A pécsi Ágoston-téri templom – 3.
Újrafestik a Szent Ágostonról nevezett plébániatemplomot, és ablakait üvegfestményekkel cserélik fel
Júliusban lesz egy esztendeje, hogy a Budai külvárosban, a Szent Ágostonról nevezett plébánia templomot az egyházközség jelentős áldozatok árán kibővíttette. A templom északnyugati részén oldalhajót kapott, s ezzel nemcsak férőhelye nagyobbodott meg, hanem alaprajza a kettőskereszt formáját nyerte, ami alakját szép szabályossá teljesítette ki.
Ugyancsak még a kora ősz folyamán megtörtént a templom tatarozása és karbahelyezése.
Most az egyházközség a templom belsejének teljes rendbehozatalát, illetőleg kifestését foganatosíttatja.
A templom architektúrája nem tűri az ornamentikát. Ezért úgy határoztak, hogy a falak túlnyomó része egyszínű, tehát sima lesz. Az egész templomot csupán négy, bibliai tárgyú freskó fogja díszíteni, amik nagyobb része az északi falakra kerül. A déli oldal üvegablakait intarziás üvegablakokkal cserélik fel s így az északi oldal képei harmonikusan fogják kiegyensúlyozni a déli rész üvegfestményeit.
Az ablakokra a hívek részéről már több felajánlás történt.
A falak simaságát feliratok és bibliai idézetek fogják stílszerűen megszakítani.
A templom falainak alapozására, a sima festésre és a feliratok felfektetésére Őry József és Kaszás Antal kaptak megbízatást, míg a freskók megtervezését Szelle (Stefán) Henrik festőművész végezte, aki a kivitelezésre is megbízatást nyert.
A templomot legutóbb 1912-ben festették. Mostani festése mintegy 4-5000 pengőjébe fog kerülni az egyházközségnek.
Az Ágoston-téri plébánia-templomban a már megkezdett festés ideje alatt némi változást szenved az Istentiszteletek rendje, amennyiben hétköznapokon csak egy misét mondanak, reggel 7 órakor. Május elsején a Jézus Szíve szentmisét fél 7 órakor tartják. (Dunántúl. 1936. április 29. 3 p.)
Az Ágoston-téri templom új faliképei
Védekeztem, hogy bizonyos előítélet alakuljon ki bennem, mielőtt Szelle Stefán Henrik új faliképeit láttam volna. Az Ágoston téri templom belső terének új kiképzéséről van ugyanis szó. Ezekről a képekről, bevallom, nem tetszésem szerinti nyilatkozatokat hallottam. Ezért lehetőleg halogattam is a megtekintésüket. Azóta az első zavaros szólamok megcsendesültek. Bevártam, – nálunk könnyű az ilyesmit bevárni, mert hamarosan elérkezik az ideje, – mire senki sem beszél már az új templomi képekről. Most néztem meg csak e képeket, befejezésük után jó pár hónap múlva.
Ha valamelyes előítélet mégis kialakult bennem, az csak az lehet, hogy éppen az ellenkezőjében kezdtem hinni annak, amit e képekről hallottam. Ismerem ugyanis a hívő közönség nézeteit a felfogásának meg nem felelő szentképekről. Tudom, hogy a közhitből egészen másfajta vélemények alakulnak ki, mint amilyeneket a modern piktura szelleme megbír, vagy éppen kinyilatkoztat. De tekintetbe kell venni, hogy a közhit a maga felfogásában többnyire jóakaratú, ha téved is. Mert a modern művészeti felfogással nem mindig és nem mindenben azonosítja magát. Sőt sokszor egyáltalán nem megegyező a közönségnek a művészetbe vetett hite.
A nem tetszésem szerinti vélemények, – hogy e megjegyzésemről se feledkezzem meg – szigorúan arra vonatkoznak, hogy ismerem a Szelle Stefán Henriknek (1896-1971), ennek a mások szerint is kitűnő festőnek, a képességeit. Tudom, hogy ki volt ez a sokféle fejlődésen átment, eredetileg expresszionistának indult festőnk, régebbi műveiben. Tudom, ki és mi lett egy teljesen puritán német talajba átültetve, hajlamai szerint, a weimári, majd dessaui „Bauhaus-Stil” úgynevezett konstruktívizmusában. És látom azt is, hogy mivé lett ma Grópius mester hitvallója ismét itthon, magyar talajban.
Első tekintetre meglátszik az Ágoston-téri templom új faliképein, hogy Szelle Stefán két főkellékét: a puritánságát és az egyszerűséget szigorúan átmentette, megőrizte és kifejezte. Megnyilatkozása nagyszerű, inkább nagyszabású a rajzban, zárt a kompozícióban és szűkre szabott, barnába ágyazott kék vörös és sárga színskálájában. S talán éppen ez a nyers nagyszerűség az, amely a templom belső terében túlméretezettnek látszik, főleg az alakok által. A környezet teljes redukciója csak a képek érvényesülését tartja a maga szempontjából jónak. Egyszer, talán németajkú falvak új elgondolású templomainak lelkét érezzük a visszaszorított, sima festésű falmezők láttára, amelyet az egyszínű barna feliratok, még fokoznak. Kevésszavú és eszközű Szelle Stefán kifejező ereje. Igazi férfias piktúra. Mégis primitívségre való törekvésében megindító. A képekkel tehát magukkal nincs baj.
Erősen kifogásolható azonban az, hogy a szentély falai és az egyetlen mennyezet megoldási lehetősége üresen – vagy talán későbbre? – maradt. Inkább azt hisszük, hogy a tervező tartózkodott attól, hogy a szentély valamilyen fokozódott figurális ábrázolása a főoltár – és – kép aránylag kis méreteit még igénytelenebbre szorítsa. De e tartózkodás nyilvánvalóan kitetszik a régi kisméretű oltárképek láttára, amikkel az új faliképek – főleg nagyra szabott alakjaiknál fogva – semmiféle rokonságot nem tarthattak. Az egész belső installáció kicserélése pedig a faliképek kedvéért, még sem lenne célravezető.
Úgy látszik, ezek az összeütközések vezettek a kifogásokra. Csak nem tudják bizonyosan a kifogásolók, mi okozza az összhang hiányát. Az új képek minden más belső rész eltörpítő erejére gyanakszanak. Ez hihető is.
De bizonyos az, hogy a modern Szelle Stefán tehetséges piktúrájában, – mint ahogy helyében más tehetséges templomfestőnk is így tett volna – nem adhatott mást, mint azt, ami tehetségétől tellett. Másfajta képeket Szelle Stefán nem adhatott s a környezettel megalkuvó képeket nem is vártam tőle. (Nikelszky Géza, Dunántúl. 1936. november 13. 7 p.)
Hozzászólások