Első rész: Paul Cézanne és Aix-en-Provence
Vannak városok, amelyek attól lettek nevezetesek, hogy ott egy híres festő élt és alkotott. Az első művész, akit szülővárosával bemutatok, Paul Cézanne.
„Cézanne mindannyiunk atyja volt.”
(Pablo Picasso)
Abban a szerencsében volt részem, hogy végigjárhattam Aix-en Provence-ban, Cézanne szülővárosában „Cézanne útját”. Ha valaki meg akarja ismerni azokat a helyeket, amelyek Cézanne révén váltak híressé, csak követni kell a C-vel (Cézanne nevének kezdőbetűje) jelölt, az aszfaltba süllyesztett vagy a macskakövek közé helyezett rézlapokat, amelyek a festő szülőházától végső nyughelyéig, a Saint-Pierre temetőig vezetnek. A több mint harminc nevezetes hely között szerepel az Église de la Madeleine, ahol Cézanne-t megkeresztelték, Cézanne iskolája, a Collège Bourbon, a Cours Mirabeau, amelynek kocsmáiban a festő rendszeres vendég volt, a Katedrális, a festő gyászszertartásának színhelye.
Paul Cézanne Aix-en Provence-ban született 1839. január 19-én. 1844 és 1858 között a város katolikus iskolájának tanulója. Itt találkozik Émile Zolával, akivel hosszú sétákat tesz a környéken. 1857 és 1862 között a helyi rajziskola növendéke. 1858-ban Zola Párizsba költözik, és Cézanne elhatározza, hogy követi barátját. Ám csalódik a francia fővárosban, és visszatér szülővárosába, ahol apja bankjában lesz hivatalnok. 1862-ben otthagyja állását és ismét Párizsba költözik, ahol megismeri Pissarrót. A Párizsi Szalon nem fogadja el kiállításra szánt festményeit. 1874 és 1877-ben részt vesz az impresszionisták kiállításain. Találkozik Monet-vel és Renoirral.
Cézanne egész művészetének kulcsát alábbi mondataiban kereshetjük: „A természet nem a felszínen keresendő, hanem a mélységben. A színek ennek a mélységnek kifejezője a felszínen.” Cézanne művészetére is maradéktalanul érvényesek Paul Klee szavai: „A művészet nem reprodukálja a látható világot, láthatóvá teszi azt.”
Bastide du Jas de Bouffan
1859-ben vásárolta meg Cézanne apja a Bastide du Jas de Bouffan nevű házat. Paul itt kezdte meg festői karrierjét, és itt talált inspirációt negyven éven át. Innen járt ki a Saint-Victoire hegyhez, hogy számos festményen megörökítse azt.
A Saint-Victoire hegy
Cézanne legfontosabb témája a Sainte-Victoire hegy volt, ami meghatározta életének utolsó éveit. Mintegy nyolcvan festményén szerepel a hegy. 1873 után túl akar lépni mind a klasszicizmus, mind az impresszionizmus eszközein. Innen a Sainte-Victoire hegy megkomponált geometriai formái Cézanne jellegzetes, párhuzamos ecsetvonásaival és színfoltjaival.
Cézanne műterme
1902-től haláláig Cézanne abban a műteremben alkotott, amely egy fákkal körülvett kis ház első emeletén kapott helyet. A műteremben a festő kedvenc tárgyai, fajansz edényei, sapkája és festőköpenye is láthatók, de néhány alma is emlékeztet a művész számos csendéletére.
Bibémus
Cézanne 1895-ben Bibémus kőbányájában kibérel egy kis kőházat, és megfesti a környéket.
Cézanne nagyon szereti az Aix-en-Provence-i tájat: „Minden nap kimegyek a természetbe, szépek a motívumok és kellemesebben töltöm napjaimat, mint bárhol másutt. A műteremben készített képek soha nem érnek fel a szabadban festettekkel.” – írja.
Cézanne csendéletei
Ha valaki csodálkozna azon, hogy Cézanne kései festményei között nem találunk virágcsendéleteket, lapozza fel írásait, ahol erre magyarázatot kapunk: „A virágokról lemondtam. Nagyon hamar elhervadnak. A gyümölcsök hűségesebbek. Szeretik, ha megfestik őket.” Cézanne csendéleteinek elsődleges témái az almák. Csaknem száz alma-csendéletet festett. Kritikusai szerint talán ő volt az első, aki megértette, hogy egy festmény se nem a természet utánzása, se nem annak lemásolása, hanem művészi transzponálása. Az alábbi képek az „egyszerű” és a „megkomponált” alma-csendéleteit mutatják be.
A fürdőző nők
Cézanne egyik kedvenc témája a meztelen nő. „Szeretném a női vonalakat a hegyhátakkal összeházasítani” – mondja a fürdőző nőkről.
Cézanne portréi és kártyajátékosai
Cézanne portréi közül figyelemre méltó az a kép, amit a műkereskedő, Ambroise Volard-ról festett. Volard 1895-ben rendezte meg Cézanne első önálló kiállítását, ami megalapozta a festő hírnevét, ugyanakkor jól jövedelmezett Volard-nak. A műkereskedőnek mozdulatlannak kellett maradnia a napokig tartó szeánszokon. A festő kioktatta modelljét, miközben kikészítette a széket, amin annak ülnie kellett: „Nem fog róla leesni Volard úr, ha nem mozog. Egyébként nem azért ülünk modellt, hogy mozogjunk. Valójában úgy kell ülnie, mintha egy alma lenne. És az alma mozog?”
Cézanne számos alkalommal megörökített kártyajátékosokat. Az első időkben többet, majd kettőre csökkentette számukat.
Cézanne útján az utolsó állomás Aix-en-Provence Saint-Pierre nevű temetője.
Hozzászólások