Kedves János kiállítása Mohácson
Július 1-jén lesz tíz éve, hogy Pécsett a Rácz Aladár Közösségi Házban bemutathattam Kedves János festőművész barátunk munkásságának egy szeletét. Az akkori bemutatón részletesen kitértem arra a képzőművészi útra, mely a budapesti szabadiskolai kezdetektől Kolbe Mihály irányításán át addig vezetett. A bemutatott alkotásokról akkor azt mondtam, hogy jól reprezentálják Kedves János alkotói világát. Ma, az itt bemutatott alkotások tovább erősítik bennem mindazt, amit erről az alkotói világról gondoltam, ma is gondolok és érzek. Hiszen csaknem valamennyi mű élményből építkezik. A legritkábban másolja a valóságot, az leginkább csak jelzésszerűen jelenik meg a műveken.
Ha végignézünk a falakra helyezett alkotásokon, azt kell látnunk, hogy az élményt elsősorban a helyi témák adják. Ezek a témák – mint Kedves János vallja – nem a földön hevernek, meg kell őket találni és meg kell tanulni egyéni módon, saját látásmód szerint értelmezni. Nem kell különösebb tehetség ahhoz, hogy felfedezzük a műveken azt, hogy Kedves János hogyan látja és értelmezi mindazokat a témákat, melyeket a világ, a Város, azaz Mohács, a Duna part és a körülöttünk lévő települések, tájak látványa ébreszt benne, melyek alkotásra ösztönzik. Nyitott szemmel, jegyzetfüzettel kezében újra és újra észreveszi a Folyó, a Város évszakonkénti változásai mellett az itt élő, dolgozó embereket, akik munkavégzésük, szórakozásuk közben is elválaszthatatlan részei annak a nagy egésznek, ami jellemzője, megtestesítője annak a mohácsiságnak, melyben napjaik, napjaink telnek. Jó érzékkel, szép vonalvezetéssel, színvilággal és a formák szemetvonzó és gyönyörködtető egységével mondja el érzéseit, örömeit, vágyait arról, amit e térségben naponta lát, átél, s neki esztétikai élményt nyújt. Helyi motívumok, a képeken megörökített mozgalmasság pillanatképei – melyek a műterem csendjében élednek újra – nekünk tárlatlátogatóknak egy-egy új világ hangulatát nyújtják. Ezek mögött fellelhető a kiérlelt gondolatok sora. Ezt segíti Kedves János gondos kidolgozással. Munkája közben egy-egy motívum, gondolat különböző szempontok alapján kel életre, s ezért van az, hogy több változatban is elénk kerül egy-egy városkép, egy-egy tájrészlet. Munkáin olyan bensőséges kapcsolatról, kapcsolatokról ad számot, mely kapcsolat csak ott és azok között alakulhat ki, jöhet létre, akik együtt és egymás mellett élnek, vannak, együtt lélegzenek. Igy van ez akár a Városról, akár az azt meghatározó Folyóról vagy éppen az emberekről legyen is szó. Önmaga és mások számára – most éppen nekünk tárlatlátogatóknak – érzi ennek fontosságát, s ezért fog ecsetet naponként kezébe. Amint mondja: a festő mindig alkotni kényszerül, mégha éppen az is látszik, hogy sétál vagy csak résztvesz valamilyen eseményen, rendezvényen.
A Város nyújtotta látványt, a benne élő embereket, az ünnepelt úgy fogadja el, amint az elmúlt hetven évben helyet foglalt, kapott az életében, ugyanakkor az állandó változás elől sem térhet és tér ki, hanem a kettőt ötvözve mutatja fel a jelennek és a jövőnek azt az élményt, mely belőle a földfesték, a színek, a vonalak vagy éppen a foltok képében kikívánkozik.
Kedves János valamennyi alkotásán a genius loci /a hely szelleme/ belső átélés melletti képi értelmezés és megjelenítés szerint van jelen és szól a nézőkhöz.
Ha jól belegondolunk, akkor azt kell mondanunk, hogy Kedves János tulajdonképpen nem mutat mást alkotásain a mi világunkról, csak azt, ami neki és nekünk tárlatlátogatóknak meghatározó mozzanat, hiszen történelemről, emberi sorsokról, a környezet változásairól és az emberek összetartozásáról szól. S ez a sok-sok apró-nagyobb mozzanat teszi teljessé képi világát és teszi teljessé a mi mindennapjainkat is. Azt is mondhatom, hogy Kedves János alkotói világa, az ő és a mi hovatartozásunkról szóló vallomás, mely lokálpatriotizmusra nevel és tanít a képzőművészet olykor-olykor bonyolultnak vélt vagy látszó eszközeivel, nyelvezetével.
Ezeken a festményeken – melyek lenyűgözőek, melyek olajtechnikával pasztell-finomságú már-már akvarell-hatást nyujtó alkotások – észrevétlenül kel életre a néha észrevétlen, közömbösnek tűnő környezet is.
Kedves János színvilága, képeinek harmóniája, belső egysége és feszültsége, akár figurális, akár nonfiguratív képein a mindennapok örömteli hangulatát idézi meg, melyek gondoktól terhelt világunkban is megnyugvást, kikapcsolódást és a szépre figyelés élményét nyújtja. Festményeinek, érzéseinek gondosan szerkesztett képi világa segít mindezekhez eljutni bennünket.
(Elhagzott 2012. április l3-án Mohácson a Filmszínház kamaratermében.)
Hozzászólások