Azok a régi szép idők… Kalandozások a régi Pécs városában – 104. • Hetedhéthatár

Népszerű tudomány

Azok a régi szép idők… Kalandozások a régi Pécs városában – 104.

Robog a pécsi villamos…

Lassan, de biztosan közeledett 1913. október 20. a pécsi villamos ünnepélyes átadásának napja.

„1911. július 6-án tartották a kivitelre került változat három egyvágányú vonalának közigazgatási bejárását. De még két évig húzódott az építkezés megkezdése s 1913. tavaszán (március 19.) pótbejárásra volt szükség. Nendtvich Andor polgármester a Pécsi Villamossági Rt.-gal kedvező szerződést kötött. Nendtvich tevékenységének köszönhető végeredményben a villamosvasút ügyének kedvező elintézése is. A kereskedelmi miniszter 1913. július 10-én kiadta az engedélyokiratot…” (Dr. Kubinszky Mihály – Lovász István – Villányi György: Régi Magyar Villamosok. A történelmi Magyarország közúti vasutai a kezdettől a II. világháború végéig. 250 p.)

A Pécsi Napló már arról tudósít, hogy az engedélyokirat alapján, már elhárult az akadály az elől, hogy szeptember 19-én megtarthassák a pécsi villamos első próbajáratát.

Amiről a régi pécsiek tán álmodni sem igen mertek, az ma valóra vált. A Király-utcán ma délben végigment az első villamoskocsi. Szándékosan nem írtuk, hogy „robogott” mert a sáros-nedves és kellően meg nem tisztított síneken, – de amellett forgalmas időben – csak lassan, de helyenként mégis közepes sebességgel haladhatott a 3. számú szép sárga villamoskocsi. Százakra menő kíváncsi publikum nézte végig azt a – Pécs szempontjából históriai nevezetességű – jelenetet, ahogy a vadonatúj, csillogó kocsi befordult a Széchenyi téren s a városháza bejárata előtt megállt, a vasút rt. ülésező igazgatósága tiszteletére. Az ülés néhány perc múlva véget is ért, s az igazgatóság tagjai s a sajtó képviselői közül néhányan beszálltak a villamoskocsiba, melynek oldalán a város díszes címere ékeskedik. A címer rajza és terve Miertl Gyula jeles rajzolónk tehetségét dicséri. A kocsi ekkor a meginduló esőben, egyre csengetve visszafelé vette útját. Az összegyűlt tömeg a megeredt eső dacára, nyomon követte a villamost, mely a Király-utcában mérsékelt sebességgel tartott kifelé. Az üzletek ajtajában, az ablakokból is kíváncsian nézték az érdekes látványt: az első villamoskocsi végigrobogását a Király-utcában. A jármű simán, minden baj nélkül tette meg útját az Irányi Dániel téri remízig. Csak a fiakkeros lovak ütötték fel fejüket s ijedeztek a szokatlan zajra. Első időkben bizony fokozott óvatosságra lesz szükségük a kocsivezetőknek, hogy baleset ne történjék. Lassanként azonban mindenki meg fogja szokni a villamost, mely új, nagyvárosi színt kölcsönöz a város utcáinak. A remíztől újra visszafordult a 3-as számű kocsi és Valatin Béla Ganz-gyári igazgató és Jánosi Béla mérnök a pécsi építkezés vezetőjével együtt visszaszállította az első „utasokat” a zuhogó esőben a városházáig. A villamos próbameneteit naponkint folytatni fogják”. (Pécsi Napló. 1913. szeptember 21.  6  p. A pécsi villamos első próbaútja)

Ezután már felgyorsultak az események. Most már nem volt szabad hibázni. Ki kellett próbálni a gyakorlatban is, hogy az előre, papíron kidolgozott menetrend tartható-e?

A pécsi villamos (1913)

A pécsi villamos (1913)

A vasúti és hajózási főfelügyelőség ma délután sürgönyileg értesítette Nendtvich Andor polgármestert, hogy a villamos közúti vasútnak próbamenetszerű kipróbálását holnap, szerda délután négy órára tűzte ki. A kocsik rendszeres közlekedésének menetrendje tudniillik papíron megvan, kérdés azonban, hogy ez az időbeosztás a gyakorlatban is meg fog-e felelni. Ezért szükséges a menetrend kipróbálása. A bizottság holnap délután 4 órakor fog találkozni a villamos remiznél. Utána pedig megindítják a rendes járatokat: vagyis úgy a Zsolnay gyártól és a Hadapródiskolától, mint a két pályaudvarról menetrendszerűleg fognak megindulni a kocsik. – Itt említjük meg azt is, hogy a Kereskedelmi Minisztériumból immár hivatalos formában is megérkezett az értesítés, hogy a villamos közúti vasút műtanrendőri bejárását október huszadikára tűzte ki a kereskedelmi miniszter. (Pécsi Napló. 1913. október 15. 2 p. A villamos vasút próbamenete)

A papíron megtervezett menetrend viszonylag jól vizsgázott. A Pécsi Napló erről is pontos beszámolót készített.

„Amint már jeleztük, ma délután próbálják ki a közúti villamos vasút részére papíron megállapított menetrendet, vajon az előírt menetidő alatt a kocsik tényleg képesek-e megtenni az utat az egyik végállomástól a másikig. A menetrendszerű próbajáraton a vasúti és hajózási főfelügyelőséget Imrédy Kálmán biztos képviselte.

A villamos remízből délután 4 órakor indult ki a 2.sz. motorkocsi, amelyhez egy pótkocsit csatoltak. A motorkocsiban Imrédy Kálmánon kívül Nendtvich Andor kir. tanácsos polgármester, Oberhammer Antal rendőrkapitány, Rauch János főmérnök, a Ganz cég főnökei foglaltak helyet, míg a pótkocsit a villamos vasút kocsivezetői és kalauzai töltötték meg. A kocsi előbb kirobogott a hadapródiskoláig, onnan vissza a Zsolnay gyárig, majd le a főpályaudvarra, ahonnan visszatért a remízbe. Tehát az egész vonalat bejárta. A bejárás teljesen igazolta a papíron megalkotott menetrendet, amelynek idejét a kocsi egész kényelmesen képes betartani. Igaz, hogy még a megállóhelyeken nem késleltették az indulást a le és felszálló utasok, viszont azonban ma még számolni kellett azzal, hogy a sínek nem egészen tiszták s így nem volt meg a rendes, zavartalan áram cirkuláció, ami különösen lejtős utcákon felfelé, az indításnál zavarólag hatott.

A mai próbajárat eredménye után azonban immár bizonyosra vehető, hogy hétfőn, október 20-án délután megtörténhetik az üzembe helyezés és megindulhat a rendes forgalom. Úgy a műtanrendőri bejárás, mint az üzembe helyezés bizonyos ünnepélyességek között fog megtörténni, amelynek részletes programját a legközelebbi napokban állapítják meg. A megnyitásra mindenesetre meghívást fognak nyerni a város törvényhatósági bizottság tagjai, a két főispán, a vármegye alispánja, a villamos vasút üzemviteli rt. részvényesei és a sajtó képviselői. A hivatalos műtanrendőri bejárás előreláthatólag délig véget fog érni és délután viteldíjak mellett már a közönség részére is meg fog indulni a rendes forgalom.

Ami a viteldíjakat illeti, úgy gondoljuk, hogy a közönség széleskörű érdeklődésére számíthat az erre vonatkozó adatok közlése.

A viteldíj-táblázat a következő:

A menetrend

A menetrend

I. Vonaljegyek
Főpályaudvartól a Hadapródiskoláig vagy vissza, a Zsolnay gyárig vagy vissza, a Budai külvárosi pályaudvarig vagy vissza. A Hadapródiskolától a budai külvárosi pályaudvarig vagy vissza, és a Zsolnay gyárig vagy vissza. Vagy átszállójegy 20 fillér (gyermekjegy 12 fillér). Reggel 7-ig váltva, vonal- vagy átszállójegy 12 fillér (gyermekjegy 8 fillér).

II. Szakaszjegyek
Széchenyi tértől a Hadapródiskoláig vagy vissza, a Ráth Mátyás utcáig, vagy vissza, a Budai külvárosi pályaudvarig vagy vissza. Szakasz vagy szakasz-átszálló jegy 12 fillér (gyermekjegy 8 fillér). Reggel 7-óráig váltva, szakasz- vagy szakasz-átszálló jegy 8 fillér.

III. Bérletjegyek
Tanuló-jegy: Bármely vonalra napi 2 menetre 2.40 korona, bármely vonalra napi 4 menetre 4.- korona.

Rendes bérletjegy: Egy szakaszra havi 6.- korona, egész évre 60.- korona. Az összes vonalakra havi 10.- korona, egész évre 100.- korona.

Munkás-bérletjegy: (Csak munkakönyvet vagy cselédkönyvet felmutató személyeknek) egy szakaszra havi 4.- korona, egész évre 40.-. Az összes vonalakra havi 6.- korona, egész évre 60.- korona.

Amint a táblázatokból látható, különös gondoskodás történt a munkásság érdekeiről. A munkások a kora reggeli órákban mennek munkára és épp erre való tekintettel a reggeli hét óra előtt megváltott jegyek jóval olcsóbbak. Ami a bérletjegyeket illeti, azok már most megválthatók a villamos vasúti üzletvezetőség irodájában (telefon 851 sz.).

Most még csak annyit: holnap reggel hat órakor már rendes menetrendszerű próbajáratok indulnak meg, amelyek három napon át reggeltől estig tartanak. E próbajáratok és egyszersmind a rendes forgalom menetrendje is a következő:

A Zsolnay gyártól a főpályaudvarig, reggel az első kocsi indul 6 órakor, – este az utolsó kocsi indul 9.50 órakor.
A Budai külvárosi pályaudvartól a Hadapródiskoláig, reggel az első kocsi indul 5 óra 45 perckor, este az utolsó kocsi indul 9 óra 45 perckor.
A főpályaudvartól a Zsolnay-gyárig, reggel az első kocsi indul 6 órakor, – este az utolsó kocsi indul 10 óra 10 perckor.
A Hadapródiskolától a Budai külvárosi pályaudvarig, reggel az első kocsi indul 6 óra 2 perckor, – este az utolsó kocsi indul 10 óra 2 perckor.
A kocsik 10 perces időközökben közlekednek”. (Pécsi Napló. 1913. október 16.  2 p. Megy a villamos)

Úgy látszott miden akadály elhárult a pécsi villamos beindulásának ünnepélyes ceremóniája elől. Bizonyára Nendtvich Andor polgármester úr homlokán is kezdtek elsimulni a ráncok…

Következő rész


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS