„Hol vannak a katonák?…” Harcos Ottó, a honvéd ejtőernyős vadász

A „Dunántúl” 1943. január 20-iki számában „A honvéd ejtőernyős vadász az ország első katonája” címmel és „Beszélgetés egy szabadságra hazaérkezett ejtőernyőssel” alcímmel riport jelent meg az akkor már jeles irodalmárral, dr. Harcos Ottóval (1921-1990), aki karpaszományosként szolgált a keleti fronton, és ekkor érkezett haza szabadságra. A Janus Pannonius Társaság termében lezajlott beszélgetés során megtudta a közvélemény, hogy fegyverneme kiemelt jelentőségű, és az 1942. október 5-iki bevonulása után 29-én már ejtőernyős ugrást végzett. Mesterugró jelvényt a 25. ugrás után érdemelték ki, de amikor megkérdezte rutinos bajtársait, elmondták, hogy mindannyian izgatottak voltak minden ugrásuk előtt. Ezt tapasztalta ő is, és érzékletesen el is mondta. Adjuk át tehát a szót a krónikásnak: a bajtárs „…látja, amint az ugrató kétoldalt megkapaszkodik az ajtó szélében, és figyeli a parancsban kapott ugratási helyet. A légcsavarszéltől úgy rezeg a szempillája, hogyan a nyárfalevél szokott. Néha meg-megrándul a szájaszéle is… A föld apró-mintás, akár valami rongyszőnyeg. Amikor a gép rárepül a célra, lefogja a sebességét, de a siketítő lárma szinte mitsem változik. Ilyenkor még néhány percig szívjuk az etilbenzin kellemetlen szagát, azután az ugrató felemeli a jobbkarját. Mindenki elkészül: a mellén összeteszi a kezét. A fásultság ekkor felenged, és a szív, mintha egy ütemre járna a motorral. De az ugrató int, és az első ember már el is tűnt az ajtóban…”

Az első ugrásakor föltoluló érzéseit is megismerték az olvasók, mert ehhez „…kell lélekjelenlét, meg bizonyos ösztön is. Mert a levegőben elég gyorsan zuhan az ember. Az első 100 méter 4,6 másodperc, a második 100 méter 2,6; a harmadik 2,2; aztán 2; majd eléri az állandó sebességet, és a további százmétereket 1,9 másodpercenként; tehát két szemhunyás alatt teszi meg. Az első 100 méter valószínűleg azért is több másodperc, mert nem esik rögtön egyenesen az ember. A légcsavarszél elkapja, oldalt, a farok felé tolja, megforgatja…” A repülés utáni ernyőnyitás izgalmát a következőképp írta le: „Azután, amikor már nagy csend veszi körül az embert, az azt jelenti, hogy kikerült a légcsavarszélből, s akkor kezd zuhanni a fizikai törvények szerint, egyenletesen gyorsuló mozgással. Ilyenkor ötöt vagy nyolcat kell számolnunk, s megvárva azt a testhelyzetet, amikor az arc a földre néz, megrántjuk az ernyőnyitót. Ekkor jönnek a világ leghosszabb pillanatai. Az ember szinte egész életét újra visszalátja, azok alatt a végérhetetlen hosszú másodperc alatt, mert egy-két másodperc csak az egész, amíg lobban az ernyő. Ezt egy rántás adja tudtunkra. Körülbelül 4 mázsát kell a nyitás pillanatában kibírni. De nem olyan nagy dolog ez, mert a súly eloszlik: a hevederek a combra és a vállra vannak erősítve. Azután jön a lebegés. Ez valami kimondhatatlan, mesés, nem e világi élmény. Első ugrásomkor a szép őszi napot tavasznak láttam. A természet nem akart meghalni, de mintha a diadalmas életet himnuszozta volna. Nem messze tőlem egy ember szántogatott, és az ökrök szőrén békésen csillogott a nap. Apró tócsák vize ragyogott, mint a gyermek kacagó szeme. A világ örült velem, hogy szerencsésen nyílott az ernyőm. A fák kissé meztelen karral, mintha felcsúszott volna az ingük, integettek felém…”

Az asztaltársaságban terveiről is kérdezték. Ejtőernyős regényt tervezett „Szálátcsapódás” címen (ejtőernyős szakkifejezés, azt jelenti, hogy amikor a „nagyernyő” kupoláján átfeküdtek a zsinórok, és emiatt hasi ernyőt kellett nyitni), és az akkor elhunyt neves parancsnok, vitéz Bertalan Árpád őrnagy életrajzát.

Epilógus: Első verseskötete 1940-ben jelent meg „Valamit elmondok” címmel. Ezt követte 1947-ben egy Kodolányi-esszé, 1949-ben Pécs irodalomtörténetét 1000 és 1900 közt dolgozta föl (aminek már 1942-ben volt előzménye, az újabb magyar irodalom 1890-1940 közötti összegzése). A városról szóló idegenforgalmi kiadványa 1956-ban, Lovász Pálról írott tanulmánya 1966-ban, a pécsi sörgyár története 1973-ban látott napvilágot. Halála után „Szerelmem, Pécs”, „Útirajzok” és „Hallomások vallomása” (1998) címmel dr. Olasz István és felesége, dr. Hegyi Eugénia szerkesztésében összegezték munkásságát.

Legyen Ön az első hozzászóló!

Szóljon hozzá!

Az Ön e-mail címe nem kerül nyilvánosságra.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.