Morgen Witzel: Az etikus vezető • Hetedhéthatár

Napi aktuál

Morgen Witzel: Az etikus vezető

A Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kötetének szerzője, Morgen Witzel rövid, színes történetekkel szemlélteti, mi az etika és hogy mit tesznek az etikus vezetők. Az olvasó képet kap az értékteremtés folyamatairól és az etikai értékláncról, emellett Az etikus vezető című könyv segítséget nyújt ahhoz is, vezetőként hogyan illesszük be az etikát a döntéshozatalba.

Vannak olyan viselkedések, amelyek egyértelműen etikátlanok, mint a szexuális bántalmazás, a megfélemlítés, a csalás vagy a korrupció, míg etikus például a kedvesség, az együttérzés és az őszinteség. A kettő között azonban sok olyan, szürke terület van, ahol nem egyértelműen etikátlan, amit teszünk, de valójában nem tekinthető etikusnak sem. Ezen a közbenső területen túlságosan könnyen eljuthatunk egyfajta etikai sodródásba, amikor is bizonyos dolgokat megteszünk, vagy egyfajta viselkedést tanúsítunk anélkül, hogy valóban elgondolkodnánk a tetteink következményein. Az Uber taxiszolgáltató kemény és agresszív üzleti kultúrát hozott létre. Ez önmagában nem volt etikátlan, ugyanakkor olyan kellemetlen mellékhatásokhoz vezetett, melyek sokak – köztük a társaság részvényesei szemében – határozottan etikátlanok. A Facebooknak sosem volt az a szándéka, hogy a felhasználói adatait valakik begyűjtsék és politikai célokra használják – mégis ez történt. Etikus vezetőként el kell kerülnünk ezt az etikai sodródást. Figyelembe kell vennünk minden döntésünk következményét, legyenek akár nagyok vagy kicsik. És bele kell gondolnunk, hogy melyek lesznek a következmények mindenki számára, nemcsak magunkra vagy saját szervezetünkre, hanem minden olyan személyre nézve, akit a mi döntéseink és tetteink befolyásolhatnak.

Az etikai magatartás normáinak megteremtése, majd az e normákhoz ragaszkodás és a normák szerinti élet kemény munka és sok bátorságot igényel. Maga az etika nem fekete vagy fehér, helyes vagy helytelen. Néha különösen nehéz megítélni, hogy mi az etikus, helyes magatartás. Mindazonáltal az etikus viselkedés olyan dolog, amire minden igazgatót, minden menedzsert és minden vezetőt meg kellene tanítani. Ha a vezetői, hatalmi pozícióban lévő emberek nem fogják fel döntéseik és tetteik etikai következményeit, akkor az őket körülvevő embereket, szervezeteket hozzák veszélyes helyzetbe. Viszont az etika sokkal több mint a veszély vagy a kockázat mérséklése. Az érme másik oldala, azaz a magas etikai normák meghatározása és az ezeknek a normáknak való megfelelés – nemcsak a beszéd, hanem a tett is – a pozitív értékek nagyon erős és fontos forrása lehet. A lehető legegyszerűbben és legvilágosabban megfogalmazva: ha etikusak vagyunk, az segít abban, hogy több pénzt keressünk.

Az etikus vezetők feladata annak biztosítása, hogy maguk és szervezeteik etikus módon viselkedjenek. A vezetőnek tehát két feladata van: etikusan viselkedjen, illetve meggyőzzön másokat arról, hogy etikusan viselkedjenek. A gyakorlatban az „etikusan viselkedni” azt jelenti, hogy az etikus gondolkodást be kell építeni az üzleti döntéseinkbe és tetteinkbe, és biztosítani kell, hogy munkánk révén pozitív értéket teremtsünk mások számára. A „meggyőzni másokat, hogy etikusan viselkedjenek” azt jelenti, hogy a csapat erejét arra használjuk, hogy mindenki ugyanazon cél elérése, azaz pozitív érték teremtése érdekében dolgozzon. Adam Smith úgy vélte, hogy a vállalkozások tulajdonosainak vágyniuk kellene arra, hogy jót tegyenek, részben azért, hogy elnyerjék mások helyeslését és a társadalomban jó embereknek tartsák őket, részben pedig önérdekből: ha méltányosan és tisztességesen bánunk másokkal, akkor ugyanezt fogják tenni velünk. Függetlenül attól, hogy melyik motivál inkább, az üzlet célja még mindig ugyanaz: értékteremtés az emberek szükségleteinek kiszolgálásával.

Morgen Witzel kanadai történész, tanácsadó, több mint húsz nagy sikerű, üzleti témájú könyv szerzője, 2002 óta számos egyetem MBA képzésében oktat üzleti etikát – többek között – a London Business Schoolon és az Exter Business Schoolon. Több mint 4.000 cikke jelent meg menedzsment témában a Financial Times, a Financial World, a The Smart Manager, valamint a EFMD Global Quarterly lapokban.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS