Hetedhéthatár | A Bauhaustól New Yorkig

Galéria

A Bauhaustól New Yorkig

Két igen fontos jubileum – a Bauhaus alapításának 100., valamint Weininger Andor (1899–1986) festő, grafikus, építész, formatervező születésének 120. évfordulója – előtt tiszteleg az a kiállítás, amely március 1-jén nyílt meg a JPM Modern Magyar Képtárában.

Weininger Andor (1899–1986) életműve csaknem a teljes huszadik századot felöleli, életének egyes állomásai pedig a világ legkülönbözőbb pontjaihoz kötik. Életét az emigrációk sora és ezzel együtt újabbnál újabb kulturális és művészeti közegek megismerése határozta meg. Képzőművészeti munkásságában látványos ívet írt le, a huszadik század avantgárd művészeti irányzatai közül többhöz is csatlakozva, a Bauhausban megismert geometrikus absztrakciótól a szürrealizmusig. Weininger a képzőművészet mellett több más művészeti ágban is jelentőset alkotott. A Bauhaus összművészeti koncepciója jegyében az 1920-as években zenészként, előadóművészként és színpadtervezőként is dolgozott. Ezek a tevékenységei képzőművészetéhez hasonlóan fontos elemei munkásságának, egyik sem képzelhető el a többi nélkül.

A Weininger Andor születésének 120. évfordulója és a weimari Bauhaus megalapításának centenáriuma alkalmából a Janus Pannonius Múzeumban és a Virág Judit Galériában megrendezett kiállításon valamennyi alkotói periódusa megismerhető. A művek jelentős részben Körner András, New Yorkban élő építész gyűjteményéből származnak, aki 1970-től a művész haláláig szoros barátságot ápolt Weiningerrel és a műveket személyesen kapta tőle és özvegyétől ajándékba.

Az alábbiakban válogatást adunk közre a kiállításon bemutatott alkotásokból, megköszönve a Janus Pannonius Múzeum munkatársainak a képek közléséhez adott hozzájárulást.

 

A színpadi műhely tagjai 1927-ben a Bauhaus műteremépületének tetején, A Bauhaus mint színpad című előadás bemutatójára készülődve.
Balról jobbra: Werner Siedhoff, Hermann Röseler, Oskar Schlemmer (a háttérben), Roman Clemens (a háttérben) és Weininger Andor (bohócjelmezben), 1927

Két barát, 1928–1929.
Színes ceruza, tus, írógépelés, papír, 278×205 mm
Körner András gyűjteménye.

Cím nélkül (De Stijl kompozíció),1922/1953/1980.
Akril, papír, 350×350 mm
Jelzés nélkül
Körner András gyűjteménye.

Kompozíció a három alapszínnel és alapformával, 1926.
Ceruza, gouache, tus, csontszínű rajzkarton, 241×241 mm
Jelezve a hátlapon: „Andreas Weininger, 1926, Dessau, Bauhaus (Kandinsky Class)”, továbbá a mű arányait elemző későbbi számítások
Körner András gyűjteménye.

Hommage á Kandinszkij, 1926. Ulm,
Ulmer Museum.

Cím nélkül (Absztrakt kompozíció), 1952.
Körner András gyűjteménye.

Két figura, 1945–1946/1960-as évek.
Pécs, Janus Pannonius Múzeum.

Tértanulmány, 1970-es évek.
Körner András gyűjteménye.

Print Friendly, PDF & Email

Hozzászólások

Nincs hozzászólás ehhez: “A Bauhaustól New Yorkig”



Szóljon hozzá!



Archívum

Hirdetés