XIX. századi festők művei és a nagyszentmiklósi kincsek Pécsett • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

XIX. századi festők művei és a nagyszentmiklósi kincsek Pécsett

Ismert és soha nem látott különlegességek bemutatása, értékközvetítés és a történelmi emlékezet ápolása – így foglalható össze röviden, címszavakban a pécsi Janus Pannonius Múzeum 2018-ra szóló, változatos kiállítási kínálatának mottója. Az évadban valamennyi korosztályú, érdeklődésű látogató megtalálhatja kedvére való tárlatot.

Arczok és láthatárok

Barabás Miklós, Benczúr Gyula, Lotz Károly, Madarász Viktor, Munkácsy Mihály, Paál László, Székely Bertalan – csak néhány név azon világhírű képzőművészek közül, akiknek alkotásait megcsodálhatjuk majd az Arczok és láthatárok című tárlaton (Modern Magyar Képtár, 2018. április – október). A kiállítás igazi kuriózuma, hogy egy külön teremben a pécsi 19. századot is bemutatja, pécsi városképekkel, pécsi polgárok arcképeivel, valamint pécsi művészek (Wéber Xavér Ferenc, Zsolnay Vilmos és Bartalits Mihály) eddig a közönség számára ismeretlen alkotásaival. Ez az anyag még soha nem volt így együtt látható egyetlen tárlaton sem.

Folytatódik a tavaly elindított Képtár tárlatok pécsi műbarátoknak sorozat is, mely pécsi és egykor Pécsett alkotó, vagy valamilyen szállal Pécshez kötődő képzőművészek alkotásait, illetve pécsi képzőművészeti magángyűjtemények anyagát mutatja be egy-egy kamara-kiállítás keretében. 2018-ban többek között Nyári Zsolt (Kaposvár, 1969–) szobrászművész, Wéber Tarlós Károly (1876–1962) festőművész, Horváth J. Károly (1873–1961) festőművész-grafikus, valamint Engel-Baiersdorf Erna (1889-1970) szobrásznő munkásságát ismerhetjük meg közelebbről.

Puszták aranya – A nagyszentmiklósi kincs

Izgalmasnak ígérkezik a Puszták aranya – A nagyszentmiklósi kincs (Csontváry Múzeum, 2018. április 26. – 2018. szeptember 30.) című tárlat is. A bánáti Nagyszentmiklós (ma Sannicolau Mare, Románia) határában 1799. július 3-án árokásás közben aranytárgyakra: korsókra, poharakra, tálakra bukkantak, a fennmaradt 23 db aranyedény kalandos körülmények között előbb Pestre, majd Bécsbe került. A tárlat látogatói a leletegyüttes (a szegedi Móra Ferenc Múzeum tulajdonában lévő) galvanoplasztikai másolata mellett megismerkedhetnek az avarok és a honfoglaló magyarok régészeti hagyatékával is.

Mindig nyíló virágok

A Mindig nyíló virágok című kiállításon (Néprajzi Osztály, 2018. február 23. – 2018. július 31.) a látogató a textíliák mellett az ornamentikus díszítés motívumait hordozó csodaszép kerámiatárgyakban és festményekben is gyönyörködhet. A tárlat megidézi azt a kulturális és történeti hátteret, amely a Zsolnay nővéreket körülvette, és amely Terézt a népi tárgyak gyűjtésére inspirálta.

Bővült, gazdagodott a JPM állandó kiállításainak sora is. Március 7-étől (keddtől vasárnapig 10 és 18 óra között) újra várja látogatóit a pécsi Mecseki Bányászati Kiállítás (Pécs, Káptalan u. 3.) négy felszíni terme, amelyek eredeti tárgyak, archív fotográfiák, film- és hanganyagok, animációk, játékos, interaktív elemek segítségével teszik érthetővé, könnyen megismerhetővé a bányászati tevékenységet a technológiától a bányászati veszélyforrásokon át a bányakolóniák világáig.

 

Bepillanthatunk a világháború bordélyházaiba a Vasváry-házban

A Janus Pannonius Múzeum számára továbbra is fontos küldetés a történelmi emlékezet ápolása. A háború pillangói című tárlat (Vasváry-ház, 2018. március 22. – 2018. június 24.) a tábori bordélyok témáját járja körül az első világháború időszakából. A Kecskeméti Katona József Múzeum orvostörténeti érdekességeket, néprajzi tárgyakat is felvonultató vendégkiállítása enteriőrök, illetve tematikus tablókba rendezett archív anyagok (dokumentumok, fotók, rajzok, nyomtatványok) segítségével mutatja be a harcoló katonák lövészárkon túli magánéletét és a nemi betegségek számának csökkentése érdekében létrehozott tábori bordélyhálózat működését. A különleges kiállítás megtekintésére a 16 éven felüli látogatókat várja a múzeum.

A Janus Pannonius Múzeum életében immár hagyomány a málenkij robothoz kötődő újabb kutatási eredmények bemutatása. Az Idegen ég alatt… c. kiállítás 2018-ban vándorútra indul, egyrészt az országban (Tata, Pilisszentkereszt, Dabas), emellett a tervek szerint a németországi Gerlingenben is megtekinthető lesz.

 

Háromdimenziós kézikönyvben „lapozgathatunk” a Természettudományi Osztályon

A folyó, ami éltet és összeköt című tárlat (Természettudományi Osztály, 2018. március 28. – június) 21 tablón, valamint makettek, modellek (hajó, híd, vízimalom stb) és interaktív a múzeumpedagógiai eszközök segítségével ismertet meg a Duna menti vízügyi munkálatokkal és vízügyi emlékkel. A tárlat hazánk legnagyobb folyójának történetét meséli el a római kortól napjainkig; a különböző korok folyóábrázolásai térképen, városképeken jelennek meg.

Júniusban szintén a Természettudományi Osztály rendez kiállítást Balázs Dénes (1924–1994) magyar karsztkutató, földrajztudós, világutazó, számos földrajzi ismeretterjesztő mű szerzője tiszteletére. A tárlat egy „háromdimenziós kézikönyv”, melynek hat tematikus egységében nemcsak a földrajz szerelmesei érzik otthon magukat, hanem életkortól és földrajzjegytől függetlenül minden kíváncsi és a világra térben és időben egyaránt nyitott érdeklődő. Ezt követi novemberben A jégkor pécsi vándora című tárlat, amely Magyarország második mamutlelete (a pécsi mamut) felfedezésének (1928) állít emléket. Az érdeklődők több mint 150 csontmaradványt tekinthetnek meg, továbbá megismerkedhetnek a jégkor egyéb állatmaradványaival, a jégkor kutatás történetével és eredményeivel, valamint a mai klímaváltozás következményeivel is.

 

További kiállítási tervek (képző- és iparművészet):

  • Hegyi Csaba, festőművész (Múzeum Galéria, 2018. április)
  • Gádor István, keramikus (Múzeum Galéria, 2018. május–július)
  • Halmos Ferenc, keramikus (Múzeum Galéria, 2018. augusztus- szeptember)
  • Németh János, festő (Svájc), (Múzeum Galéria, 2018. október – november)
  • Várnagy Ildikó, szobrászművész (Múzeum Galéria, 2018. december – 2019. február)

Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS