KG | Hetedhéthatár
Szerzői archívum

KG

KG írásai: 4

Vári Éva Charme-ja

A színházi kritika nélkülözhetetlenül fontos – s az előadások alkotói által természetes módon vágyott és elvárt – visszhangja a munkájuknak, produkciójuknak; emellett orientálja a közönséget, hosszabb távon pedig lenyomata, konzerválása a múlékony és változékony színházi kultúránknak.

A mélyben (Éjjeli menedékhely) az Örkény Színházban, Meggyeskert (Cseresznyéskert) a Nemzeti Színházban: humán-színház kontra Csilicsala csodái

A Nemzeti Színház 2019. március 2-án mutatta be – Silviu Purcărete rendezésében – Csehov Meggyeskertjét, az Örkény Színház pedig április 13-án – Ascher Tamás rendezésében – Gorkij A mélyben c. drámáját. A két dráma és előadás összevetésének mélyebb okai is vannak, mint ezek a közeleső premierek, vagy az, hogy a nálunk bevett címeik helyett – Cseresznyéskert, Éjjeli menedékhely – most az eredeti, pontosan fordított címeken játsszák őket.

Hamlet, Vígszínház: ifj. Vidnyánszky falra mászik Eszenyi Enikőtől

Az előző évadban mutatta be a Vígszínház Shakespeare Szentivánéji álom c. vígjátékát, majd a Hamlet c. tragédiáját. A Hamlet-előadás szövegkönyvét Forgách András és Vörös Róbert készítette, az előadást Eszenyi Enikő rendezte. (Nem ő játssza Hamletet, de ami késik, nem múlik!) A díszletet Antal Csaba tervezte, s a Látványtér 2017. szakmai kiállítás keretében elnyerte érte Az év díszlettervezője címet.

Szeretni jaj, de nehéz – de nem ezt az előadást

A két felvonásos darabot – egy felvonásba tömörítve – 1983-ban vitte színre Zsámbéki Gábor a Katona József Színházban, és Schwajda állítólag nehezen ment bele darabjának megkurtításába. A pécsi előadást rendező Vincze Jánosnak már nem kellett vitatkoznia az érzékeny szerzővel még egy szereplőjének elhagyása és a további húzások miatt.



Archívum

Hirdetés