A hét napig tartó komolyzenei fesztivál 14 klasszikus koncertjéből négyet volt módom meghallgatni a Szivárvány Palotában Kaposvár belvárosában. Részt vettem egy rövid sajtótájékoztatón és megnéztem Szigeti Tamás „Da capo” fotó kiállítását.

Beszámolómat a négy koncertből kettő műveinek és szereplőinek felsorolásával kezdem. Ezekből kiválogatók egy-egy művet, amelyek elnyerték tetszésemet és értékelésükhöz Tóth Endre zenetörténész, kritikus Kaposfest kiadványban megírt cikkeiből vett idézetek hívom segítségül.
Nyitó koncert. Haydn, Massenet, Paganini, Csajkovszkij, Sarasate, Händel-Halvorsen. Előadók: Baráti K., Erkel Ferenc Kamarazenekar, Várdai I., Farkas G.
„A nyítókoncert első felében a két művészeti vezető az Erkel kamarazenekar közreműködésével alkotott olyat, amit színpadon ritkán lát az ember: míg Baráti Kristóf Haydn C-dúr hegedűversenyét hozta a tőle megszokott intenzitással és precizitással, addig Várdai István az osztrák zeneszerző C-dúr csellóversenyét varázsolta elénk hihetetlenül virtuóz módon.”
Augusztus 14. délelőtti koncert. Brahms, Suk. K. G. Kameda, Zempléni Sz. Farkas G. Erkel Ferenc Kamarazenekar.
„Elsőként a délelőtti koncerten, melynek során Brahms Esz-dúr kürttrió, Koh Gabriel Kameda (hegedű) Zempléni Szabolcs kíséretében, később pedig Vivalditól és Piazzolától játszotta el a négy évszak különböző interpretációit hihetetlen zsenialitással, melyben kiemelkedő partnere volt az Erkel Ferenc Kamarazenekar.” (Akiről szó van, Koh Gabriel Kameda. Egy résznél az egyik műnek a zenekar előrement, de Kameda kérésére minimális idő alatt újrakezdték.)
A második napi délelőtti koncert után került sor a Szivárvány Palotában a sajtótájékoztatóra, melyet a város polgármestere, Szíta Károly moderált, bár a fesztivál PR-főnöke jelen volt. Lapunk szeretett volna négy kérdést feltenni, de ebből csak kettőre kerülhetett sor.
Először ismertetem a feltett kérdéseket.

Baráti Kristóf művész úr! Elképzelhetőnek tartja, hogy a kitűnő produkciók CD-n megjelenjenek?
A második kérdés: Óriási sikert arattak, úgy ön, mint többi művésztársa. Önnek hogy tetszettek a produkciók, Ön szerint is kiválóak voltak?
Ami az első kérdést illeti, elég sok CD felkérést kapunk, nem tartom valószínűnek, hogy az elhangzottak CD-n megjelenjenek, esetleg egyes produkciók részletei. Bolyki György fesztiváligazgató hozzátette, ennek a pénz is határt szab.
A második kérdésre a válaszom az, hogy egy művész sosem lehet elégedett azzal, amit csinál.
Szita Károly polgármester kérdésére Lesták-Bedő Eszternek megjegyezte, hogy azért nem állította fel az Erkel Ferenc zenekart, mert úgy gondolta, hogy Baráti Kristóf még további ünneplést érdemel csodálatos teljesítménye miatt – erről szerettem volna kérdezni.
Az elmaradt negyedik kérdés a távol lévő Várdai Istvánhoz szólt volna. Arról faggattam volna, hogy Pécset nem lehetne-e egy mini Kaposfestet csinálni a pécsi Zenei napok keretében. Baráti Kristóf szerint ez nem lehetséges, bár hozzátette „Azért kérdezze meg Várdai Pistit – néha váratlanul gondolkodik.”
Szigeti Tamás fotóművész így ír kiállítási ötletéről:
„2012 őszén támadt az ötlet, hogy visszaugorva saját fotográfusi pályám elejére, elővegyem a régi negatívokat és megkérjem az arra vállalkozó művészeket egy kis időutazásra. Az időutazáshoz valóságos utazás is társult, hiszen a kiállításon látható képek többsége ugyan Budapesten készült, de elutaztam Bécsbe (Placido Domingo), Miskolcra (Karolos Trikolidis), Pécelre (Kassai István), Pozsonyba (Jiri Stivin) és Szegedre (Pál Tamás) is fotózni.”
A kiállítást ajánlom megnézni, bizonyára bemutatják Budapesten is.
Szóljon hozzá!