Szarvas István | Utódlás a családi vállalkozásokban

Napi aktuál

Utódlás a családi vállalkozásokban

Mintegy száz résztvevő volt jelen a Management By Jesus IV. Szimpóziumán Budapesten 2019. október 11-én. A rendezvényen 7 órás időtartamban nyolc előadás, egy köszöntő, egy zárszó, egy kerekasztal-beszélgetés volt egy 45 perces szünettel.

Kiss Ulrich SJ

A KSH szerint Magyarországon a gazdálkodó szervezetek többsége családi vállalkozás, s a következő három évben 8500 ilyen cégnél esedékes a nemzedékváltás, így nem kis tétje van a Managament by Jesus üzleti klub szimpóziumán napirendre tűzött témának. A konferencián az előadók trendeket bemutatva, adatokkal alátámasztva és személyes történetekkel fűszerezve érzékletes képet festettek  arról, hogy amikor eljön az ideje, miként zajlik avagy reked meg egy cég átörökítése.

Kiss Ulrich SJ. előadásban elmondta, hogy Hermann Simon professzor a feltalálója a rejtett bajnokok koncepciónak és kifejezésnek. Milliós betseller lett, címe „Hidden Champion”. Hermann angolul használja és idézi szüntelenül. Ha azt akarod, hogy egy szakszó nemzetközi karriert fusson be, válaszd az angol nyelvet, és légy újságírósan kreatív. Mi is, ki is érdemli ki a rejtett bajnoki címet? Hermann azokat a vállalkozásokat nevezi rejtett bajnokoknak, amelyek szakmájukban, vagy a világ első három vállalatának egyikei, vagy elsők egy adott földrészen. A nyertes Németország, 1307 bajnok hazája, a második az Egyesült Államok 366 nevezéssel. És a másik két német nyelvű közép-európai bajnok Ausztria 116, és Svájc 110 nevezéssel. Mitől olyan jók a németek? Van esélyünk tanulni tőlük? Felzárkózni korántsem lehetetlen, de mindenképpen szükséges. Túlélés kérdése. Jaj a közepeseknek! Ehhez elsősorban egészséges kkv-k szükségesek, vallja Kiss Ulrich SJ.

Dr. habil. Málovics Éva a Szegedi Tudományegyetem tanszékvezetője, akinek a kutatási témái a szervezeti kultúra értelmezése, hatása a vezetésre, családi vállalkozások sajátosságai, vállalkozás és innováció, orvos beteg kommunikáció.

Elmondta: „Az egyik aktuális témakör Magyarországon az utódlás a családi vállalatokban, ami sok esetben fordulópontot jelent a cégek életében. Kutatásaink szerint a különféle vállalkozásoknál más és más tényezők alakították az utódlás emberi hátterét. A közös tényező a családtagok közötti jelentősen nagyobb bizalom, sokkal magasabb szintű  identitás, összetartás. Olyan tényezők ezek amelyek sokat jelentenek az embereknek és napjainkban a legtöbb vállalat törekszik e pénzért nem megvásárolható tényezők megszerzésére.”

A távlatos gondolkodás ideálját vázolta fel Holman János, ötvennyolc éves építőmérnök, egy 30 éves családi vállalkozás, az építőiparban érdekelt Confector Kft. ügyvezető igazgatója. Előadásában két, markánsan eltérő befektetői szemléletet különböztetett meg: „A zsidó kereskedő olcsón vásárol, mert ráér eladni: tudja, hogy cége akár csak 3-5 nemzedék múlva fog keresni a bolton. A német ezzel szemben táblázatokat és kimutatásokat gyártva minduntalan azt számolgatja, milyen gyorsan jelenik meg nála a marzs, lehetőleg még a következő néhány évben. Mármost a jó családi vállalkozás a zsidó befektető szemléletét követi.” – magyarázta az előadó.

Print Friendly, PDF & Email

Hozzászólások

Nincs hozzászólás ehhez: “Utódlás a családi vállalkozásokban”



Szóljon hozzá!



Archívum

Hirdetés