Titanic - A költőt, a művészt, az embert mutatja be Tony Palmer Leonard Cohen-filmje • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Titanic – A költőt, a művészt, az embert mutatja be Tony Palmer Leonard Cohen-filmje

A költőt, a művészt, az embert mutatja be Tony Palmer dokumentumfilmje, amely Leonard Cohen 1972-es európai koncertkörútjáról készült. A brit rendező a három évtizedre eltűnt tekercsek történetéről és a turnéval kapcsolatos személyes emlékeiről is beszélt az MTI-nek a Titanic filmfesztiválon.

A több tucatnyi díjjal elismert Tony Palmer több mint száz filmet forgatott: dolgozott a Beatles és a Cream együttessel, Jimi Hendrixszel és Frank Zappával, de Britten és Stravinsky portréját is elkészítette, Sosztakovicsról pedig Ben Kingsley főszereplésével forgatott játékfilmet.

Leonard Cohen: Bird on a Wire című dokumentumfilmjét a Titanic filmfesztivál tűzte műsorára. Palmert 1971 októberében Marty Machat, Cohen menedzsere kérte fel, hogy forgasson filmet az 1972-es turnéról. Cohen akkoriban elbizonytalanodott, nem akart turnézni és filmet sem akart, de végül belenyugodott. Palmer azzal a feltétellel vállalta a forgatást, hogy a turné minden pillanatába betekinthet, így születhetett meg az alkotás.

A turné 1972 tavaszán 34 nap alatt 20 várost érintett Dublintól Jeruzsálemig. Palmer további két hét alatt vágta meg a felvett anyagot, de a kész produkció miatt Cohen aggódott, mert sokszor kimerültnek látszik a képeken. Saját pénzén az egészet újra vágatta, így készült el két év múlva egy második változat. Az eredeti tekercseknek viszont a következő 30 évre nyomuk veszett, végül egy hollywoodi raktárból kerültek elő szinte menthetetlen állapotban. Palmer hat hónapot töltött azzal, hogy a hangfelvételek és a megmaradt mintegy 3000 filmrészlet restaurálásával újra összeállítsa a filmet, amely végül 2010-ben DVD-n jelent meg.

„Cohen látta a restaurált filmet és örült neki. Ugyanis mikor elkészült a film második vágása, rájött, hogy hibát követett el. Szerintem azért nem keresett meg, mert egyszerűen zavarban volt, a forgatás alatt nagyon jó barátok lettünk, ám ő megszakította ezt a barátságot és elvetette a filmet is” – mondta a rendező, hozzátéve, hogy Cohen valószínűleg azért nem fogadta el az első változatot annak idején, mert megrémült a közeli felvételektől.

A kamera szinte mindig az arcára közelített, de sohasem kifogásolta. „Talán az első napokban érzékelte, de később úgy tűnt, mintha nem is venne tudomást róla. Teljesen megbízott bennem” – idézte fel.

Az újravágott anyag viszont éppen az ellenkezője lett annak, amit Cohen akart: kronologikus sorrendbe szedte a turné állomásait, miközben Palmer filmjében nem lehet tudni, hogy éppen hol koncerteznek. „Ugyanis az volt a fontos, hogy megmutassam a személyiségét, a művészt, a költőt. A film egy folyamatot ábrázol, amelyen keresztül megérthetjük őt, a turné gondjait, így kap értelmet az, amit Cohen a Bird on a Wire című számában énekel: megpróbáltam szabaddá lenni.”

A koncertekről 17 dal hangzik el, Palmer ugyanakkor Cohent elsősorban költőként akarta bemutatni, mert úgy érezte, a költészete a kulcs a megismeréséhez, a művész a filmben néhány versét fel is olvassa. A négytagú stáb a turné alatt együtt élt a zenekarral, nem volt zárt ajtó előttük. „A zuhanyzóba is mentünk utánuk. Nem volt eltervezve, egyszerűen így alakult. De nem jöttek zavarba, csak sajnos bepárásodott a kamera lencséje, így ez egy vidám, rövid jelenet lett”.

A Leonard Cohen: Bird on a Wire című filmet hétfőn este a 75 éves rendező személyesen mutatja be a nézőknek a Toldi moziban.

(Forrás: MTI)


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS