Óda a csapolt sörhöz • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Óda a csapolt sörhöz

Van valami a csapolt sörben, ami egyszerre vonzza és inti óvatosságra az embert. Ilyenkor nyáron – különösen a foci világbajnokság idején – a kedvelt belvárosi szórakozóhelyek és kocsmák esténként gyakran telnek meg baráti társaságokkal, akik a tikkasztóan meleg nap után másra se vágynak, csak egy jéghideg sörre és meccsnézés mellett egy jó beszélgetésre. És itt lép fel a dilemma: üveges vagy csapolt legyen? A választás gyakran inkább az üveges sörre esik, de vajon miért is?

Erre a kérdésre kereste és találta meg a választ a Heineken Hungária Soproni márkacsapat vezetője, Tóth Gergely: a csapolt sörrel kapcsolatos előítéletek és aggodalmak részint valósak részint pedig csupán városi legendák. A Soproni által felkért KutatóCentrum 2010 országos szintű kutatást végzett a csapolt sör fogyasztási szokásait vizsgálva, s a következő megállapításra jutott: sokan azért választják inkább az üveges söröket a csapolttal szemben, mert utóbbinak nem bíznak annyira a minőségében, kifogásolhatónak találják a csapolás módját és a pohár/korsó, amibe az üdítő nedű kerül, sokszor nem kellően higiénikus. A fesztivállátogatók és kocsmai sörbarátok már egészen biztos találkoztak a „vizezett sör” kifejezéssel, sőt, sokan valószínűleg nagyobb értékű fogadást is tennének rá, hogy fogyasztottak már ilyet. A Soproni csapolómestere elmondta: a Soproni sör esetében ezek a vádak alaptalanok, ugyanis a gyárból kikerülő hordókat csupán akkor lehet a csapoló szerkezet zárt rendszerére kötni, ha azok érintetlenek maradnak – így logikusan, nem is hígíthatóak. Ahogy elmondta azonban, a sörcsapolás módja már a legkevésbé sem mindegy, sőt, ezen a téren még a Sopronit forgalmazó helyeken is vannak tennivalók. A Heineken Hungária Soproni márkacsapat éppen ezért egy nagyszabású reklámkampányba kezdett. Ez magába foglalja a televízió által sugárzott reklámokat, ahol a már sokat látott sörbarátok kioktatják a naiv csapost a sörcsapolás titkairól, de ugyanúgy idetartozik még az a nyereményjáték, ahol az üveges sör kupakjával egy korsó csapolt sört lehet nyerni. De ami talán a legfontosabb: a Sopronit forgalmazó helyek kiszolgálóinak kurzusokat szerveznek, ahol mindenki megtanulhatja/újratanulhatja a „tökéletes sörcsapolás” minden csínját-bínját. A kampány céljai ezeken a gyakorlati jellegű dolgokon azonban jóval túlmutatnak: a Soproni szeretné itthon is leverni a Nyugat-Európában őshonos virágzó sörkultúra gyökereit és ezzel megállítani a sörpiaci csökkenést, hiszen a sörnek a kellemesen bódító hatása mellett gasztronómiai értékei is vannak. És valljuk be töredelmesen: ezek alapos kiaknázása idehaza még várat magára. Ez a kampány kíván lenni az első lépés efelé. A magyar borkultúra már világhírű: a sörünk miért ne lehetne az?

A Pécsi Est Caféban megrendezett sajtótájékoztató végén a Soproni sörcsapolómestere a megjelenteknek lehetőséget biztosított a tökéletes sörcsapolás technikájának elsajátítására, így végül okleveles sörcsapolóként jöttem el a baráti hangulatú rendezvényről. Nekem is voltak előítéleteim és aggodalmaim a csapolt sörrel kapcsolatban, de valami azért megváltozott: okleveles sörcsapolóként most amikor egy korsó sört kérek a kedvenc helyemen, akkor nyugodt szívvel szólok a csaposnak (ha az egy súlycsoport velem, biztos ami biztos), hogy „Józsikám, ne lógasd bele a sörcsapot a habba, kérlek!”.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS