Székelyföldi borsáros fürdőfelújító kaláka Csíkszentkirályon • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Székelyföldi borsáros fürdőfelújító kaláka Csíkszentkirályon

2005-ben ötödik alkalommal zajlott a „Kalákások” nagy örömére egy újabb fürdőfelújító építőmunka, július 28-tól augusztus 7-ig. Egy előkészítő csoporttal két nappal korábban, 2005. július 26-án érkeztünk a Csíki-medencébe, az Olt folyó által kettéválasztott falucskába. A kalákások zöme az első napra július 28-ára utazott a helyszínre. A korán érkező szervezőknek le kellett egyeztetni a faluvezetőkkel az érkező vendégek szálláshelyeit, a programok időpontját, az építéshez elengedhetetlenül szükséges faanyagot, s egyéb apró-cseprő kérdést is tisztázni kellett. Mint minden évben, idén is leellenőriztük korábbi megvalósult fürdőink épségét, ellátogattunk Kászonújfalura (2004-es kaláka helyszíne) és Csíkkozmásra (2003-as kaláka helyszíne). Gyorsan teltek a napok a munka megkezdéséig, lassan megszoktuk a helyi klímát és életvezetést. Megismerkedtünk a leendő, falubéli munkatársainkkal, a szállást adó családokkal.

Koronalátogatás

Aztán amikor 28-án felvirradt a reggel még egy utolsó csoportegyeztetésen túlesve belevágtunk munkánkba, cél az elhanyagolt fürdő felújítása, környezetének rendbe hozása.

Rögtön az elején ki kell emelni, hogy a helyi fiatalok, fiúk és leányok egyaránt „gőzerővel” serénykedtek az alapozó munkáknál is. Feladatunk sokrétű volt, kiterjedt területen dolgoztunk. 11 nap alatt elkészült egy 17×8 m-es szilárd betonfalazatú, fa padozatú borvizes medence oldalfalburkolata, szintén fával. A medence mélységét tekintve, gyermek és felnőtt részre osztódott ketté. A fő attrakciónak számító medence köré széles napozóterasz készült, hogy a nyári melegben a hideg borvizes fürdő után napozni lehessen. Átadásra került egy a megyei útnak nevezett, a falun áthaladó útról levezetett kétkarú, az út rézsűjébe mélyített lépcsősor, természetesen egy öltöző a fürdőzőknek, egy filagória a pihenni és étkezni vágyóknak. A természeti terület „szentségét” megőrizvén a helyszínen talált hatalmas kövekből Mária szentélyt alakítottunk ki erős munkagép segítségével.

Viszont puszta kézzel emeltük a falu jelképének is számító szent korona felnagyított mását, mely fűzkötegekből, kisebb-nagyobb fűzfonatokból épült. Örök élmény marad számomra a koronához tartozó dőlt-kereszt felállítása.

A helyszínre érkező zenészeknek köszönhetően felvidéki duda és tárogató szóra emelkedett fel a koronát ékesítő fenyőfából ácsolt kereszt. Az építmény magassága a kereszttel együtt a 10 m-t is meghaladja. Az „építési területen” pontszerűen elhelyezve számos alkotás megtalálható, például egy az érkező vendégeket fogadó forrás (Ágnes forrás), egy kétnemű wc, távolabb a rézsű tetején az általunk emelt keresztek méretéhez képest kisebb méretű keresztet állítottunk. Kihasználva az Olt közelségét, vele párhuzamosan rövid tanösvényt létesítettünk.

Csoportos feredő Kászonban

Pihenő napjainkban jártunk a Gyimesi-hágón, Gyimesbükkön az ezeréves határnál, itt a Rákóczi vár maradványain láthattunk, korhű öltözetben honfoglaláskori és a Rákócziak idején használt fegyverekből bemutatót. Egyik vasárnap Csíksomlyón istentiszteleten vett részt a társaság egy része, míg a másik fele a szabadtéri oltárhoz látogatott el. Hétköznapjaink esti elfoglaltságai: tánc, előadások, augusztus 5-én Illés-koncert Csíkszeredában.

Sajnos az avatón szemerkélt az eső, lehűlt a levegő, de azért számos érdeklődő megjelent az ünnepségen. Másnapra kiderült az ég, a falun átutazók érdeklődve jelentek meg a fürdőnél.

Továbbra is így legyen, szolgálja a falu és vendégei megelégedését a mi örömünkre!