Tisztelt Olvasók!
Most egy olyan sorozatot olvasnak, amelynek forrásai a szerző magán-archívumából valók. Ezeket szeretném a közvélemény elé tárni folyamatosan, de úgy, hogy különböző korszakokból közöljek és kommentáljak egy-egy olyan írást a sajtóból, amely a pécsi (és néha az országos vagy a vidéki) színházi életünket jellemezte a megnyitástól a színházak államosításáig. Nem az a szándékom, hogy színház-történetet közöljek, vagy egy-egy forrás „utóéletét” írjam meg, hanem az, hogy az olvasóközönség elé tárt forrás „erejével” jellemezzem azt az időszakot.
A sorozat történetében folytatom azt a múltidézést, amelyben az Arcanum nevű, előfizetést igénylő Digitális Tudománytárban megtalálható helyi sajtóból is idézek, főként a Dunántúl és a Pécsi Napló napilapokból.
1935: Mezey Mária pécsi vendégszereplése (harmadik rész)
Folytatva az előző részt, a liberális Pécsi Napló (1892-1944) 1935. május 14.-i, keddi számának „Színház” rovatában „A három sárkány” című cikk befejezése a következő volt. „Az eredeti tervektől eltérőleg, elmarad a színház kedd esti előadása, ennélfogva a ’Három sárkány’-é volt egyúttal az idei szezon utolsó előadása.” Ezt a váratlan hírt erősítette meg az utána következő híradás, egyben magyarázatot is adott rá. „Évzárás a színházban. A ma estére hirdetett Geraldine előadása elmarad, s így a színtársulat a Három sárkány tegnap esti előadásával már el is búcsúzott a pécsi közönségtől. A kitűzött programnak azért kellett megváltozni, mert Nagykanizsán, az Ördöglovas ünnepi megnyitóján új katonazenekarral játszik a társulat, s kedden este már előadásszerű főpróba vált szükségessé.”
Nyomatékul, a rovat végén Fodor (Fuchs) Oszkár (1880-1950) színigazgató a színi évadtól búcsúzó gondolatait olvashatták a helyiek. „A Pécsi Közönséghez! Most, amikor tíz esztendő után veszek búcsút Pécs nagyérdemű közönségétől, ezúton is hálás szívvel mondok köszönetet azért a meleg és lelkes támogatásért, amelyben részesíteni szívesek voltak. Tíz hosszú színházi esztendő sok-sok szép emléke fűzi e társulatot Pécs városához, bízom abban, hogy a jövendőben ezeket a szép emlékeket még megsokszorozzuk. Ha a hivatás most el is szólít bennünket, lelkünk azzal a szeretettel marad a pécsi falak között, amivel mindenkor szolgáltuk e város színházi kultúráját. A viszontlátásra! Fodor Oszkár, a pécsi Nemzeti Színház (sic!) igazgatója.”
A pécsi teátrum a nyarat Nagykanizsán töltötte évről-évre, 1927-től az akkor megnyitott Medgyaszay-házban működő városi színházban, most sem volt ez másként. Erről tanúskodik a lap május 15.-i számában közölt híradás. „– Elutazott Nagykanizsára a pécsi színtársulat. Hétfőn este volt ebben a szezonban a Pécsi Nemzeti Színház utolsó előadása, és szerdán délben Fodor Oszkár igazgatóval az élen a társulat elutazott nyári állomáshelyére, Nagykanizsára. A nagykanizsai szezon folyó hó 15-én, szerdán este az ’Ördöglovas’ előadásával veszi kezdetét. Az operett nagykanizsai szereposztása abban különbözik a pécsitől, hogy ott a császárnőt Mezey Mária fogja játszani.” Amint látható, Mezey Mária szintén a társulattal tartott.
Nézzük meg ezek után az újság 1935. május 18.-i tudósítását is. „– Nagy sikerrel vette kezdetét a nagykanizsai színházi szezon. A pécsi színtársulat a nagykanizsai városi színházban szerdán este kezdte meg előadásait, Kálmán Imre Pécsett is nagy sikerrel bemutatott Ördöglovasával (sic!). A megnyitó – írja az egyik nagykanizsai laptársunk – telt házat vonzott, alig maradt szék üresen. De meg is érdemelte a társulat, amely nagyon szép előadásban nyitotta meg a kanizsai szezont. Az első megállapításunk az, hogy ilyen jó operaegyüttes nem egyhamar volt. A régi kipróbált és kedvenc tagok mellé tehetséges, új tagok jöttek, akik erősségei lesznek az együttesnek, és akiket a kanizsai közönség is bízvást szívébe fog zárni. A kritika ezután a legnagyobb elismeréssel emlékezik meg az egyes szereplőkről, akik közül különösen kiemeli Tímár Ila, Mezey Mária, Dobó Milly, Antal Béla, Nagy Gábor, Erdődy Kálmán és Danis Jenő játékát.”
Summázó szakmai vélemény az 1934/1935-ös színházi évadról
Zárjuk ezt a részt egy összegző mérleggel, amely a „Pécsi Napló” 1935. május 19.-i számában summázta az évadot a talányos „K. -r.” monogrammal, „Az elmúlt színházi évad mérlege.” címmel. „Egy hete tartotta a színház az 1934/35. évi szezon utolsó előadását, a rivalda lámpái kialudtak, és a társulat azóta már nyári állomáshelyén, Nagykanizsán aratja a tapsokat. Nehéz, súlyos gondokkal teli évad volt a legutóbbi. Ezt végeredményében évek óta el lehet már mondani, mégis az idei színi évadnál ez a megállapítás különösképpen indokolt.
Soha nem volt ugyanis a nehéz gazdasági viszonyok bénító hatása mellett annyira érezhető a vidéki színészet szervezetének elégtelensége, mint ezúttal. A most véget ért évadban ugyanis a vidéki színigazgatónak nemcsak a közönség pénztelenségéből fakadó dekonjunktúra, hanem a fővárosi színházak vidékellenes politikája ellen is kellett küzdenie. Eddig, ha egy színigazgató mérlege gyenge eredményt mutatott fel, természetes volt a kérdés, hogy nem voltak-e műsorhibák?
És ezekért azután mindig a színigazgató volt felelős. Pécsett különösen, ahol ismételten bebizonyult (sic!), hogy a legjobb közönséggel rendelkezik, amelynek a színház iránti szeretetét még a mai súlyos gazdasági viszonyok sem tudták megsemmisíteni. Ma már épp ezért nem volna igazságos mindezért, sőt a legtöbb hiányért a színigazgatót okolni. A vidéki színigazgató eszközei ugyanis olyannyira összezsugorodtak, hogy gyökeres, radikális változtatás nélkül lehetetlen a vidéki színészet tovább haladását az eddigi után elképzelni.
A vidéki színházak műsora a fővárosiak után igazodik. Ez magától értetődik. Vidéken az úgynevezett ősbemutatók mindig egyúttal vidéki nívót is jelentenek, ami ellen természetesen a közönség tiltakozik leginkább. Ami értékes, az megtalálja az útját a fővárosi színpadokhoz, tucatárura pedig a vidéki közönség, amelynek ízlését és igényeit a hangosfilm és a rádió a legmesszebbmenőkig (sic!) felfokozza, nem kíváncsi. A vidéki színigazgató tehát alkalmazkodott a fővárosi színházak műsoraihoz, és ezzel a műsorpolitikával a közönség is meg volt elégedve.
A helyzet azonban az idén gyökeresen megváltozott. A fővárosi színigazgatók ugyanis megfeledkezve arról, hogy az ő körzetükbe csakis Budapest tartozik, arra az álláspontra helyezkedtek, hogy amely darabnak sikere van, annak előadását a kiadóval egyetértve vidéken csakis akkor engedélyezik már, amikor az legtöbbször túljutott már a száz és egynéhányadik (sic!) előadáson. Hónapokon keresztül szerepelnek budapesti színpadokon darabok, példa erre a ’120-as tempó,’ amelyeknek előadása vidéki színpadokon századik előadásuk után sincsen még engedélyezve. Hasonlóképpen nem mutatható be még vidéken a ’Vallomás,’ ’Az asszony hazudik’ és a ’Történnek még csodák’ sem. Csupa olyan darab, amelynek Budapesten átütő erejű sikere van, és amelyek vidéken is alkalmasak lennének arra, hogy a közönség ellanyhuló érdeklődését felfrissítsék.
Vidéki színigazgató nem mutathatja be ezeket a darabokat, mivel a fővárosiak színházuk közönsége számának csökkenésétől félnek, ezeknek vidéki bemutatása esetében. Néhány ember túlhajtott önzése és haszonlesése az oka tehát annak, hogy a vidéki színházak nem rendelkeznek azokkal az attrakciókkal, amelyeket a közönség joggal vár el tőlük. Ez az oka Pécsett is annak, hogy a színházi műsor, különösen a színi évad végén, néhány abszolút értékes előadást leszámítva, meglehetősen szürke volt. Ezért nem lehet, és nem szabad Fodor Oszkár színigazgatót okolni. Nem ő ebben a hibás, hiszen csakis azt hozhatta ki, csakis azt mutathatta be, amihez hozzájutott. Az idei színházi szezon legnagyobb rákfenéje tehát a műsorhiány volt, amit még a legtökéletesebb előadásokkal sem lehet áthidalni, miután a felújítások a jelek szerint a közönségre nem gyakoroltak vonzóerőt.
A mai közönség különben is rendkívül igényes. Ha valamely darabnak kedvezőtlen híre volt, ahol a közönséget még a legelőkelőbb vendégművésszel sem lehetett a színházba becsalogatni. A közönség tehát jó újdonságokat kíván kifogástalan előadásban. A jó előadásokról a rendelkezésre álló eszközökkel Fodor Oszkár megfelelően gondoskodott, a kielégítő műsorösszeállítás lehetőségéről, amelyért minden energiájával dolgozott, azonban elütötték, a többi vidéki színigazgatóval egyetemben.
A műsor összeállítással még egy szempontból is kénytelenek vagyunk azonban foglalkozni. A színigazgatót ugyanis ismételten azzal vádolták meg, hogy számos nagysikerű darabot nem mutatott be, és csakis a könnyű fajsúlyú művekre fektetett súlyt. Ez az állítás semmiképpen sem helytálló, és emellett roppant naiv. A színigazgatónak eminens érdeke ugyanis, hogy – amennyiben előbb említett okok ebben nem gátolják – minden olyan darabot bemutasson, aminek a fővárosban sikere volt, és amitől itt is sikert vár. Magától értetődő azonban, hogy nyilvánvalóan bukott darabokat, már csak a közönség érdekében sem mutathat be. Ez idő és munkapazarlás is lenne.
A színház elsősorban kultúrintézmény, nyelvünknek és nemzeti kultúránknak egyik legfontosabb pillére, de műsorában bizonyos fokig mégis a közönség kívánalmaihoz, ízléséhez kell igazodnia, annak a közönségnek ízléséhez, amely nemcsak a kritizálással, de jegyváltással is tudomást vesz a színház létezéséről. Külön rá kell itt mutatnunk egy olyan körülményre, amelynek megváltoztatása mielőbb szükséges.
A pécsi színház technikai felszerelése ugyanis egyrészt elavult, másrészt pedig elégtelen. A mai színpadi művek a szemre és az értelemre egyaránt kívánnak hatni, és amikor alig van darab, amely a rendes három, avagy négy felvonásra osztottság szabálynak megfelelne, akkor tisztára képtelenség a pécsi színpad nehézkes, primitív díszítési lehetőségei mellett a közönség által joggal megkívánt frissen pergő, színes előadásokat produkálni.
A legtöbb darab öt-hat-hét, néha még több képre oszlik, és az egyes képek között negyedórás szünetek akasztják meg a cselekmény, illetőleg az előadás tempójának gyorsaságát. Ma már a legtöbb vidéki színházban, a szegedi után legutóbb a debreceniben és a miskolciban is forgószínpadot szereltek fel, amivel azután a legkomplikáltabb technikai követelményeknek is meg lehet felelni. Hasonlóképp tökéletesbítésre (sic!) szorulnak a színház világítási felszerelései is.
A pécsi színház színpada fényhatásainak elégtelensége közismert, ma már vidéken, és hírét (joggal) a fővárosi vendégművészek vitték szét. Mindezen sürgősen változtatni kell – magától értetődően nem a színigazgatónak, hanem a városnak. A városnak kötelessége véleményünk szerint, hogy a színházat megfelelően modernizálja, és ezzel lehetővé tegye a színigazgatónak azt, hogy technikai téren is a mai időknek megfelelő előadásokat produkálhasson. Jó előadásokat produkálni. Ez minden színigazgatói célkitűzés legfontosabb pontja.
Fodor Oszkár kilenc éves pécsi színigazgatása alatt ezen program követőjének bizonyult, és ezt a legnagyobb nehézségek árán is igyekezett megvalósítani. Megérdemli tehát, hogy további munkájában úgy a hivatalos város, mint a közönség ezen túl is a legmesszebb menő támogatásban részesítse.”
Mivel láthatjuk, Mezey Mária (Viola Terézia, 1909-1983) vendégszereplésén túl nagyon fontos események zajlottak le az évad végén, és mivel még egy meghatározóan összegző szakmai vélemény szintén megjelent a pécsi lapban, fontosnak tartottam ezeket is közzétenni itt és most…
Hozzászólások