Tonk Emil: Nem tudok olyan sikeres emberről, akinek ne lennének értékes példái, gondolatai • Hetedhéthatár

Emberi tényező

Tonk Emil: Nem tudok olyan sikeres emberről, akinek ne lennének értékes példái, gondolatai

Tonk Emillel, a vezetéstudomány európai hírű gurujával beszélgettem 2015. február 22-én Budapesten a Papp László Sportarénában az MVM Siker napon, nagy sikerű előadása után, Arnold Schwarzenegger előadására várva. Azóta több előadását meghallgattam Emilnek az Üzleti Akadémiáján, ő részt vett könyvbemutatómon, ahogy Kósa Erika is, aki szerepel egyik interjúkötetemben.

Szarvas István (Sz. I.): Véleményed szerint a vezetéstudomány oldaláról, ha nézzük, milyen különbség van John C. Maxwell és Arnold Schwarzenegger vezetési kultúrája között?

Tonk Emil (b) és Szarvas István (j)

Tonk Emil (T. E.): Én annyira nem ismerem Schwarzenegger vezetési módszereit, mert más egy tartományi vezetőként, ahol erősen rányomja a bélyegét a politika, és sok minden más érdek vezérli, mint például John C. Maxwellt, aki inkább a személyes példájával tanít, meg a gondolataival. Én azt hiszem, mindenkitől lehet tanulni. Schwarzenegger is olyan, aki sok mindenben ért el sikert, ráadásul nem átlagos indíttatású, mert egy kis osztrák faluból jött, a világ egyik nagy országának kormányzója lett, a testépítésben egészen kiváló eredményt ért el, színészként is jól teljesít. Azért az nem semmi, három területen is elérni a legjobbat. Néha minden ember úgy van, hogy mond valamit, és abból ki kell szűrni azt, amit jól tudunk hasznosítani. Nem arról szól, hogy mindent meg kell fogadni tőle, nem arról szól a történet, hogy amit ő mond, az a tuti, hanem mond olyan dolgokat, ami nekünk segít abban, hogy dolgokat másképp csináljunk. Úgy fogok figyelni a Schwarzeneggerre, hogy biztos fog olyat mondani, ami eddig nem volt a fejemben, mert ha nem, akkor az egész nap értéktelen lenne. Minden itteni előadótól, akár Kósa Erikától, akár Benkő Vilmostól, mindenkitől lehet tanulni. Lehet, hogy valakitől többet, mert jobb hangulatban, abban a hullámhosszon gondolkodunk, van, akitől egy kicsit kevesebbet, de én nem tudok olyan sikeres emberről, akinek ne lennének értékes példái vagy értékes gondolatai.

Sz. I.: Egy hiányérzetem van, és mondd meg, hogy igazam van vagy nincs, hogy itt a mai nap nincsen egyházi személyiség. Ennek mi az oka?

T. E.: Eredetileg úgy indult ez a rendezvény – az én tudomásom szerint –, hogy ez egy Schwarzenegger szeminárium lesz. Aztán, amikor látszott, hogy azért annyian nem jönnek el ide amennyiért a Schwarzeneggert meg lehet vásárolni, és nem lesz anyagilag rentábilis a rendezvény, ezért elkezdték a portfóliót bővíteni. Annak örülök, hogy olyan embereket hívtak el, akik valamilyen területen, a zenében, a sportban, egyebekben valamit letettek az asztalra, lényegesen sikeresebbek, mint az átlagember. Az egyházi berkekben nem így mérik a sikert, ott nem az alapján, hogy valakinek 500 fős gyülekezete van, vagy ezerfős, és akkor már sikeres, ott teljesen mások a paraméterek. Talán a Jóistent kéne megkérdezni, hogy kit tart ő sikeres embernek, mert hiszem, hogy akit megválasztanak pápának, az valószínű, hogy a gondolkodásmódjával meg egyebekkel előrébb jár a többieknél; azt lehet mondani, hogy ebben sikeres. Csak furcsa lenne, ha azt mondanák, hogy vannak nagyon sikeres püspökeink, mert ez nem így működik, ez a világ nem olyan, hogy az egyházi emberekre mondják, miközben hiszem, hogy ott is vannak kiválóak. Ugye a siker az ökumenikus, tehát nem így van, hogy csak az egyik típusú, hanem mindenhol lehetnek sikeresek. Őnáluk van azért olyan rendezvény, ahol a sikereket mutatják be.

Sz. I.: Ami meg nekem számomra óriási élmény volt ma, az Kósa Erika, aki a leggazdagabb magyar üzletasszony, aki nemcsak milliárdos, hanem szédületes jó előadó.

T. E.: Nem csak jó előadó. Viccelve szoktam mondani is neki, hogy Erika, te nemcsak okos vagy, hanem szép is, majdnem férfi vagy. Ráadásul ő ahhoz képest, amit letett az asztalra, azzal arányosan növekszik a szerénysége. Nagyon szerény ember, és ráadásul olyan, aki vonzó jelenség, és azért a sikerhez néha az is kell, az ember tudja azt mondani, hogy figyelj, őróla beszélek, az ember büszke legyen arra, hogy ő az. Ő megfelel ennek a kritériumnak, maximálisan megfelel. Én nagyon örömmel hallgattam az Erikát, miközben egy csomó minden elvonta a figyelmemet. De hát mondjuk, én régről ismerem. És örültem, amikor azt láttam, hogy abban a csapatban van bent, akik az üzleti életben sikeresek.

Sz. I.: És ráadásul még az sem baj, hogy milliárdos.

T. E.: Az se baj, hogy milliárdos. Bár őt a pénz nem tette tönkre. Nagyon sok embert a pénz történetesen tönkretesz. Őt nem tette tönkre. A másik, hogy ennek ellenére mégis közvetlen tud lenni, szerény tud lenni.

Sz. I.: Az Üzleti Akadémián, ahol te elnök vagy, ott is ilyen hasonló előadásokat tartanak, vagy miben különbözik ez a mai nap a ti akadémiai előadásaitoktól?

T. E.: Nekem például volt egy előadásom szerdán, aminek az volt a címe, hogy A siker záloga és garanciája a vállalkozásban. Tehát, hogy mik azok a nagyon egyszerűnek tűnő tényezők, amitől valaki sikeres lesz az üzleti életben. Egy szakmának az a küldetése, hogy támogasson másokat a sikerhez valamilyen módon. Vagy úgy, hogy mutat sikeres embereket, vagy beszél arról a technikáról, módszerekről. Ennyi. Mi is ezt csináljuk, hogy beszélünk sikeres marketingeszközökről, sikeres marketing gondolkodásról, sikeresek marketing emberekről. Ennyi. Nekem nagy szerencsém, hogy én voltam Magyarország első marketingvezetője ‘73-ban, én azt csináltam végig. Ott nem lehetett azt mondani, hogy ezt is csak valahol megtanultam, én végigcsináltam kudarcot, kudarcot, sikert, sikert. A másik, hogy én biztos vagyok abban, hogy azért lett ez a szövetség 25 éve stabilan jól működő, mert olyan emberek vannak, akik nem sajnálták a személyes példájukat megmutatni.

Sz. I.: Ha jól tudom, a Marketing Szövetségnek te voltál az egyik alapítója és tagja Takács Ildikó is benne volt, aki a Marketing Világszövetség alelnöke volt?

T. E.: Igen. A tagjai is nyilván sikeresek, élvezik azt, hogy elismerik őket, de azt is, hogy ő a sikerből odaad másoknak, enged szabadon meríteni abból a lavórból, amennyit bír. És én hiszem, hogy – csak saját példámból – ha bárki belőlem merít, ettől nem leszek kevesebb.

Sz. I.: Nekem édesapád utcaseprő példája nagyon tetszik: „Fiam, ha utcaseprő leszel, a te utcád legyen a legszebb!”

T. E.: Ez nagyon igaz. Nekem az annyira elindította az életemet egy más irányba. Igen. Először nagyon szomorú voltam, hogy ezt nézi ki belőlem, de ő tudta nagyon jól, hogy miért mondta. Egyébként édesapám református presbiter volt Kanizsán. Az édesapám családjában van két református püspök. Most is van Erdélyben, akik ott püspök.

Sz. I.: Ugyan az egy évvel ezelőtti beszélgetésünkkor is mondtad, hogy te azért jössz el, és azért hallgatod meg ezeket az embereket, ha kell tízszer vagy százszor, mert mindig van egy plusz olyan mondat. Na most tudom, hogy fáradt vagy, de ennek ellenére tedd már meg nekem azt, hogy Benkő Vilmos előadásából és Kósa Erikáéból mondjál egy-egy mondatot, ami a legfontosabb tanulság számodra!

T. E.: A Vilit nagyon rosszul hallottam, mert közben engem akkor sminkeltek az előadás előtt. Az Erikának volt egy mondata hogy „Azért igazából ott a siker csírája, amikor valaki a családjában tud sikeres példákat mutatni.” És ez nagyon fontos, mert ennek a társadalomnak a legkisebb csírája a család, onnan indul minden. Hogyha a szülők támogatják egymást a sikerben, olyan példákat mutatunk másnak, amitől mondjuk, jobban főz, akkor az átragad a következő nemzedékre, és ezek a nemzedékek másolják a sikeres módszereket. Az Erikának ez egy nagyon fontos mondása volt. Igen, hogy ő is most is arra törekszik, hogy ott a kis családjával harmóniában legyen. Van még egy, hogy a sikeres embereknek azt tudni kell, hogy mindig el kell ismerni azokat az embereket, akik őket segítették ahhoz, hogy legyenek eredményesek, sikeresek.

Sz. I.: Azt hiszem, hogy a Benkőnél a csapat…?

T. E.: Igen. Én is azt vallom, hogy nekem a csapatom az a családom, a gyermekeim, a munkatársaim. Ők együtt adják a biztonságot, és azt, hogy tudom, hogy az én sikereim nekik fognak majd eredményt hozni. Ennyi.

 

Tonk Emil életrajza

Okleveles vegyészmérnök marketing közgazdász. Tanulmányai közben, majd befejezése után 20 évig marketing területen tevékenykedett. Alkalmazotti pályáját marketing vezérigazgató-helyettesként fejezte be. Szakterülete az üzleti kommunikáció. Egyik alapítója és 25 éve alelnöke a Magyar Marketing Szövetségnek, felkért előadója számos üzleti gazdasági ismereteket oktató felsőfokú intézménynek, szerzője az Üzleti Patika könyvsorozatnak. Címzetes egyetemi docens, 2010-ben beválasztották a világ 20 legjobb üzleti előadója közé, 2013-óta a Mentor Oscar díj birtokosa.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS