A PKV 2. pályaszámú motorkocsi balladája • Hetedhéthatár

Népszerű tudomány

A PKV 2. pályaszámú motorkocsi balladája

Újra lesz villamos Pécsett, írja a helyi napilap, a Dunántúli Napló. Tudniillik egy pécsi egyesület a villamos beindulásának centenáriumát úgy kívánja emlékezetessé tenni, hogy egy villamost rekonstruál, és egy évre kihelyezi a Ferenciek utcájába. Egyben sajnálattal állapítja meg, hogy olyan villamos kocsit, amilyenek a pécsiek voltak, már nem lehet napjainkban sehol feltalálni.

Talán azon érdemes elgondolkodni, hogy miért nem maradt meg még hírmondónak sem, az egykori eredeti pécsi villamos egyetlen egy példánya.

Az ex  PKV 2-es motorkocsi a Budapesti HÉV-nél

Az ex PKV 2-es motorkocsi a Budapesti HÉV-nél

Az utolsó villamos matuzsálem pusztulásáról Lovász István főmérnök úr szíves segítségével, hiteles képet tudok felvázolni. Hogyan esett áldozatul a közönynek, az utolsó, muzeális szinten jelentős értéket képviselő, a 2. pályaszámot viselő, 1913-ban beszerzett, eredeti pécsi villamos ún. „kis motorkocsi”.

A PKV 2-es pályaszámú motorkocsi, több más pécsi társával együtt 1959. június 18-án, Pécsett került selejtezésre. A selejtezés ellenére, a 2. p. sz. motorkocsi nem került szétbontásra, hanem 1959. december 13-án könyvjóváírással átadásra került a fővárosi Budapesti Helyi Érdekű Vasúthoz. Itt az M XIII-as típusjelet és a 2077-es pályaszámot kapta. Kiderült, hogy a motorkocsi még kiválóan alkalmas arra, hogy a budafoki forgalmi telep dolgozóinak ebédjét, a központi konyháról kiszállítsák. Ugyanakkor a motorkocsi felújítása ugyancsak időszerűvé vált. Kézenfekvő volt, hogy a fővárosi vállalat a Pécsi Közlekedési Vállalattól megkaphassa azokat a nélkülözhetetlen alkatrészeket, amelyek még a többi motorkocsi selejtezésekor használhatónak bizonyultak. (Forrás: Budapest Fővárosi Tanácsa Végrehajtóbizottságának Közlekedési Osztálya, 1960. január 12-én kelt levele.)

Sajnos arról nincs hitelt érdemlő dokumentációm, hogy a kért fontos alkatrészek közül, mi és mikor került átadásra.

Végül is a 2. p.sz. pécsi motorkocsi a BHÉV-nél megkapta azokat a nélkülözhetetlen alkatrészeket, átalakításokat, amelyek biztosították a villamos motorkocsi további, folyamatos üzemelését. (pl, ollós áramszedő, a fővárosi szabványnak megfelelő kerékpárok stb.)

A felújított motorkocsi a fővárosban még két éven keresztül szállította kötelességtudóan a dolgozók részére az ebédet.

A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium döntése alapján 1963. január 1-től a Budafoki Vonalcsoportot ismét és véglegesen a Fővárosi Villamos Vasút-hoz csatolták. Megszűnt a vonalcsoporton az 1000 V-os feszültség is. Az egykor szebb napokat megért 2-es p.sz., illetve 2077 p.sz. villamos motorkocsi sorsa ezzel megpecsételődött. A halálos ítéletet már előre borítékolni lehetett.

Lovász István főmérnök úr (1961-től a BHÉV Műszaki Fejlesztési Osztály osztályvezetőjeként), fáradtságot és nehézséget nem ismerve tovább küzdött a pécsi villamosvasút utolsó mohikánjáért.

A Budapesti Helyi Érdekű Vasút 31. sz. Műszaki Fejlesztési Osztálya 1492/1/31/1962. levélszámon felajánlotta a muzeális értékű motorkocsit a fővárosi Közlekedési Múzeum részére.

A Közlekedési Múzeum helyhiányra hivatkozva a járműre nem tartott igényt. Ellenben úgy tájékoztatta a Budapesti Helyi Érdekű Vasút Műszaki Fejlesztési Osztályát, hogy a felajánlást továbbította a Pécsi Janus Pannónius Múzeum részére.

Az utókor legnagyobb sajnálatára, a pécsi múzeum sem élt a felkínált lehetőséggel.

Ez után, 1964-ben (végleges selejtezés dátuma 1964. november 27.) már csak az ítélet végrehajtása, azaz a nagyolvasztó következhetett…

Hát ezért nem tudjuk mi pécsiek, a villamos vasutunk centenáriumát eredeti, 1913-as beszerzésű motorkocsival ünnepelni…


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS