Az érzékelhető felosztása • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Az érzékelhető felosztása

2018. január 11-én 17 órakor nyílik Pécsett a Zsolnay Negyed m21 Galériában Mátis Rita és Kis Endre kiállítása, Az érzékelhető felosztása címmel.

Mátis Rita: „Fárasztó ez a délután”
2006., olaj/vászon, 100×150 cm

Mátis Rita akt festészetének központjában a lét ábrázolhatóságának örök problémája áll, ezt próbálja visszaadni a műteremben vagy a tájban beállított színpadias, erős gesztusokkal telített, drámai vagy idilli szituációkban, melyek megjelenítéséhez „választott tradíciókhoz” nyúl vissza. Cagnacci, Velázquez, Renoir, Vallotton, Bonnard, Ferenczy, Csernus, Konkoly képei arra inspirálják, hogy e nagy elődökhöz hasonlóan, ő is alapvető emberi történéseket jelenítsen meg. Mátis Rita egyúttal festményeinek visszatérő szereplője, néhol megsokszorozva, néhol másokkal együtt jelenik meg a vásznain. Az alkotó „én” olykor középponti, dramaturgiát szervező szerepet tölt be képein, máskor csak a történetek sztereotip főszereplője. Viselkedése egy abszolút személyes viselkedés, ami a saját maga állapotára vonatkozik, ugyanakkor archetipikus, hiszen az eljátszott történetek minduntalan megismétlődhetnek.

 

Kis Endre: Zsuzsanna és a Vének
2017., olaj/vászon, 120×140 cm

Kis Endre festészetének legfőbb mozgatórugója a kettősség. Festményein ellentétes ideológiák feszülnek egymásnak, miközben a realista és absztrakt, hagyományos és digitális, festői és grafikus képalkotói eljárásmódok közötti kapcsolat kialakításának lehetőségét vizsgálja. Montázsszerű kompozícióin a klasszikus festészeti és számítógép inspirálta elemek ütköztetésével drámai feszültséget hoz létre, amelyben a valóság töredezettségében rendet kereső ember egzisztenciális küzdelmét igyekszik tükrözni. A bibliai témájú képein vallási motívumokat állít szembe jelenkori komponensekkel, így reagálva a számára fontos kortárs jelenségekre. Ez a dialektika grafikáin is nyomon követhető. Ezekben a virtuális valóságtól mentes manualitás, valamint a természeti hatások ugyanolyan fontos szerepet játszanak, mint a számítógépek által alkotott metaforikus tér. A civilizációtól félreeső, kukoricaföldek oltalmában meghúzódó tanyán vagy erdőben készült alkotásait digitálisan újrafogalmazza, így hozva létre a kész művet.

 

A kiállítás 2018. március 18-ig tekinthető meg.

Facebook esemény


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS