatunk nemcsak az itteni, hanem a világ számos más országában lejátszódott aranylázak történetébe, ráadásul nem csak passzív szemlélőként lehetünk jelen, hanem aranymosótállal a kézben mi is szerencsét próbálhatunk a patak partján. A korabeli házak egyikében mindenféle kincseket: ásványokat, pénzérméket, meteorit-darabokat lehet vásárolni.

SIIDA múzeum: számi lakóház

Mai utunk végén Inariba látogatunk. Inari a hasonnevű tó mellett helyezkedik el, nevezetessége Finnország egyik legérdekesebb és leglátványosabb interaktív múzeuma, a SIIDA. A múzeum két részből áll, a zárt épületben a számik kultúrájával és történetével ismerkedhetünk, míg a hét hektáron elterülő szabadtéri bemutatóhelyen eredeti számi lakóházakat, gazdasági épületeket, élelmiszer-tárolókat tekinthetünk meg.

Finnországi kalandozásunk ezzel a végéhez ért, az új esztendőben Norvégia felé folytatjuk utunkat. Első úticélunk Európa legészakibb pontja, a Nordkapp lesz!