A fametszetről, rézmetszetről való nyomtatás a nyomdászattól függetlenül jött létre, de a nyomdászat elterjedésével vált valójában társadalmilag, történetileg jelentős művészi értékteremtő lehetőséggé. Martin Schongauer (1430-1491), Albrecht Dürer (1471-1528), Lucas Cranach (1472-1553), Andrea Mantegna (1431-1506) korán felismerte e technikák jelentőségét és a bennük rejlő lehetőségeket, amint a művészettörténetből tudjuk, nagyon aktívan használták is. Szinte egész sorozatokat alkottak különböző technikákkal. A könyvnyomtatás elterjedésével ezek a technikák sokszorosító műfajjá váltak és fontos szerepet töltöttek be festmények reprodukálásában, a könyvek illusztrálásában vagy éppen térképek, városképek készítésében.
Az ex libris nyomon követte a könyv fejlődését. A sokszorosított grafika lapok művészi kivitelezése a 18. századra érte el azt a csúcspontot, melytől már ex libris-művészetről beszélhetünk.
A rézmetszés, a fametszés a könyvnyomtatás korai időszakában kézműiparrá fejlődött. Mesterei legtöbbször nem a maguk rajzait vésték fába, rézbe, hanem kész rajzokat készítettek elő sokszorosításra.
A könyvnyomtatás hazai elterjedésével a nyomdával rendelkező városaink legtöbbjében (Bártfa, Eperjes, Lőcse, Nagyszeben, Nagyszombat) – hogy csak néhányat említsünk – jelentős réz- és fametsző kultúra alakult ki. Csak néhány jelentős név a 16-18 századi művelők sorából: Szelepcsényi György (1595-1685) esztergomi érsek, királyi helytartó, aki ex librist is készített magának, vagy az erdélyi Páldi Székely János (1717-1769), vagy Csáky Antal, akit a 18 század legjobb magyar rézmetszőjének tart a szakmai tudományos világ (Pataky Dénes: A magyar rézmetszés története. Bp. 1951.).
Érdekes és elgondolkodtató lehet annak a kérdésnek a felvetése, hogy abban a Debrecenben, ahol 1561-töl folyamatosan működik a nyomda, miért későn jelent mag a fa- és a rézmetszői tevékenység. Fametszés bizonyára a nyomdán belül működött, hogy a nyomtatáshoz szükséges eszközöket pótolni, felújítani tudják, de ez még nem jelenthetett művészi munkát. A rézmetszői tevékenység a 18. század második felében kezdődött, az is az oskolai keretek között a Kollégiumban, igaz, hogy rövid időn belül kinőtt annak falai közül.
Kérdésünkre a választ úgy adhatjuk meg, hogy a késői megjelenés oka valószínűleg Debrecen protestáns voltában keresendő. Ott a különösen puritán kálvini világ volt erős, melynek a képellenessége meghatározójává vált ez egész tiszántúli szellemi és társadalmi világnak, – Gondoljunk csak arra, hogy a reformátussá lett Debrecenben az első római katolikus templomot, mely a város legjelentősebb barokk kori műemléke, 1719-1746 között építették: ez a Szent Anna templom. A képi ábrázolás még itt is „puritánabb” lehetett, mint általában a római katolikus templomokban, hiszen csak a 20. század harmincas éveiben készült freskókkal nyerte el mai díszesebb állapotát.
A 18 században mégis eljutott a rézmetszés a városba. A hogyan kérdésre a választ a nagyszámú, külföldet járt diák sereg tájékozottságában kereshetjük és adhatjuk meg. Európa nyugati felében megismerkedtek az ottani fejlettebb kultúrával, a szép kiállítású könyvekkel, egyéb nyomtatványokkal. Nagy számmal hoztak magukkal ilyeneket. A Kollégium könyvtára jelentősen gyarapodott a diákok által hozott könyvekkel. Úgy gondolom, nem túlzás azt mondani, hogy ezek a könyvek, nyomtatványok az itthon maradottak ízlését is formálták, igényeket ébresztettek az illusztrált, a díszes kivitelű nyomtatványok iránt. Köztudott az is, hogy már a 16. századtól a hazai protestáns egyházak nem egyszer azzal a szándékkal küldtek diákokat Nyugatra, hogy a magyar nyelvű biblia és más egyházi kiadványok kinyomtatásában vegyenek részt, segédkezzenek. Közülük egyesek már ott is, majd hazatérve a nyomdászat művelésében, fejlesztésében nevet vívtak ki maguknak. A legismertebb közülük Tótfalusi Kis Miklós (1650-1702). A debreceni rézmetsző diákok könyveket illusztráltak és térképeket készítettek elsősorban, s ezzel segítették a szemléltető oktatói munkát. Néhányukat – a teljesség igénye nélkül – megemlítek: Georgius Kovats (Kováts György), aki később a város mérnökeként működött; Sárvári Pál később professzora a Kollégiumnak; Pethe Ferenc; Kiss Sámuel (1781-1819) festő, rajztanár, az európai hírű térképmetsző Karacs Ferenc (1770-1838) és az Erőss testvérek: János és Gábor (1779-1815). Ők a kollégiumi rézmetszés fellendítői. A rézmetsző diákok a 18-19 század fordulóján a felvilágosodás szellemétől áthatva a megújulást, az átalakulást segítették elő az oktató-nevelő munkában tevékenységükkel. A sokszorosító grafika-történetünk legelső műhelye a debreceni Kollégium volt.
Ismereteink szerint az első ex librist is ebben a korszakban készítették. Dr. Tóth Béla a rézmetsző diákok munkásságáról írt nagyszerű és csodálatos korabeli illusztrációkkal – mellyel a Kollégium gyűjteményében meglévő rézlemezekről készített levonatok után offszet technikával sokszorosítottak – megjelent művében ezt írja: „Erőss !Gábor! műve lehetett az a kis (57×75 mm) könyvjegy (ex libris) is, mely gyönyörű betűkkel a Kollégium „Bibliothecaja” könyveihez készült. Egykorú nyomtatott mását nem láttam…”. S ehhez hozzá tehetem, hogy több mint másfél évtizedes kollégiumi könyvtárosi munkám során nem találtam olyan könyvet, melybe akkor vagy később beragasztották volna. – Az ex librisre 1914-ben Nagy József (1879-1962) gazdasági akadémiai tanár, Debrecen művelődéstörténetének kutatója talált rá. Ő a Debreceni Képes Kalendárium 1918-as évfolyamában publikálta először.
Minden valószínűség szerint valamelyik rézmetsző diák munkája lehet az a patika címke, mely később könyvjegyként is funkcionál: „Patika a napnál Debrecenben”. Ezzel Martonfalvi György: Szent história című művében találkoztam, mely a Debreceni Egyetemi Könyvtár állományában van. Minden bizonnyal az eredeti lapot körül vágva használta ex librisként Nagy Mihály, a patika tulajdonosa, kinek monogramja is szerepel a lap felső részén (részletes ismertetés a Kisgrafika 1980/3/26 olvasható).
A fentieken kívül még két ex librist tulajdonít a szakirodalom a rézmetsző diákoknak: Nagy Gáborét és Segesvári Istvánét.
Nagy Gábor (1770-1861) ügyvéd és műgyűjtő volt. Ex librisének felirata a következő: Ex Bibliotheca Gabrielis nagy Debrecini Anno … 18 …
Az 1811-es debreceni nagy tűz mindenét elpusztította. Kazinczy Ferenc ekkor írta hozzá az alábbi sorokat:
„… Az a rettentő tűz, mely Debrecennek
Ötnyolcadát vad lángja alá borítá,
Földiglen égetett le téged is,
Ugy mondja a hír …
Hogy jó férj, jó atya, a dühösködő
lángokból kikapván hitvesed s leányod
Oly nyugalommal nézted a csapást …
Hogy kézírásaid gazdag gyűjteményét
S rakott könyvtárodat prédára eresztvén,
Egy gondod az volt, papírosaik
Clienseidnek mind tartassanak meg.
S így megmaradtak a rongyok; de ah,
Hazánk viszontagságainak tanúi,
Az a való kincs, melyért éltedet
Méltóbban vethetnéd kockára,
hamv 1őn könyvtárad is…
S ily veszteségek, ennyi kár után,
Te nem keseregsz, nem hallatsz panaszt?!”
Nagy Gábor újra kezdte a gyűjtést, ezt tanúsítja egyik ex librise, amelyre 1827-es évszámot írt kézzel. A Magyar Könyvszemle 1895. évfolyamában Varjú Elemér írta le először és a Gyűjtő 1913. évfolyamában reprodukálták.
Kortársa volt a debreceni orvos és a város történetének egyik első kutatója, Segesvári István. Könyvjegyének felirata: Ex Bibliotheca Stephani Segesvari medicinae doctoris. A Gyűjtő ex lib-ris számában közölték először.
Debrecen városa a 18-19 század fordulóján élte életének egyik fénykorát. Ekkor volt hazánk legnagyobb, leggazdagabb és külföldet járt lelkészei, tanárai és egyéb értelmiségei révén, talán legműveltebb városa is. A Kollégium könyvtára mellett magángyűjteményekről is tudunk ebből a korszakból: Fáy János, Kazay Sámuel, Nagy Gábor gyűjteményéről (róla már fentebb szóltunk).
Fáy János (177? – 1833) hat éven át volt a város szenátora és 11 éven át polgármestere.
Nyomdai szedésű ex librisének szövege két változatban ismert:
a/
Ex collectione
Joannis Fáy
senatoris Debrecinensis
Anno …. Nro …..
b/
Ex collectione
Joannis Fáy
consuli Debrecinensis
Anno …. Nro ….
A tetszetős szöveg elosztás mellé keretet is szedett a nyomdász címlaphoz vagy szöveglezáráshoz használt díszből. – Fáy János Klimó György pécsi püspök húgának, Klimó Annának a fia. Gyüjtő szenvedélyét valószínűleg ebből a körből hozta. Festményeket, szobrokat, könyveket, érméket, régészeti emlékeket gyűjtött. Gyűjteményének nagyságára csak feltevéseink vannak, mert a hagyatéki leltárban tételesen nem sorolták fel a gyűjteményt. Fitz József 1955. június 11-én kelt levelében Zoltai Lajosnak azt írta, hogy a Sárvár-Ujszigeti nyomdában 1539-ben megjelent Sylvester-féle magyar-latin nyelvtan egyik példányában lévő ex libris szerint a Fáy gyűjtemény 1658. darabja volt. Minden bizonnyal ez a szám nemcsak a könyveket foglalja magába, hanem a birtokában lévő valamennyi műtárgyat is.
Péchy Mihály (1755-1819) építész, mérnökkari tábornok. Debrecen két leghíresebb épületének tervezője. Hadi jelvényekkel díszített ex librisét a Kollégiumi könyvtár egyik három kötetes művében fedeztem fel. Ismereteim szerint eddig publikálatlan. – Feljegyzéseim a többszöri költözködés közben elkallódtak s ezért nem tudom jelen pillanatban pontosítani sem a művet, sem a könyvtári leltári számot. –
Kotsis István fametszetű ex librisét Nagy József közléséből ismerjük. Sajnos személyéről semmi biztosat nem sikerült megtudnunk. Az is elképzelhető, hogy ex librise nem kapcsolja Debrecenhez.
Diószeghi István (+1749) rézmetszetű ex librise minden bizonnyal a Hollandiában megjelent könyvének eladatlan példányainak címlapjából van kivágva. Diószeghi Debrecenben született és a Kollégiumban végezte tanulmányait. Hollandiában volt ösztöndíjas, majd hazatérve csengeri lelkész lett. – Ex librise csak félig-meddig tartozik a debreceni könyvjegyek közé. A polgári gyűjtőszenvedély fordította a figyelmet a miniatűr lapok felé, melyből rövid időn belül cseretárgy lett.
A 19. század utolsó harmadában Európában egymás után alakultak meg az ex libris gyűjtő csoportok. A gyűjtés mellett szinte mindenütt igyekeztek összegyűjteni az elmúlt évszázadok emlékeit. Katalógusokban mutatták be egy-egy ország ex libriseit. Hazánkban a millennium táján fordult a figyelem az ex libris felé, melynek talán elindítója Varjú Elemér cikke volt a Magyar Könyvszemlében (1895). A 20. század első éveiben már kiállításokon is bemutattak régi és újabb ex libriseket és elkezdődött valamiféle szervezkedés. Debrecenben e mozgalomnak első „fecskéje” a már fentebb említett Nagy József volt, aki 1903-ban került a városba. 1908-ban Toroczkai Oszvalddal (1884- 1951) készítette el első két lapját s ettől az évtől számíthatjuk gyűjtői tevékenységét, s elkezdődött a debreceni ex libris-gyüjtés alapjainak lerakása. Nagy József nemcsak művészeket indított el az ex libris-készítés útján, nemcsak gyűjtötte e miniatűr alkotásokat, hanem kutatta és kereste is a debreceni könyvtárban, majd írásban is terjesztette a grafikai kultúra eme ágának ismertetését. Az első világháború utáni konszolidációban kiállításokon mutatta be gyűjteményének darabjait és a debreceni nyári egyetemen előadással is propagálta az ex librist. Gyűjtői aktivitása, művészeket ösztönző lelkesedése és ereje hozzájárult ahhoz, hogy Debrecen a harmincas évek közepétől az egyik meghatározó ex libris-gyűjtő központtá lett hazánkban.
A következőkben vegyük sorra a 20. század első felében a Debrecenben élő ex librist készítő művészeket, felsorolás szerűen:
Balczer György (?-?)
Bánszky Tamás (1892-?)
Bella László (?-?)
Berki Irma (?-?)
Dely István (?-?)
Dienes János (1884-1962)
Dobi Oláh István 1926-tól a fém és faipari szakiskolában saját kezűleg épített rézkarcnyomó gépe köré gyűjtötte össze az alkotókat. Műhelyében minden technika kipróbálására lehetőség nyílott a litográfia kivételével. Ezt megelőzően a sokszorosító grafikai tevékenység a Művészházban folyt 1924-tól s ezt váltotta fel a Debreceni Grafikai Műhely a szakiskolában, ahol az 1944. évi júniusi bombázásokig eleven művészeti élet folyt. A szakiskolát is találat érte, s minden elpusztult, ott halt meg Dobi Oláh is.
Félegyházi László (1907-1986) az Ajtósi Dürer Céh kiállítáain tűnt fel metszeteivel, később festészetével lett elismert.
Gáborjání Szabó Kálmán (1897-1955). 1923-tól foglalkozott fametszéssel. A MEGE 1932-ben jelentette meg 32 eredeti ex librisét és önarcképét. A kiadványhoz Lyka Károly írt bevezetést. A Magyar Exlibris II. évfolyamának 4. számában már 76 az ex libriseinek száma, ebben a MEGE kiadványban találhatók is benne foglaltatnak.
Tóth Ervin 1963-ban a Déri Múzeum Baráti körének 4. kiadványaként grafikáiról adott közre egy kötetet.
Haranghy Jenő (1894-1951). Nagy József ösztönzésére kezdett ex librist készíteni még debreceni diák korában. A két világháború között a legtermékenyebb hazai ex libris művész volt. Alkotásjegyzékét Schramkóné Haranghy Judit és Palásthy Lajos állította össze (Balatonfűzfő, 1994.).
Király Jenő (?-?)
Menyhárt József (1901-1976) autodidaktaként sajátította el a grafika minden csínját-bínját. A fametszetben találta meg sajátos hangját. Munkáiból Réthy István 72 ex librist tartalmazó mappát jelentetett meg Debrecenben. A Magyar Exlibris I. évfolyam 1. száma és a II. évfolyam 4. száma 24 rézkarc és 73 fa- és linómetszetű ex libriséről ad számot. Teljességre törekvő alkotásjegyzékét Lenkey István állította össze és a hajdúhadházi könyvtár kisgrafikai füzeteinek 40. számaként 1986-ban jelent meg.
Nagy Ferenc (1892-?)
Nagy Sándor János (1897-1955)
Petry Béla (1902-1996) ex librisei beleérző képességről, kitűnő kulturális, történelmi és művészeti felkészültségről vallanak. A népművészet kiapadhatatlan forrásából merítkezik. 1929-ben 100 ex librise jelent meg az Athenaeum kiadásában Budapesten.
Selmeczi [Skonda] Károly műkedvelő metsző, kinek 50 ex librisét tartalmazó mappája jelent meg (?).
Senyei Oláh István (1893-1963)
Szoboszlai Kata János (1907-1944) műkedvelő művészből komoly, érett művésszé vált. Jó ízű rusztikusság jellemzi, mely vonalvezetését áthatja és ezáltal nyomatékossá és egyénivé válik grafikája. 1935-ben Húsz fametszetű könyvjegy a magyar Parnasszusról című mappája jelent meg Debrecenben. Tóth Ervin írt róla kismonográfiát a hatvanas évek elején.
Toroczkai Oszvald (1884-1951) kezdetben a szecessziót képviselte Debrecenben.
Vadász Endre (1901-1944) a rézkarcolást magas szinten művelte. A szabadon mozgó vonal művésze volt – írta róla Varga Nándor Lajos. Nyolc évig élt Debrecenben, ahol a zsidó gimnázium tanáraként tevékenykedett. Sz. Kürti Katalin több alkalommal foglalkozott munkásságával, Alkotásjegyzékét a Kisgrafikában 1986/3/19-27., 1987/1/6-14., 1987/2-3/45-50 oldalakon, a Déri Múzeum 1979. évi évkönyvének 319-451. oldalain és a Kossuth Lajos Tudományegyetem Könyvtárának 152. számú közleményében (1987) tette közzé. Várkonyi Károly (1910/13-2001) élettörténetét fia, Várkonyi Zsolt írta meg és 2007-ben Debrecenben jelent meg. Alkotásjegyzékének összeállításán jelenleg is dolgozik.
A debreceni grafikai élet a vizsgált időszakban olyan aktív és eleven volt, hogy még a festészetéről ismert és elismert Holló Lászlót (1887-1976), az európai hírű szobrászt, Medgyessy Ferencet (1881-1958), és a Hortobágy festőjét, Káplár Miklóst is magával ragadta néhány grafikai lap elkészítéséig.
E névsorban majdnem teljességét kapjuk azoknak, akik Debrecen művészeti életében, különösen grafikai vonatkozásban, komoly, meghatározó szerepet töltöttek be és munkásságukkal öregbítették a város hírnevét és méltó folytatói voltak és európai szintre emelték a rézmetsző diákok által megkezdett munkát.
Nem hagyhatjuk említés nélkül azokat sem, akik mint gyűjtők és mint megrendelők fontos szerepet játszottak ebben a művészvilágban. Már többször is említettem Nagy Józsefet. Mellette azonban berei Soó Rezső (1903-1980) egyetemi professzor, Réthy István (1909-1988), Reisinger Jenő (1906-1971), Nagy Dezső (1911-1981) és Tóth Ervin neve és gyűjtő tevékenysége is szót érdemel. Berei Soó Rezső közel 60 ezer darabos gyűjteményét, melyből 10 ezer magyar művész alkotása, 1969-ben az Iparművészeti Múzeumnak ajándékozta. A duplumokból több tízezer darab a keszthelyi Múzeumot gazdagítja.
Végül szólnunk kell az Ajtósi Dürer Céh-ről is. 1935. október 29-én alakult meg a MEGE és a szegedi Grafikabarátok Köre után mintegy harmadik grafikagyűjtő egyesületként. Az alelnök, a névadó Nagy József, az elnök Berei Soó Rezső, művészalelnök Gáborjáni Szabó Kálmán lett. A titkári feladatokat Békés István kereskedő, író, kritikus látta el, akit később Réthv István követett. A Céh összefogta a Debrecenben élő grafikusokat és műgyűjtőket. Megjelentette hazánkban máig legszínvonalasabbként és legszebb kivitelűként számon tartott ex libris újságot, a Magyar Exlibris-t. A hat számot (1935-1936) megért lap repertóriumát 1980-ban a Debreceni Egyetemi Könyvtár jelentette meg magyar-német bevezetővel szerkesztésemben.
A lap megszűnte után sem csökkent a Céh aktivitása. 1938 karácsonyára: Bánszky Tamás Fery Antal, Gáborjáni Szabó Kálmán, Menyhárt József, Nagy Árpád, Nagy Ferenc, Nagy Sándor János műveiből szép albumot jelentettek meg. Egy-egy album megjelentetésére vállalkozott Lehotay Pál nyomdász, Kanszky Márton, Reisinger Jenő és Réthy István is. – A Céh működéséről az utolsó híradás 1942-ből való. Viszont a Képzőművészek és Műpártolók Egyesülete égisze alatt még 1943. novemberében országos kiállítást szerveztek Debrecenben.
A Céh szervezésében rendszeressé váltak a kiállítások a városban. Különösen, miután a Déri Múzeum (1926-28 között épült) épülete elkészült. Egyéni és csoportos kiállításokon mutatkoztak be a művész tagok és munkásságuk, személyük a város kulturális életének szerves részévé vált.
Debrecen művészeit általában az eredeti grafikai műfajok (rézmetszet, rézkarc, fametszet, linóleummetszet) szeretete és tisztelete jellemezte. Kivétel volt Haranghy Jenő és Petry Béla – akik klisékhez készítettek rajzokat –, de nélkülük elképzelhetetlen lenne az a mozgalmas művészeti élet, mely a második világháborúig meghatározta a város kulturális életét. A debreceni grafikusok ebben a korszakban a hazai ex libris-készítés irányítói voltak.
A második világháború az ex libris- és grafikagyűjtést is, mint annyi mindent a polgári értékekből lezárt, az újjáformálódott társadalmi berendezkedésben új utakat és módokat kellett keresni a gyűjtő élet és mozgalom számára. Ezeknek a számbavétele egy másik alkalommal történhet meg.
Hozzászólások