Női szemmel a világ 6. – interjú Balatinecz Mártával • Hetedhéthatár

Emberi tényező

Női szemmel a világ 6. – interjú Balatinecz Mártával

„Egy nő semmivel nem kevesebb, mint egy férfi, de gyengédebb, nagyobb szíve van és toleránsabb”

Folytatjuk interjúsorozatunk, melyben pécsi nőkkel beszélgetek a hétköznapjaikról. Arról, hogyan zsonglőrködnek 8 karú Síva Isten módjára az idejükkel; mi az, ami segít nekik talpra állni, ha elesnek. Azaz, hogyan gondolkodnak, éreznek és léteznek a 21. században, Pécsett, Magyarországon a nők…

 

Füsti Molnár Éva kérdése: Tervez-e esetleg önálló estet?

Balatinecz Márta

Kekének azt válaszolom, hogy őszre tervezek koncertet és Őt biztosan meg fogom hívni. Kedves, hogy ilyen szépeket írt rólam, én is nagyra becsülöm az Ő művészetét. Számomra mindig hiteles a színpadon mindent elhiszek neki, őszinte a játéka, nem pózol, nincsenek ismételt mozdulatai, amire azt mondanám, ezt már láttam.

Kulka János és számos, mára „befutott” színész vagy énekes magántanára volt, gazdag, élményekkel teli életút áll Ön mögött. Melyik tanítványára emlékszik vissza a legszívesebben? Volt kedvenc?

Természetesen volt kedvencem és van is, hiszen még mindig tanítok a kaposvári színész karon, ahol nem könnyű, mert sokan énekből készületlenül jönnek, de mindig vannak tehetségesek.

Nagyon szívesen emlékszem vissza Vojtko Ágnesre, aki érettségi évében Japánban énekversenyt nyert, egyenes útja volt az Akadémiára, a Dallas-i egyetemen tanít. Dr. Benke Józsefet 15 évig tanítottam, nem tudta eldönteni énekes vagy jogász szeretne lenni, mert mindkettőt szerette. Ma a Jogi Egyetem adjunktusa, a Táblabíróságon dolgozik és templomokban énekel. Meggyesi Schwarz Lucia nálam érettségizett, befutott énekes lett. Tótpál Szilvia, aki szintén énekes lett, Lengyel Klaudia, aki Bécsben zeneóvodát vezet és énekel is.

Verdi: Traviata

Tanítottam színészeket is. Szívesen emlékszem vissza Tihanyi T. Csabára – Barátok közt Lacija – és feleségére, Lesznyák Katira, aki a pécsi színház primadonnája volt, vagy Kovács Etelére, akivel ráadásul együtt énekeltem a Parasztbecsületben, azóta is maminak hív.

Sorolhatnám tovább, de nem véletlenül Kulka Jánost hagytam a végére. Büszkeség tölt el, ha arra gondolok, 6 évig tanítottam. Nagyon szeretett énekelni, talán ezért is kapcsolatunk más volt mint egy szokásos mester-tanítvány viszony. Szerettük egymásban a szépet: Ő az én hangomat, én az ő érzékeny művészi lelkét és az intellektusát. Sokat duetteztünk órán, amit aztán megmutattunk a közönségnek is és közös esteket rendeztünk. Nőtt a rajongásunk egymás iránt, ami ma már örök barátság.

Vágyott arra, hogy, ismert énekesnő legyen?

Mascagni: Parasztbecsület

Csak arra vágytam, hogy ismert énekes legyek, ami majdnem sikerült. Szépen indult a karrierem, színházban énekeltem 6 évig, de idővel csak ígéreteket kaptam és otthagytam a színházat. Aztán sokkal később visszahívtak a Parasztbecsületre, illetve ott volt nekem az Oratórium éneklés, igazi nagyokkal énekeltem, mint például Réti József, aki tanárom is volt.

Az a karmester – aki pécs zenei életének ura volt – szíven szúrt és kettétörte a pályám: egy csúnya nézeteltérés kapcsán kijelentette a Filharmóniában többet nem énekelhetek zenekarral. El akartam menni Pécsről, de megfenyegetett, mindenhova elér a keze. Közben feketelistás is voltam – valószínű általa kerültem fel – csak mikor Vietnámból hazatértünk, vettek le a pártbizottságiak a listáról.

Fönt és lent is voltam, de mindig kárpótolt az élet.

