Szabad szemmel - Fotó Hemző • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Szabad szemmel – Fotó Hemző

Hemző Károly (1928-2012) életművéről átfogó képet nyújtó, a közönség által korábban nem láthatott fotókat is felvonultató fényképkiállítást nyitottak meg december 3-án a Magyar Nemzeti Múzeumban.

Magyarország a fotóművészet terén nagyhatalomnak számít, és Hemző Károly pozitív életszemlélettől sugárzó fényképeivel – hasonlóan André Kertészhez és Robert Capához – a legnagyobbak közé tartozik – fogalmazott a megnyitón Tomka Gábor, a múzeum főigazgató-helyettese.

Szarka Klára fotótörténész, a kiállítás kurátora elmondta: Hemző Károly egyike a 20. század második felének kiemelkedő magyar fotográfusainak, életműve több mint 250 ezer fényképkockát foglal magába.

A péntektől látogatható, 700 négyzetméteren elterülő Szabad szemmel – Fotó Hemző című kiállítás részeként összesen több mint kétszáz, jelentős részben fekete-fehér felvétel – vintage kópia és az eredeti negatívról készült nagyítás – tekinthető meg, valamint további több száz képpel vetítések formájában ismerkedhetnek meg az érdeklődők.

 

Szarka Klára fotótörténész, a kiállítás kurátora (j) és a társkurátorok, Szabó Lajos, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatója és Kiscsatári Marianna, a Magyar Nemzeti Múzeum főmuzeológusa a Szabad szemmel - Fotó Hemző című kiállításon, a Magyar Nemzeti Múzeumban, a tárlat megnyitója előtt MTI Fotó: Czimbal Gyula

Szarka Klára fotótörténész, a kiállítás kurátora (j) és a társkurátorok, Szabó Lajos, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatója és Kiscsatári Marianna, a Magyar Nemzeti Múzeum főmuzeológusa a Szabad szemmel – Fotó Hemző című kiállításon, a Magyar Nemzeti Múzeumban, a tárlat megnyitója előtt
MTI Fotó: Czimbal Gyula

 

A kiállítás első része a sportfotós Hemző Károlyt idézi meg. Szabó Lajos, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatója szerint Hemző Károly olyan istenadta tehetség volt, aki a kor technikai követelményeinek megfelelően képes volt előre látni mi fog történni a pályán. Hozzáfűzte: az 1950-es években Hemző Károly pályakezdő fotósként az akkori magyar sport fellegvárában, a Honvéd Sportklubnál többek között az Aranycsapat tagjairól készíthetett bravúros felvételeket.

Szabó Lajos szintén kiemelte azt is, hogy a kiállítás anyagának csaknem felét olyan elveszettnek gondolt fotók adják, amelyeket korábban sosem láthatott a közönség.

Az eseményen Kiscsatári Marianna, a Magyar Nemzeti Múzeum főmuzeológusa hangsúlyozta, a tárlat lehetőséget ad arra is, hogy új szempontok alapján vizsgálhassák az érdeklődők és a szakemberek Hemző Károly rendkívül színes életművét. A kiállítás második részében így Hemző Károly pályájának 1967-től kezdődő bő két évtizedes korszaka kerül terítékre, amikor a csakis a külföld számára megjelenő Magyar Szemle munkatársaként, képszerkesztőként Hemző Károly a szakma aktív alakítójává vált.

Kedvenc témái közé tartozott ekkoriban a budapesti élet megörökítése, de számos képe született a Dunakanyarról, Szentendréről, a Balatonról, valamint az olyan „lovas” helyekről is, mint a Hortobágy, Bugac vagy Apajpuszta.

Az életmű kiemelkedő részének tekintett lovakról készített fényképekkel külön terem foglalkozik, emellett a tárlat kiemelt figyelmet szentel annak is, miként hatott Hemző Károly a fotósok újabb generációira. Utóbbi részben, ahol megtekinthetőek Hemző Károly fotósfelszerelésének darabjai is, többek között olyan neves fotográfusok, mint Korniss Péter, Keleti Éva és Bánkúti András videofelvételeken vallanak a művészről.

A számos dokumentummal, interaktív vetítésekkel és a korszak megidézésében segítő installációkkal színesített kiállítás záró részében a gasztrofotós Hemző Károly kerül középpontba, olyan fotókat láthatnak a látogatók, amelyeket eredetileg Lajos Mari nemzedékek által használt szakácskönyveiben adtak közre.

A március 15-ig megtekinthető kiállítás megnyitásaként Hemző Károly Puskás Ferencről készült fotója alatt kialakított vitrinbe helyezték a legendás futballista góllövő cipőjét.

(Forrás: MTI)


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS