Network a Centrál Színházban • Hetedhéthatár

Színház

Network a Centrál Színházban

A legendás Network ősbemutatójának főpróbáját láttam a Centrál Színházban. 

2022. január 15-én mutatta be a Centrál Színház Sidney Lumet 1976-os, sokszorosan Oscar-nyertes filmje, a Network színpadi adaptációját. A hazai ősbemutatót Puskás Tamás rendezte.

A történet Amerikában játszódik, tíz évvel a Kennedy gyilkosság után a Ford kormányzat idejében az 1970-es években.

A darab energikusan indul, egy tv-társaság székházában vagyunk, az esti híradóra készülnek, a falon egy tucat esemény képanyaga. Ebben az időszakban kétszer kíséreltek meg merényletet Ford elnök ellen – akit nem is választottak elnöknek, Nixon elnök lemondása miatt került az elnöki székbe. Másfél óra szünet nélkül, olyan, akár az egy levegőre elhadart panasz, ami váratlanságában rázza meg az embert.

A történet alapja, hogy Howard Beale-t (Alföldi Róbert, egy tévétársaság híradósát huszonöt év után elbocsájtják, mert nem hozza a megfelelő nézettségi adatokat. A műsorvezetőt, aki negyed évszázadot áldozott életéből a csatornára, a kirúgás a kiégés küszöbére taszítja. Ez pedig úgy tör benne felszínre, hogy élő adásban jelenti be: főbe lövi magát.

Bejelentése örvényként forgatja meg a hétköznapok állóvizét. Az átalakulóban lévő vezetőség tagjai pozíciójukat féltve próbálják kezelni a botrányt. Ám közülük egy csinos karrierista nő, Diana Christensen (Martinovics Dorina) felismeri a szituációban rejlő lehetőséget, és ráveszi főnökét, a hírigazgatót Max Schuacher (László Zsolt), akivel  elmegy vacsorázni és terve megvalósítása érdekében le is fekszik. Képernyőn tartja a teljes idegösszeomlás felé tartó Howardot, mivel a híradós borult pillanatai hatalmas nézettséget hoznak a csatornának.

Alföldi Róbertnek jól áll az önjelölt próféta szerepe, aki objektív tényközlőből egy pillanat alatt üvöltöző publicistává válik. Nem fokozatosan következik be az átmenet megborult és még ép elméje között, hanem szinte pillanatok alatt, így olyan, akárcsak egy humorista. A hírigazgató felesége, Lousie Chumacher (Shell Judit), nem tudja megbocsátani a félrelépést, bár szereti férjét és elküldi, utána idegösszeroppanást kap. A darab végén lövés dördül, és a halott, vérző Howard Beal-t látjuk. Az nem világos, hogy a hírigazgató által felbérelt maffia, vagy önmaga vetett végett életének.

A kitűnő szereplőgárdából három személyt emelnék ki. Alföldi Róbert mély átéléssel azonosul szerepével, fergeteges alakítást nyújt. Martinovics Dorina lubickol a férfifaló, karrierista, mindenen átgázoló csábító nő szerepében. Shell Judit ragyogóan formálja a megcsalt, megbocsájtani nem tudó szépasszony feleség szerepét. Negatívumként két jelenet ábrázolást emelnék ki: László Zsolt és Martinovics Dórina szexjelenete mesterkélt, Alföldi Róbert lelövési jelenete szintén nem kidolgozott.

*

Sidney Lumet alkotását, a Network-öt 1977-ben 10 kategóriában jelölték Oscar-díjra, és ebből 4-et meg is kapott: a legjobb eredeti forgatókönyvért Paddy Chayefsky vehette át a díjat. Közel negyedszázaddal a premier után, 2000-ben a Network-öt az amerikai filmes örökség részévé nyilvánították, az Amerikai Filmintézet (AFI) 2007-es listáján pedig minden idők 100 legjobb amerikai filmje között a 64. helyen szerepel. 2006-ban az Amerikai Forgatókönyvírók Szövetsége a forgatókönyvet minden idők 10 legjobb forgatókönyve közé választotta.

A legendás filmből Lee Hall készített színpadi adaptációt, melynek premierje 2017-ben volt Londonban. A következő évben már a Broadway-n mutatták be a darabot. Mindkét előadásban Bryan Cranston alakította Howard Beale-t.

A főszereplők és a rendező ezeket  nyilatkozták:

Alföldi Róbert: „Csak egyfelé köteleződhetünk el, a másik ember felé. Nagyon boldog vagyok, hogy újra a Centrálban játszhatok és hogy énekelnem sem kell!” – nyilatkozta az ismert színművész.

Martinovics Dorina: „Nagyon szeretek színházat csinálni és nagyon szeretek forgatni is. Diana, a sorsfordítóan ambiciózus producer szerepe a Centrál Színházban most egyszerre mindkettőt lehetővé teszi a számomra, two in one”.

Puskás Tamás rendező: „A Network apokaliptikus szatíra a média pokoli hatalmáról. Pontos tükröt tart, mely mindazt a keserűséget, dühöt és fájdalmat mutatja, amit nap mint nap átélünk.”

Az előadás mozgóképes világáért Gothár Márton felel, a díszlet- és jelmeztervező Pallós Nelli, az előadás eredeti zenéjét pedig Puskás Dávid szerezte.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS