Világtalanok • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Világtalanok

„Csillagos égbolt alatt elterülő, ősi, időtlennek tűnő északi város. Az éjszaka sötétjében aranyszínű leplekbe csomagolt testek. Fejük és törzsük felső része mereven dől hátra egy falnak támasztva. A szétnyíló ajkak lilasága megtöri az arcok halálos sápadtságát, viaszos szürkeségét. A mozdulatlan, homályos szemek már nem az örökkévalóság látható oldalát szemlélik. Időtlen bánat könnyei. Vézna kezeik mereven kulcsolódnak össze az ölükben. Jobbra hat vak ember üldögél köveken, padokon, utcapadkán. Balra, egy kidőlt fa, kőtörmelék és üvegcserepek által elválasztva, a testekkel szemben hat másik ember látható, szintén vakok. Viseletük hétköznapi, egyszerű. Fejüket a térdükre helyezve várakoznak, felesleges mozdulatok nélkül, az utca zajait teljesen figyelmen kívül hagyva. Komor falak, utcai lámpák fénye, szürke aszfalt öleli körbe árnyaikat.” – Világtalanok

srA pécsi Nick Art&Design galéria 2016. június 8-án megnyíló kiállítása egyfelől a nemzetközi szinten elismert párizsi duó, a Société Réaliste tevékenységének első pécsi bemutatkozására koncentrál. Másrészt az egykori művészcsoport magyar tagjának a pécsi születésű, párizsi székhelyű Gróf Ferenc önálló, széleskörű, eddig nem látott munkáira fókuszál, mindemellett a Pécsi Országos Színházi Találkozóval párhuzamosan futó tárlat a kísérleti színház-ideologikus művészet kettőse köré épül.

A kiállítás gyújtópontját Gróf a 2015-ös párizsi merénylet-sorozat után készített Világtalanok című darabja jelenti, amely Maurice Maeterlinck 1890-ben publikált Vakok című színművének átirata. Ez a kiállítótérben bemutatott, olvasószínház kereteit idéző munka vezeti fel azt a tárgyegyüttest, amely az elmúlt néhány évtized folyamán elidegenített és kiüresített ideológiai és művészeti fogalomrendszereket vizsgálja. Megbolondult iránytűk, a személyes és kollektív értékek és érdekek konfrontációja, nacionalista és fasisztoid tendenciák felerősödése és banalizálódása nehezíti az eligazodást.

A Société Réaliste tíz éve alatt kifejlesztett kisajátítási és algoritmikus technikákra épülő alkotói attitűdje és módszertana arra kíván példákkal szolgálni, hogy miképpen navigálhatunk a hatalmi erőterek ködfelhőjében és tehetjük mindezt konkrét eszközök, „világítótornyok, térképek” segítsége nélkül.


Gróf Ferenc (1972, Pécs) és a Société Réaliste

Gróf Ferenc három évig a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karának, majd egy évig az ELTE művészettörténet tanszékének volt hallgatója. 1996-ban felvételt nyert a Magyar Képzőművészeti Egyetemre, amelynek intermédia szakán 2001-ben diplomázott. Ezt követően Párizsba költözött és azóta ott dolgozik. 2004-ben a francia Jean-Baptiste Naudyval megalapította a párizsi székhelyű Société Réaliste művészcsoportot, mely kollektíva fókuszában a kortárs politikai reprezentáció kérdései és ideológiai dizájn hatásai álltak. A tízéves együttműködés után Gróf önállóan folytatta pályáját.

A Société Realiste nemzetközi karrierjének példái közé sorolható, hogy a maastrichti Jan van Eyck Academie kutatói ösztöndíjasai voltak, illetve az elmúlt évtizedben olyan városok nemzetközi tárlatain jelent meg a csoport, mint Isztambul, Los Angeles, New York, Athén, San Francisco. Továbbá a párizsi szcéna egyik legmeghatározóbb kortárs intézményében a Jeu de Paume-ban rendeztek önálló kiállítást 2011-ben. Ezt a kiállítás-sorozatot a budapesti Ludwig Múzeum és a bukaresti MNAC tereiben is nagy sikerrel mutatták be. Gróf Ferenc először a L’Harmattan kiadó gondozásában megjelent „Tour de Paris” című könyvében (2005) összegezte az első párizsi évek munkáját. 2012 óta a bourgesi ENSA művésztanára. Új egyéni munkái a tervezőgrafika és a térbeliség keresztmetszetében álló ideológiai ideológiai lenyomatokkal foglalkoznak. Mind az ő, illetve a Société Réaliste tevékenységét magyar (acb galéria) és párizsi (Galerie Jérôme Poggi) galéria gyűjti és reprezentálja.

A kiállítást megnyitja a tárlat kurátora, Mészáros Flóra művészettörténész.
Megtekinthető: 2016. június 8. és 2016. július 3. között.
Helyszín: Nick Art&Design galéria, Pécs, Széchenyi tér

Facebook

 


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS