Sánta István Csaba fotókiállítása a Mai Manó Házban
Köreinkben él egy erdélyi fotós fiatalember, aki fejébe vette, hogy hivatásos fényképészként, de senki által nem delegálva, lefényképezi az általa oly nagyra tartott jazz-legendákat, akik java része még hetven, nyolcvan éves korában is elkápráztatja az ilyenfajta zenére érzékeny fülűeket. Időt, fáradtságot nem kímélve, szinte pénz nélkül jár a nyomukban, európai és amerikai fesztiválokon, jazz-klubokban és koncerttermekben fényképezi, Ornette Colemant, Chick Corea-t, Quincy Jonest és másokat. Kiállításának különös hangsúlyt ad, hogy az általa módszeresen megörökített zenészek közül többen nincsenek már az élők sorában.
Fenti gondolatokkal ajánlja a közönség figyelmébe Kincses Károly, a kiállítás kurátora, Sánta István Csaba műveit. A fotóművész a következőképpen mutatja be Jazz fotók című anyagát.
A kiállításra összeállított jazz zenészekről készült portrésorozat koncepciója a Peter Von Bartkowski által készített amerikai jazz zenészek családfáján alapszik. Az amerikai gyökerekkel rendelkező jazz műfaj gondos családfa szerkezetű felvázolása a kezdetektől napjainkig a különböző stílusirányzatok kiemelkedő és meghatározó alakjait sorakoztatja fel. Amint 2004 nyarán egy Chick Corea által komponált zene hatására szorosabb kapcsolatba kerültem a jazz zenével automatikusan hozta magával, hogy ezt a fotózással összekapcsoljam. A korábban leginkább a társadalomábrázolásra összpontosuló érdeklődésem így újabb teret nyert. Miközben újabb és újabb zenészek hanganyagával ismerkedtem meg elkezdtem ezek magyarországi koncert turnéit figyelemmel követni, majd később külföldire is elutaztam egy-egy kiemelkedő koncert végett. Célom, hogy az évek során készített fotóanyagból, képes album formájában, illetve különböző kiállítótermekben bemutathassam a kortárs amerikai jazz zenészek elitjét, ahogy azt a saját objektívemen keresztül láttam.
*
Sánta István Csaba kétszeres Magyar Sajtófotó-díjas szabadúszó fotóriporter az erdélyi Sepsiszentgyörgyön született. Budapestre költözött és a Práter-utcai iskola fényképész szakán sajátította el a fotózás alapjait. 2002-ben személyes találkozása Henri Cartier-Bressonnal, illetve később Josef Koudelkával, nagy hatást gyakoroltak rá.
A fotózással párhuzamosan egy újabb fejezet kezdődött az életében, az utazás. Bejárta autóstoppal Európa nagy részét, stoppal eljutott Afrikába, Gibraltáron keresztül. Távol-keleti utazása során járt Thaiföldön, Kambodzsában és Vietnámban, majd később Kínában is. Célja minél több kultúrát megismerni és ezt a fényképezés eszközével megörökíteni. A társadalomábrázolás mellett jazz zenerajongóként a koncertfotózás vált egy másik fő területévé. Számos világhírű jazz-zenészt kapott már lencsevégre hazai és külföldi koncerteken egyaránt.
Utazásai során kiemelkedő nemzetközi jazz fesztiválokon vett részt hivatásos fotósként, többek közt: Hong Kong International Jazz Festival, Montreux Jazz Festival, Jazz Fest Wien, London Jazz Festival, Torino Jazz Festival, NYC Winter Jazzfest, stb. Ugyanakkor számtalan jazz klubot meglátogatott, beleértve New York összes híres jazz klubját (Blue Note, Birdland, Dizzy’s Club Coca-Cola, Village Vanguard, Smoke stb.), illetve olyan híres koncerttermekben is fotózott, mint a: New York-i Carnegie Hall, New York City Opera, Egg (Albany), a londoni Barbican, illetve a szintén londoni Royal Festival Hall, a bécsi Konzerthaus illetve a budapesti Művészetek Palotája.
Munkái számos publikációban jelentek meg: New York City Jazz Records, Kleine Zeitung, Origo, „Az év fotói” album, Jazzma, stb., illetve több csoportos és egyéni kiállításon szerepeltek Magyarországon és külföldön egyaránt. Utolsó kiállítását New Yorkban rendezte a Magyar Főkonzulátus kiállítótermében.
A kiállítás megtekinthető 2014. október 5-ig, minden hétköznap 14-19 óra között, hétvégén 11-19 óra között.
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20. www.maimano.hu
Szóljon hozzá!