Ezek szerint, ha valaki énektanár lesz, az azért van, mert nem sikerül a szólókarrier, vagy eleve a tanítás is vonzza? Ön hogyan élte meg?

Fellépés Kulka Jánossal

Már főiskolás koromban is tanítottam, nem menekülés volt a tanítás, mindig a miértek érdekeltek. Miért nem tudom megcsinálni az éneklésben, amit szeretnék, miért így tudom és nem jobban stb. Ezek állandó kérdések és az okát nehéz megtalálni, de csak így érhető el a jó technika, ami nélkül az érzelmek nem igaziak. Nem szerettem azokat az énektanárokat, akik azt mondták, majd megjön. De nekem most kell!

Vojtko Ágnes és Lengyel Klaudia tanítványaival a Lahti színház előtt

Talán ezért is érdekelt a foniátria, orvos barátommal sokat beszélgettünk arról, hogy ők nem mindent tudnak a hangról, csak amit látnak, de a funkcionális működést nem ismerik. Beleástam magam a foniátriába, és megkaptam a választ a miértekre. Aztán a fül-orr-gége klinikán foniáter lettem, 25 évet dolgoztam ott. Nagy szükség volt a munkámra és sok embernek segítettem a hangja gyógyításában.

1991-ben kiköltöztem Lahtiba, Finországba, az ottani színház hívott meg énekmesternek. 30 színésszel dolgoztam, énekeltem, sőt még a szilveszteri műsort is nekem kellett színpadra állítani, ez benne volt a szerződésemben. Mellette iskolában tanítottam éneket, zongorát és magyar nyelvet. Életem gyönyörű évei voltak, rengeteg barátot kaptam, ezek a barátságok ma is élnek. Miután hazajöttem, még 20 évig jártam vissza évi rendszerességgel kurzusokat tartani Lahtiba a Nyári Egyetemen, Hyvinkaaben a Zenei opisto-iskola meghívására.

A megasztár, az X-faktor és sok tehetségkutató hemzseg a tehetséges fiataloktól és akár idősebbektől. Mégis, min múlik Ön szerint, hogy valaki „sztár” lesz? Úgy tűnik, hangi adottsága rengeteg embernek van, de mi az a plusz, ami híressé tesz valakit?

Koncert a Lahti férfikórussal

A plusz: a személyiség, a munka iránti alázat, technikai tudás, a kritika elfogadása. Sztárságot lehet csinálni is, de nem érdemes, állandó kapaszkodás és mások akaratától függni nem jó dolog. A sikert meg kell alapozni, hogy össze ne dőljön.

Mit gondol, a saját életében és abban, ahogy az élete alakult, szerepet játszott az, hogy nő? Gondolok itt arra, hogy esetleg nehezebb dolga volt a szakmában, jobban meg kellett dolgozni a sikerért – vagy az is lehet, hogy nem. Ön hogyan látja?

Nem volt könnyű! Bizonyítottam, bizonyítottam, bizonyítottam. 10 évig a Tanárképző Főiskolán tanítottam, ott sose kaptam jutalmat, mert egyedülállónak minek a pénz? – gondolták. A Filharmóniában ugyanezt kérdezték: mit csinálsz te a pénzzel? Nem tudták, egyedül sokkal nehezebb mindent fizetni. Ha a nevem mellett ott lett volna a „né„ és mögöttem egy férfi, sokkal könnyebb lett volna. A fenyegetéseket sem merték volna megtenni…

Miért jó manapság nőnek lenni? Ön miért örül, hogy nőnek született?

Énekkórus Fonyódon 10 éven keresztül

Örülök, hogy egyedülálló nőként sikereket értem el és nem dőltem össze a nehézségek alatt, hogy szinte ugyanazt meg tudtam teremteni, amit mások ketten érnek el. Egy nő semmivel nem kevesebb, mint egy férfi, de gyengédebb, nagyobb szíve van és toleránsabb. A hosszú élet titka a jó légzés és az, hogy minden nap tedd meg, amit megtehetsz!

Ki az a pécsi nő, akinek feltenne egy kérdést és mi lenne az?

A stafétabotot szeretném átadni: Ferlingné Dékány Hildának. És azt kérdezném: honnan ez a nagy életerő és vidámság, ami őt jellemzi? Az érdeklődése szinte minden iránt – mindig meglep – és, hogy mindenre van ideje, na az még egy művészet!

Következő rész


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS