Shudhanshu Palsule-Michael Chavez: Emberközeli vezetés • Hetedhéthatár

Népszerű tudomány

Shudhanshu Palsule-Michael Chavez: Emberközeli vezetés

Mi a célunk az életben? Mi a rendeltetésünk? Ezt a kérdést nemcsak egyéni szinten kell feltenni magunknak, hanem egy vállalat működését illetően is! A könyv szerzői szerint ennek megtalálása döntő fontosságú azon cégek számára, amelyek a XXI. században sikeresen akarnak működni. Shudhansu Palsule és Michael Chavez azzal a felütéssel kezdi könyvét, hogy az embert alapvetően létének miértje, illetve az erre adott válaszok megtalálása motiválja, és pontosan ezt a logikát kell alkalmazni egy cég működésére nézve is. A könyv számos példával és esettanulmánnyal szemlélteti az emberközpontú vezetés gyakorlati hasznát, illetve a rendeltetés megtalálásának kiemelt szerepét az üzleti életben.

Napjainkban jelentős átalakulást figyelhetünk meg a vállalatvezetők irányítási módszereiben. A XXI. század sikeres menedzserei egyre inkább az emberközeli vezetés együttérzésen és pozitív pszichológiai megközelítésen alapuló metódusait helyezik előtérbe. A digitális technológia és a közösségi média térhódításának köszönhetően a szigorú hierarchián alapuló döntéshozatal elavulttá vált.

Számos kutatás igazolja, hogy az érzelmek nem csupán a döntéseket befolyásolják nagyban, hanem egy cégen belül az emberek, a dolgozók motiválásában is kiemelt jelentőségűek. Ezt a motivációt kell összhangba hozni a cég rendeltetésével, vagyis, hogy pontosan mit akar a cég elérni, milyen elvek szerint működik. Egy rendeltetésen alapuló szervezetképes azt a gyorsaságot és spontaneitást megtartani, amit a folyton, szinte pillanatról-pillanatra változó piaci viszonyok diktálnak. A rendeltetés megtalálása pedig egyértelműen változást von maga után és ennek szükségességét a szerzők szerint 4 faktor határozza meg:

1. A komplexitás kihívása: egy olyan komplex világban élünk, ahol a linearitás megkérdőjeleződik, ahol a közösségi médiának köszönhetően a fogyasztók már nem csak passzív felhasználók, hanem aktív véleményformálókká váltak.

2. A millenáris generáció: a munkaerő nagy arányát ma már egy olyan generáció teszi ki, akik nem bíznak az intézményekben; akik bárhonnan képesek dolgozni; akik olyan cégnél szeretnének dolgozni, ahol a vállalati értékek összhangban vannak a saját értékeikkel; és ahol a magánéletükben és a karrierjükben egyaránt ki tudnak teljesedni.

3. A homályossággal/kétértelműséggel való küzdelem: napjainkban a vezetők egyik legfontosabb feladata, hogy segítsék az embereiket, hogy a környezetünk kevésbé egyértelmű jeleit is érzékeljék és azokra megfelelő gyorsasággal reagáljanak.

4. Az alkalmazkodás szükségessége: a XX. században a világ megismerhetőnek és stabilnak látszott. A XXI. század bizonytalan világában azonban az alkalmazkodási képesség kulcsfontosságúvá vált.

De mi is tulajdonképpen a rendeltetés? A rendeltetés a szerzők „fordítása” szerint egy adott cég működésének és létezésének értelmét foglalja össze közérthető és történetmesélésre alkalmas formában, miközben az egyéni, dolgozói célokkal is egységben működve képes dinamizálnia vállalat működését. A rendeltetés középpontjába természetesen a vásárlót/az ügyfelet kell állítani, amihez először is azt kell meghatározni, hogy kiket és miért szeretnénk szolgálni. A rendeltetés viszont csak akkor működik hatékonyan, ha azzal a szervezeten belül mindenki azonosulni tud, így fontos annak intézményesítése és megfelelő kommunikációja.

A könyv egyik fontos megállapítása, hogy a rövid távú profitmaximalizálásra való törekvés egyre kevésbé vezet célra a XXI. században, a szerzők pedig bíznak abban, hogy e kötettel sokakat inspirálnak arra, hogy csatlakozzanak az ember közelibb vezetés iránt elkötelezett vezetők csoportjához.

Sudhanshu Palsule  díjnyertes oktató, előadó, tanácsadó és könyvszerző. Eredeti szakmája szerint fizikus, így kutatásaiban támaszkodik a kvantummechanika és a viselkedéstudományok tudományos megállapításaira, valamint beépíti a kognitív pszichológia és a neurológia legújabb tudományos eredményeit is. Fő kutatási területe a hatékony vállalatvezetés, illetve, hogy hogyan lehet hatékony szervezeteket létrehozni a 21. század folyamatosan változó és összetett világában.

Michael Chavez 2016 óta a DukeCorporate Education ügyvezető igazgatója. Ezt megelőzően 5 évig dolgozott egy sikeres start-up cég vezetői csapatában szolgáltatásokért és marketingért felelős alelnökként. A start-up cég előtt a Coca Cola cégnél senior oktatási tanácsadóként a vezetők hatékonyságának fejlesztésén, valamint a stratégiai tervezési folyamat vezetőjeként is dolgozott.könyv


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS