Repülőcirkusz a Fővárosi Nagycirkuszban 2019. április 20 – szeptember 8. • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Repülőcirkusz a Fővárosi Nagycirkuszban 2019. április 20 – szeptember 8.

A cirkusz iránti folytonos igényt az táplálja, hogy itt az időben visszarepülve, minden felnőtt újra gyerekké válik, így ők is, a valóban gyerek nézőkkel együtt várják a csodát és a megvalósult fantáziát, amelybe beleélik magukat az előadás néhány órájában. Az igény ébren tartását mindig más és más, különleges műsorok szolgálják, amelynek jegyében született meg a varázslat újabb attrakciója, a Repülőcirkusz.

Mongol ugrószám

Világhírű bohóc, az olasz Fumigalli, társával, Darissal együtt többször is porondra lép. Bár ők sem kerülik el a nézők bevonását, mégsem erre alapozzák a műsorszámaikat, hanem saját maguk komikumára építve az egymás becsapásának trükkjei, félreértések, és kitartó csetlés-botlások követik egymást Szeretni való páros, sok új ötlettel nevettetik meg a nézősereget.

Kifejezett repülőszámot a német Daniel Golla mutat be, aki a gyerekkori modellreptetéséből fejlesztette ki az aerodinamika és a gravitáció határait feszegető piruetteket, szaltókat, karikák között centiméterekre cikázó repüléseket. Mindezt a közönség közvetlen közelről szemlélheti, hiszen a modellrepülő a fejek fölött is többször elsuhan.

A Sárközi zsonglőrtrió ifjú tagjai, Sárközi Péter és Tamás, és Perecsenyi Patrik gyerekkorban autodidaktaként kezdtek zsonglőrködni, ahonnan indulva saját stílusú előadásmódot alakítottak ki. Örökös helyváltoztatással kísérve, akrobata és tánc elemekkel tarkítva, szokatlanul nagy számú karikát, labdát, buzogányt pörgetnek a levegőben egymás között.

Különböző termetű, szőrű, fazonú pudlikkal ad elő kutyaszámot a német Jana Posna. Aki cirkuszba jár, mint itt is, észreveheti, mennyire megváltozott ember és állat együttműködése, amelyben az állatok szemmel láthatóan jól érzik magukat, készséggel és izgatottan vesznek részt a produkcióban, alig várva a rájuk eső rész bemutatását.

Az ukrán Lena Dolinskaja tükörmozaikos, hatalmas csilláron hajmeresztő légi akrobatikát produkál. Hol a derekával, hol a lábfejével tartja a testét, miközben pörög, zuhan, átfordul. Nem csak ő maga van állandó forgásban, hanem a csillár is. Mindez kecsesen, légies könnyedséggel, mintha a világ legtermészetesebb mozdulatai lennének.

Méltán világhírű mongol artisták két produkcióval, ugrókötélszámmal és golyószámmal ejtik ámulatba a nagyérdeműt Mozdulataikkal, öltözködésükkel a mongol kultúrából is ízelítőt adnak – no de a műsoruk! Az ugrókötélszámban egyszerre több kötelet forgatnak a porondon, amelyek között különböző formációkban ugrálnak, egyik a másik vállán állva, aztán két oldalról ugyanilyen páros között szaltózik a levegőben a csoport nőtagja a forgó köteleken át. A golyószámukban, lábuk alatt az imbolygó gömbbel, épp olyan biztonsággal szaltóznak két embernyi magasból a másik gömbön állók összefogott karjára, és épp úgy ugrik fel a csoport női artistája a kettős tetején álló vállára harmadikként, mintha a földről egy asztal tetejére kellene fellépni. Itt meg kell említeni a golyóakrobatika magyar gyökereit, ugyanis a számot az 1940-es években a Sallai csoport mutatta be, melynek technikáját átvették és továbbfejlesztették a mongol cirkuszművészek.

A Trio Arabey nevű orosz formáció gúlaszáma a kitartást, az erőt, és a bizalmat jelképezi, de a szépség, és a báj is jelen van, amellyel a trió ifjú hölgy tagjai tovább színezik a produkciót. Egymás fölött, gúlában úgy képesek egyensúlyozni, hogy a talajjal és egymással mindössze két-két ponton érintkeznek, amely pontokon a testüket a levegőben megtartják.

Washington-trapéz számával Oleg Spigin orosz akrobata egyedülálló bemutatót tart, amely ötvözi a trapézszámot és a kézen egyensúlyozást. A trapéz leng, forog, tekeredik, miközben a cirkuszművész kézen állva, egy kézzel tartja meg magát, a levegőben pedig a többi végtagjával egyensúlyoz. Ugyanezt előadja fejen állva is, oldalt kinyújtott karral és lábbal.

Úgynevezett handstand számmal, vagyis kézegyensúlyozással lép a porondra az orosz Anastasia Trushina. Eső címmel, egy padon egy esernyővel minden lehetséges testtartásban egyensúlyoz egy kézzel, előadva a műfaj legnehezebb mozdulatsorait. Koreográfia adja a keretet, amelyben az erőhöz légies könnyedség társul.

Amint a rövid bemutatásból ki lehet olvasni, nagyszerű műsorszámok követik egymást. E cikk írójának ezek közül is a kiemelt tetszését nyerte el a mongol artisták Mystery of Gentleman csoportja (tegyük hozzá, egy női tagjuk is van). Hihetetlen egyensúly-, ritmus- és térérzékkel rendelkeznek, mintha a mozgásuk határait nem a fizikai törvényszerűségek, hanem ők maguk szabnák meg. A többi, ugyancsak kiváló cirkuszművész mellett méltán ők aratták a legnagyobb sikert.

Gyakorlatilag nyári szünet nélkül, szeptember 8-ig látható a minden korosztálynak élményt nyújtó Repülőcirkusz.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS