Fejezetek a pécsi mozik történetéből (folytatás)
Filmszemle a pécsi Apolló filmszínházban
Nevezetes dátum Pécs kultúrtörténetében a 2012. december 12-i dátum. Ezen a napon – 100 éve – nyitotta meg kapuit a Perczel utcában az Apolló filmszínház. Erre a jeles napra emlékezve készítettem ezt a kis összeállítást.
Az Apolló Projektograph Rt. már kezdetektől fogva nem tűrt meg maga mellett konkurenciát. Műsorait igyekezett olyan vonzóvá, érdekessé tenni, hogy a pécsi közönségnek eszébe se jusson más helyi filmszínházat felkeresni.
A Pécsi Napló 1913. január 1-i számában világslágerként harangozta be az Apolló moziban Georges Feydeau: „Vigyázz a nőre” c. bohózatát. A bemutató azonban elmaradt, mert a pécsi irányadó körök úgy ítélték meg, hogy a darab „túl frivol”.
„Az Apolló a vidéki mozik sorában elsőnek szerezte meg Feydeau „Vigyázz a nőre” c. vígjátékát komoly pénzért, de miután meggyőződött, hogy a jó ízlést sérti, elállt a darab előadásától.” (Pécsi Napló, 1913. január 13.)
Az Apolló sikerét azonban nem lehetett feltartóztatni.
A filmszínház műsorában következett a „313. sz. akna” és „A csikós”. Ezekről a Pécsi Napló, 1913. január 8-i száma így számolt be:
„Szenzációk szenzációja az a műsor, melyet az Apolló a mai napon mutat be a pécsi közönségnek. A „313. sz. akna” című kép 4 felvonásban oly idegrázó és rettenetes formában mutatja be a bányász élet egyes mozzanatait, a megsértett bányászok irtózatos bosszúját, hogy az érdeklődést a végletekig fokozza. A vonat összeütközés, bányatűz és árvíz okozta izgalmak és ezen szerencsétlenségeknek a bosszú által mesterségesen előidézett ténye és megtörténte, oly elsőrangú művészi kivitelben pereg le a néző szemei előtt, hogy az az izgalomtól kipirulva várja a bűnösök méltó bűnhődését. Ezen kép a kinotechnika óriási fejlődésének méltó bizonyítéka.
A „Gaumont” híradó az elmúlt hét világeseményeit tárja szemeik elé remek képekben.
„Az őrült” című műfilm, az élőhalottak világából mesterien megjátszott jelenetet mutat be és oly hűen rajzolja a szerencsétlen kedélyállapotát, hogy szánalommal kapcsolatos félelmünket a végletekig fokozza.
A műsor bátran nevezhető szenzációsnak, amilyen Pécsett még nem volt látható. Ezen műsor csak ma kerül bemutatásra.”
Avagy a másikról:
„A Vígszínház az Apollóban. A pécsi Apolló Projektograph színház, mely eddigi működése alatt is műsorainak szolidságával a közönség teljes elismerését vívta ki magának, legközelebb, és pedig szombaton, e hó 11-én és vasárnapon, e hó 12-én, a Budapesti Vígszínház művészeinek közreműködésével készült nagyszabású magyar gyártmányú képet, 3 felvonásban, „A csikós” címen fogja bemutatni. Ezen kép, mely nem tévesztendő össze a hasonnevű, egynéhány pusztai jelenetet ábrázoló rövidke képpel, az első tisztán magyar jellegű és tárgyú, nagyszabású magyar gyártmány a moziképek terén. A kép szereplői a Budapesti Vígszínház elsőrangú és közismert tagjai, névszerint: Fenyvesi Emil, Kende Paula, Kelemen Böske, ifj. Ditrói Mór, Vendrey Ferenc és Sarkady Aladár, kik e felvétel céljából direkte a Hortobágyra utaztak, ahol a cselekmény játszódik. A képben ezenkívül még Debrecen város csikósai is szerepelnek és mindez együttvéve oly szenzációnak ígérkezik, miután a kép minden ízében magyar jellegű, hogy a közönség bizonyára meg fogja tölteni az Apolló kényelmes és jól szellőztetett nézőterét.”
A következő filmre a Pécsi Napló 1913. január 31-i száma hívja fel a figyelmet:
„Az ember tragédiája” iránti érdeklődés, mely abban nyilvánult, hogy ma a közönség teljesen megtöltötte az Apolló nézőterét, méltó volt az előadott darabhoz. Már rég tetszett úgy mozgófénykép, mint ez a felvétel. Feszült figyelemmel kísérte mindenki a képeket s teljesen a darab hatása alatt állott. A felvétel oly tiszta és korhű, hogy mindenkiből a csodálkozást váltotta ki. A darabot az Apolló még csak ma és holnap adja elő, ha tehát valaki élvezetes estét akar magának szerezni, úgy feltétlenül nézze meg ezt a drámát. Az előadás két és fél óra hosszat tart, melyet még két műsor szám, egy vígjáték és egy természeti felvétel egészítenek ki.”
Véletlenül sem szeretnék megfeledkezni az egyik legnagyobbról, amelyről a Pécsi Napló 1913. február 5-i számában találunk méltatást.
„Sarah Bernhardt az Apollóban. Ma mutatta be először az Apolló színház az „Erzsébet angol királynő” című drámát Sarah Bernhardtal a címszerepben. Azt az általános és egyöntetű elismerést és dicséretet, melyet ez a kép a világsajtóban talált, felülmúlta a pécsi közönség elragadtatása. Valóban e kép páratlan a maga nemében, a szemlélő nem tudja, mit csodáljon jobban, a nagy tragika előadását, vagy a felvétel gyönyörű voltát. Minthogy az első nap a színházban oly nagy volt a torlódás, hogy százaknak nem állt módjukban ezen darabot megcsodálhatni, az előadások ma és holnap három órai kezdettel éjfélig tartanak, hogy mindenkinek módjában álljon a kinematographia ezen remekét megismerni.”
Tessék, tessék Hölgyek, Urak!
Már szól a mozi zongora, és még van két páholy üresen…
Folytatása a következő számban.
Hozzászólások