Chikán Attila: A magyarok skandináv viszonyok között szeretnének élni • Hetedhéthatár

Napi aktuál

Chikán Attila: A magyarok skandináv viszonyok között szeretnének élni

Mintegy száz résztvevő előtt került sor a Világgazdaság napilap Stratégiai vállalatok stratégiája címet viselő konferenciájára. Budapesten. Kocsi Ilona, a lap főmunkatársa három panelbeszélgetést moderált a tőle megszokott eleganciával. Ezen tizenöt sikeres vállaltvezetővel beszélgetett. Az első panelbeszélgetés címe Makrogazdasági környezet makrogazdasági hatások, a második Mitől versenyképes egy vállalat? A harmadik A jövő iparága- jövő vállalata? címet viselte. Ezen kívül két előadás hangzott el professzor Chikán Attila akadémikus Magyarország versenyképessége 2020 és Lakatos Péter, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke tolmácsolásában.

Amíg az előadásokban több volt a kormányt érő negatív észrevétel, a vállalatok felsővezetőitől többnyire dicséretek hangzottak el.

A teljességre ható törekvés nélkül néhány gondolat az elhangzottakból.

Chikán Attila professzor, a Versenyképesség Kutató Központ igazgatója elmondta, hogy a Világgazdasági Forum 148 országot érintő felmérésében a versenyképességi rangsorban 2001 óta több, mint harminc helyet esve 2013-ban már csak a 63. helyre sorolták hazánkat. Fontos társadalmi sajátosság, hogy a magyarok skandináv viszonyok között szeretnének élni, de az ottani világviszonylatban is élenjáró közösségi gondolkodástól fényévnyire vagyunk. A kutatóközpont felmérése szerint a vállalatok az összes személyi kiadás átlagosan két százalékát fordítják képzésre, míg Nyugat-Európában 8-10% százalék ez.

A Makrogazdasági Környezet panelben Bogsch Erik, a Richter vezérigazgatója szerint az oktatásban differenciálni kell. Az elitképzés nem ördögtől való, és hozzátette, hogy az egészségügyben is rengeteg a tennivaló, hiszen a GDP-t csak egészséges emberekkel lehet növelni.

Hadász István, az Egis vezérigazgatója aláhúzta: a GDP növeléséhez innováció és oktatás kell. Anélkül semmire sem fog menni Magyarország. Richard Bresher, a Coca Cola pénzügyi igazgatója szerint Magyarország a befektetések kedvező helyszíne, és ha legalább öt évig nem változik az adórendszer, az már vonzóvá teszi az országot.

Komlós Andor, a Leier Hungaria ügyvezető igazgatója azt javasolta, hogy az EU-forrásokat nagyobb mértékben vonják be a lakásépítés támogatásába, illetve a szocpolt úgy kellene módosítani, hogy legalább az építkezés áfa-hányadát fedezze.

Lakatos Péter, az MGYOSZ alelnöke kiábrándítónak nevezte ahová a magyar gazdaság eljutott az elmúlt években más országokhoz képest. Szerinte a kitörési pont az oktatás fejlesztése, ugyanakkor Magyarországon szükség van egy erős középvállalati körre. Álláspontja szerint a vállalati támogatásoknak elsősorban az exportképességet kellene javítaniuk A versenyképes vállalat panel körben Ingo Fröhlich, az autó importőr Mercedes-Benz Hungária kft ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy egyértelműen javul a magyar beruházási klíma, ezért a társaság és ő nagyon jól érzi magát Magyarországon a mostani környezetben.

A konferenciáknak az is pozitívumok, hogy a résztvevőkkel a szünetben konzultálhatunk. Chikán Attilával, a versenyképességre negatívan ható korrupcióról és az elitképzés gyengeségéről, Hadászi Istvánnal, az EGIS vezérigazgatójával az EGIS új Innovációs díjat nyert gyógyszeréről; Kocsi Ilonának a konferencia moderátorának pedig gratuláltam, hogy végre egy olyan konferencián voltam amelyen ellentétes nézetek kifejtése is korrektül végbement.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS