Ő felsége udvari vonata Pécsett • Hetedhéthatár

Népszerű tudomány

Ő felsége udvari vonata Pécsett

A mai híradásokat figyelve szemtanúi lehetünk annak, hogy a mai kor előkelőségei minden luxussal felszerelt hatalmas gépmadarakkal érkeznek meg a protokoll látogatásaikra.

De most szaladjunk vissza az időben…

Kép: Frisnyák Zsuzsa archívumából

Az 1800-1900-as évek fordulóján még a luxusvonat tartozott hozzá a királyok, államelnökök protokoll által megszabott előkelő utazásához.

I. Ferencz József császár és apostoli király Pécsre 1891. júniusában azzal a vonattal érkezett, amelyet 1891-ben építettek számára, és a Császári és Királyi Osztrák Államvasutaktól (németül: K. K. Österreichische Staatsbahnen) kapott ajándékba.

Érdekes udvari előírások vonatkoztak az érkezéskor követendő eljárásokra.

A vonatból kilépő koronás vendég csak az előre odakészített vörös bársonyszőnyegen tehette meg első lépéseit. Természetesen ezt előzetes, pontos számítások alapján tervezték meg.

Hogy történt ez 1891-ben Pécsett?

Az udvari vonat menetrendje alkalmazkodott a király alvási szokásaihoz. Bécsből akkor indult, amikor a király már nyugovóra tért, és a kora reggeli órákban érkezett Pécsre, amikor a magas rangú utazó már felkelt.

A „Pécsi Figyelő” c. korabeli városi napilap erről így számolt be:

Kép: Frisnyák Zsuzsa archívumából

„E vasúti díszkocsisor páratlan fénnyel és kényelemmel készült s ez lesz az első útja. Az udvari vonat Bécsből kiindulva vasárnap reggel pontban 7 órakor érkezik meg a fellobogózott pécsi pályaházba. A király kocsija épp a díszesen berendezett első osztályú váróterem (a pécsi pályaudvaron nem volt ún. királyi váróterem) irányában áll meg, ahonnan e célra készült dobogóra fektetett szőnyegre lép a peron tetőzete alá, s itt fogadja őt Kardos Kálmán főispán a jelenlévő hatóságok, Baranya vármegye és Pécs szab. kir. város közönsége nevében.” (Pécsi Figyelő, 1891.június 20.)

A pécsi főpályaudvaron a szigorúan őrzött fejedelmi vonatot csak néhány kiváltságos pécsi hírlaptudósító tekinthette meg. A császári szertartásrend a látogatásukat ugyancsak rövidre szabta, és nem terjedhetett ki az egész szerelvényre (többek között a hálókocsiba sem engedték be őket).

„A kívülről oly keveset mutató, a rendes vasúti olívzöld mázzal festett kocsi szakasz belül a lehetőségekhez képest comforttal, s amellett – habár nagyon fönntartásával az egyszerűségben való eleganciának –   pompával van berendezve.

Az ebédlőterem természetesen ó-német stílű nehéz tölgyfa burkolatával, egyszerű, kapaszkodó karmú, masszív asztalával, a körülötte álló magas, faragott, címeres hátú székeivel, igazi királyi ízlésre vall. Nehéz chamois kárpitok védik a legmagasabb utast a nap hevétől, s a keresztül szűrődő napsugár Ő fölsége, a koronás asszony elragadó vonásait vonja glóriába.” (Pécsi Figyelő, 1891.június 24.)

Külön látványosságot tartogatott a szalon. Mindenütt süppedő, tenyérnyi vastag perzsaszőnyegek tompították a léptek zaját. Olíva és bordó színű bársony fotelok és kanapék dűltek hatalmas hátukkal a vasúti fülke selyem tapétával bevont falának. Háromlábú mahagóni asztalon Ő felségének és családtagjainak képei voltak láthatóak. Sarokba állított fekete, aranyozott fából készült játékasztal egészítette ki a célszerűen elegáns berendezést.

Nagy aranyozott csillár szórta száz gyertya fényét az arany cirádákkal hintett mennyezetre.

Kép: Frisnyák Zsuzsa archívumából

1901. szeptemberében I. Ferenc József császár ismét Pécsett járt. Ezúttal a Pécsi Figyelő napilap 1901. szeptember 17.-i számának jóvoltából már több részletet ismerhetünk meg Ő felsége udvari vonatáról.

Feltételezésem szerint ennek az udvari vonatszerelvénynek kocsijai azonosak voltak azokkal, amelyeket 1896-ban a király és a Millenniumi ünnepségek tiszteletére építettek az Első Magyar Vasúti Kocsigyárnál.

Természetesen ennek a vonatnak a technikai felszereltsége, kényelme és reprezentációja messze felülmúlta az előzőjét.

„Tegnap este érkezett Pécsre Ő Felsége a király udvari vonata, melyen a király Dolnji-Miholjácra utazott, s mely a király elutazásáig a pécsi állomáson fog vesztegelni. Az udvari vonat tíz kocsiból áll.

A mozdonyt követő első kocsi az udvari poggyászt szállítja, ezután következik az úgynevezett „villam-kocsi”, melyben az egész udvari vonatot villanyvilágítással ellátó áramfejlesztők és villamos telepek vannak elhelyezve.

Majd az udvari konyha-kocsi következik, melyben az esetre, ha a király az étkezések idejét vonaton tölteni kénytelen, a különböző ételeket készítik el. Ez a konyha-kocsi egyik legérdekesebb része az udvari vonatnak, amennyiben a legnagyobb kényelemmel, a legkisebb edényig fel van szerelve s szinte kápráztató a szinte meglepő rendben rakott különböző edények fénye, csillogása. A főzéshez szükséges hőt szintén villannyal fejlesztik, egy legújabb szerkezetű takaréktűzhelyben, mely hír szerint Edison találmánya.

A konyha-kocsit fedett átjáró köti össze az udvari szolgaszemélyzet és a király kocsijával, melyet első tekintetre felismerni arany cserfalomb díszes ablak alatt elhelyezett magyar koronáról. Ebből az aranykeretes ablakból szokta Ő Felsége oly állomásokon, hol csak átutazóban van, de ahol fogadtatására mégis intézkedések történtek, a hódolatokat fogadni.

A király kocsija három részre van osztva. Ebédlő-, szalon- és hálóterem, melyek mindegyike sötétvörös színű plüss bútorokkal van berendezve. Ő Felsége hálóterme mellett van Gróf Paar főhadsegéd hálófülkéje.

A király kocsiját az udvari kíséret két kocsija választja el a román trónörökösnek most szintén a pécsi állomáson veszteglő kocsijától, melynek berendezése a magyar király kocsijához hasonló, természetesen külsejében azzal a különbséggel, hogy azt a kocsit a román címer díszíti.

A jelenleg itt levő udvari vonat már teljesen kitisztítva s elzárva várja illusztris utasait s így annak a közönség általi megtekintése tiltva van.”

A vasúttörténeti krónikák feljegyezték, hogy a vonat alkalmazottai elegánsra szabott egyenruhát viseltek, a mozdonyvezető pedig frakkot és cilindert viselt.

Nézzünk pár olyan intimitást, amiről a korabeli hírlapíró nem beszélt.

Az udvari vonathoz nem tartozott fürdőszoba, de mosakodni azért lehetett. Az 1896-os udvari vonatba márványlapos mosdót építettek be, billenő ezüst mosdótállal.

A király millenniumi szalonkocsijában már 3 majolika csempével borított illemhely is volt. Külön-külön a királyi párnak, illetve ettől távol az udvari személyzetnek.

Az udvari vonat történetéhez az is hozzátartozik, hogy napjainkban egy élelmes német üzletember a korabeli tervek felhasználásával megépítette a fejedelmi vonat mását. Ezt az előkelő luxus vonatot, „Majestic Imperator” néven a különleges kulináris és utazási élvezetekre vágyó nemzetközi közönség részére rendszeresen forgalomba állítja.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS