Túrák a Pireneusokban 3. Ég és föld között • Hetedhéthatár

Nagyvilág

Túrák a Pireneusokban 3. Ég és föld között

Arreau

Utazásunkat a Francia-Pireneusokban folytatjuk, elsőként az Aure-völgy kis települését, Arreau-t látogatjuk meg. A magas hegyek ölelésében meghúzódó folyóparti kisváros képe jellegzetes pireneusi hangulatot áraszt, sok palatetős, terméskő épületet láthatunk.

Érdemes betérni a kis gótikus templomba, sétálni a keskeny utcákon, és némi kolbászt, sajtot, bort vásárolni a helyi termékek boltjában.

Panoráma a Pic du Midi csúcsról

Arreauból az Aspin-hágón keresztül közelítjük meg következő célpontunkat. A hágó irányába haladva a magasság növekedésével előfordulhat, hogy beérünk a felhőbe, ilyenkor a látótávolság pár méter. A hágón átkelve némi utazást követően érkezünk La Mongie településre, ahol a felvonó kabinjai várnak bennünket, hogy felröpítsenek minket a Pireneusok egyik csúcsára, a 2877 méter magas Pic du Midi-re. Van esély rá, hogy a település mellett emelkedő hegy felhőbe burkolódzik, ilyenkor a pesszimisták inkább lemondanak a „csúcstámadásról”.

Csillagvizsgáló a Pic du Midi tetején

Viszont, ha már ott vagyunk, nem érdemes meghátrálni, mert némi szerencsével fantasztikus élményben lehet részünk ilyenkor is. A felvonó kabinjának ablakaiból egy ideig a hegyi település panorámájában gyönyörködhetünk, mígnem ahogy a hágón már megtapasztaltuk, beérünk a felhőbe, és hosszú percekig semmit se látunk, csak a sűrű tejfehér ködöt. Aztán mintegy varázsütésre, kitisztul a levegő és megpillantjuk a kék eget és a szikrázó napsütésben előttünk magasodó hegycsúcsot, miközben a felhők, mint vattacukor-csomók immár alattunk „pihennek” a völgyekben. A Pic du Midi csúcsa kedvelt turistacélpont, de annál sokkal fontosabb szerepe is van. A hegycsúcson csillagászati obszervatórium működik kereken száz év óta, a tiszta és fényszennyezés-mentes égbolt adottságait kihasználva. Az 1960-as években innen készítettek részletes felvételeket a Hold felszínéről az akkor még előkészítés alatt levő Apolló-expedíció számára.

Lourdes

Miután lejöttünk a Pic du Midi csúcsról, a közeli zarándokhelyre, Lourdes-ba utazunk. A település eredetileg fontos kereskedőváros volt, jelentős erődítménnyel. 1858-ban a lourdes-i molnár legnagyobb lánya, akit Bernadettnek hívtak, a Gave folyócska közelében egy barlangban összesen 18 alkalommal találkozott a Szűzanyával, aki megmutatta a gyermeknek a barlang lábánál lévő rejtett forrást. A forrás mellett a falu népe csodálatos gyógyulások szemtanúja volt. A csodák világhírűvé tették a helyet, napjainkra Lourdes a világ legnagyobb Mária-búcsújáró helyévé vált, ahol ma is sok ember meggyógyul az itt fakadó víztől. Az egyház 1860 óta 67 csodás gyógyulást regisztrált itt hivatalosan.

Lourdes, imádkozók a barlang előtt

A tizenötezer lakosú város évente ötmillió zarándokot és turistát fogad a világ minden tájáról. A belvárosban egymást érik a kegytárgyboltok, az utcákon zarándokok tömegei hömpölyögnek. Az 51 hektáron elterülő Lourdes-i Miasszonyunk Szentély magába foglalja a barlangot, a csodatévő vizet szolgáltató kutakat, a kétszintes neogótikus stílusú bazilikát és a huszonötezer főt befogadó modern föld alatti templomot.

Lourdes jelképe a barlang közelében húzódó sétány, ahol a zarándokok gyertyákat gyújthatnak: a több ezer fehér gyertya lángja az égiek és földiek közötti kapcsolatot hirdeti.