Bolyongások – Ország Lili Kiscellben

2025. április 6-ig tekinthető meg a Kiscelli Múzeumban a Bolyongások – Ország Lili Kiscellben című tárlat. A kiállítás célja új tudományos eredmények közvetítése.

Összetett viszonyulás a múlthoz: ez Ország Lili művészetének központi témája. Életművében különös hangsúly került a történelem és az emlékezés kapcsolatára. A Fővárosi Képtár gazdag anyaga is megengedi az emlékezés témájára felfűzött vizsgálódást, emellett a kiállítás tárgyalja a hatalom és művészet komplex viszonyát, a Rákosi- majd a Kádár-korszak szürreális zártságát, a művészi tájékozódás nehézségeit, az információéhség kikényszerítette alkukat. Ország Lili szinte egész életműve abban az apró garzonlakásban született, ahol a főiskola befejezésétől egészen 1978 elejéig lakott. Rendkívül szűk élettere éles ellentétben állt gondolatainak szabadságával, tágas és gazdag belső világával, szellemi terével, amelyben művei révén bolyonghatunk.

A Kiscelli Múzeum és a Templomtér sok tekintetben különleges kiállítási helyszín. Ország Lili egész életében templomokat szeretett volna kifesteni. Barátainak Tihanyból 1960-ban ezt írta: „Állati munkakedvem van! Legszívesebben nekiesnék a templom falainak, nem tudnátok róla levakarni, míg be nem festem az egészet. Na majd építünk egy templomot!” A templom kifejezés az ő szóhasználatában inkább képzetet, mint konkrét épületet jelölt. Rácz Istvánnal 1964-ben folytatott beszélgetésében mondja: „A templom az az emberben belül van, ahhoz nem is kell egy épület tulajdonképpen.” A kiállítás az ebben a gondolatkörben fontos helyet elfoglaló belső (emlékező) templom fogalma köré épül, példaként állítja elénk Ország Lili emlékezését, traumafeldolgozását, és kérdez rá többek között a múzeum mint a művészeteknek és a tudományoknak szentelt hely, a múlt emlékeinek megőrzésére rendelt intézmény felelősségeire. A kiállítás helyszíne, a 18. századi templom az átépítéseknek, funkcióváltásoknak és a második világháborúban elszenvedett károknak a nyomait viselve romtemplomként, majd 1988 óta kiállítótérként saját történetében hordozza azokat a témákat, amelyek a festményeken is visszaköszönnek: építést és pusztítást, szakrális és profán egymásba játszását, a múltnak egymásra rakódó rétegeit, jelenlévő nyomait.

A tárlat alkalmából megjelent monográfia alapja a kurátor 2019-ben írt doktori dolgozata és az ahhoz kapcsolódó tíz éves kutatómunka.

Kurátor: Árvai Mária
Látványtervező: Kálmán Eszter
Helyszín: BTM Kiscelli Múzeum, 1037 Budapest, Kiscelli utca 108.
Nyitvatartás: kedd–vasárnap 10–18 óra

Alábbiakban válogatást adunk a kiállításon megtekinthető alkotásokból. Forrás: Kiscelli Múzeum (www.fovarosikeptar.hu/sajto).

 

De profundis, 1967
Imitationen-sorozat –
Marc Chagall: Születésnap (1915) 1, 1962
Imitationen-sorozat –
Marc Chagall: Születésnap (1915) 2, 1962
Kék kép II. / Megállt az idő, 1977
Labirintus orans figurával, 1974
Portré / Oválisban bábu, 1957
Üvegház, 1956
Várakozó I. / Zöld ragyogás, 1974

Legyen Ön az első hozzászóló!

Szóljon hozzá!

Az Ön e-mail címe nem kerül nyilvánosságra.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.