Svéd filmé a 19. Titanic fődíja • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Svéd filmé a 19. Titanic fődíja

A 19 Titanic Nemzetközi Filmfesztivál fődíját háromtagú nemzetközi zsűri ítélte oda, amelynek elnöke idén Stefan Laudyn, a Varsói Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója, tagjai Kocsis Ágnes filmrendező és Muhi András producer voltak. A zsűri indoklása szerint a Filmfesztivál fődíját, a Hullámtörők-díjat „egy látszólag tökéletes társadalom következetes és felzaklató portréjáért” a Play (rendezője Ruben Östlund) című svéd filmnek adta.

A Filmfesztivál közönségdíját Geoffrey Enthvoven Hasta la vista című filmje kapta. A nézők ötös skálán szavazhattak a filmekre, a nyertes film 4,78-as átlaggal nyerte a legkedveltebb filmnek járó kitüntetést – nálam 4-es szavazatot kapott.

A díjnyertes film a következő filmeket utasította maga mögé: Fal (osztrák), Hol volt hol nem (USA), Mocskos szívek (brazil), Oslo (norvég), Nana (francia), Klip (szerb).

A díjnyertes alkotás nem szerepelt az Uránia moziban a sajtó részére vetített 17 film között, itt a versenyfilmek közül három került bemutatásra.

Play

A Play 119 perces svéd francia film 2011-ben készült. 12 és 14 év közötti fekete fiatalok sorozatosan fosztják ki a plázákban lézengő jómódú, náluk pár évvel fiatalabb svéd gyerekeket. Azt állítják, hogy a srácok egyike ellopta barátjuk vagy kisöccsük telefonját, végül ráveszik őket, hogy velük menjenek valahová a külvárosba, ahol egy gondosan kidolgozott trükkel az összes holmijuktól megfosztják áldozataikat. A film zavarba ejtő nyíltsággal szól a burkolt és nyílt erőszakról, a gyerekekről, a manipulációról, faji és erkölcsi kérdésekről egy Göteborgban valóban megtörtént eset alapján. A távoli beállításokkal felvett, több síkon is értelmezhető Play hátborzongató alkotás.” – olvashatjuk a 19. Titanic Filmszemle katalógusában a filmről.


Nálam a megtekintett tizenegy film közül a Gyilkosság és lelki béke (Sop-mai-ngeap, 2010) vitte el a pálmát.

Sop-mai-ngeap

Bangkok ismeretlen arcát tárja elénk egy buddhista kolostorban történt gyilkosság kinyomozása során. A kolostor által fenntartott ifjúsági menedékhelyen holtan találnak egy brutálisan meggyilkolt hajléktalan fiút, egy vízzel töltött korsóban fejjel lefelé gyertyával a szájában, szeme kiszúrva testén cigaretta égéstől származó és tű által okozott nyomok Az apát a korábban rendőrként dolgozó Ananda (Vithaya Pansigarmm) atyát bízza meg az eset kivizsgálásával. Aki hamar rájön, hogy egyáltalán nincs minden rendben a Bangkok szívében működő kolostornegyedben. Kitartó segédjével, egy Jak (Pakapong Sangkasi) nevű, gyermekbénulástól megsántult árvával megdöbbentő okok és okozatok rendszerét göngyölítik fel. Olyan sikerrel, hogy az végül elvezet a bűntény indokához és magához az elkövetőhöz is, de közben az atyát és segítőjét majdnem megölik. Vithaya Pansigarmm és Pakapong Sangkasi lenyűgöző színészi teljesítménye teszi emlékezetessé a több Thai díjat nyert filmalkotást. A film rendezője Tom Waller Bangkokban született, thai buddhista édesanya és ír katolikus édesapa gyermekeként ez az első thai filmje. A film vetítése után válaszolt kérdéseinkre.

A filmfesztivál utolsó napján a zárógála előtt Horváth György fesztiváligazgató válaszolt lapunk kérdéseire, amit későbbiekben közlünk.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS