A pécsi közönség ebben a színházi évadban immár a második Peter Shaffer-darabot láthatja: a Pécsi Nemzeti Színházban 2015 végén bemutatott Amadeus után az Equus kerül színre április 11-12-én a Pannon Várszínház vendégjátékaként a Pécsi Harmadik Színházban. Az 1973-ban keletkezett mű ugyan mára vesztett aktualitásából, de mai elemekkel felfrissítve bőven megállja a helyét napjainkban is. Változatlanul elgondolkodtató, a szereplőkben lejátszódó lelki folyamatok bemutatása örök érvényű. Fiatal főhősünk médiafüggősége, családi, társadalmi példaképeket és mintákat nélkülöző magányossága, istenség-teremtő megszállottsága, majd a megvakított istenség, a ménes mindent elpusztító száguldása nagy erővel szólaltatja meg az ismert drámát.
A színészek közül Blaskó Péter és Szelle Dávid remekül játszanak, ők viszik a hátukon az egész előadást – plusz a táncosok. Juli szerepe kisebb, ám fontos, és Staub Viktória hitelesen megformálja. A többiek teljesítik a rájuk szabott feladatokat, de lehetne rajtuk csiszolni még. Tény, hogy ők a drámában mellékfigurák, leginkább a két főszereplő párbeszédének illusztrációi, ám ez semmiképp sem jelentheti azt, hogy kevésbé kell kidolgozottnak lenniük. A szülők (Oravecz Edit, Kiss T. István) és Martin felesége (Pap Lívia) idegesítően teátrálisak − ezt valami „vidéki színházi beidegződésnek” érzem, minél kisebb egy társulat, annál modorosabb a játék, pedig nem kellene. Az első felvonás végén a hipnotizálós jelenet és a második felvonás eleje emlékezetes, magával ragadó. Számomra a legmaradandóbb az egész előadásban Martin személyiségének fokozatos kibontása, amit nem más, mint a saját páciense, Alen végez el rajta. A válasz a lovak megvakításának kérdésére viszonylag hamar kitalálható (nekem az apa-fiú váratlan találkozása a moziban jelenet után ugrott be), csak azt sajnálom, hogy nem tudom, más mikor jött rá a megoldásra, mert a közönség rendkívül passzív volt. Semmi morajlás, semmi nevetés, mintha próbán lettem volna.
Pedig van katarzis!
*
Peter Schaffer: Equus
Fordította: Göncz Árpád
Szereplők:
Martin, pszichiáter: Blaskó Péter
Alen: Szelle Dávid
Ferenc, az apja; istállótulajdonos: Kiss T. István
Dóra, az anyja: Oravecz Edit
Eszter, bírónő: Pap Lívia
Juli: Staub Viktória
Kórus: Farkas-Csányi Attila, Punk Péter, Szente Árpád Csaba
Herceg: Kádár Ignác (Örökös Aranysarkantyú-díjas) / Vári Bertalan
Lovak: Csánizt Márk, Lakatos Ferenc, Kubriczky József, Rumi Benjamin
Díszlettervező: Kovács Yvette Alida
Jelmeztervező: Justin Júlia
A koreográfus munkatársa: Dudi Viktória
Koreográfus: Krámer György (Harangozó-díjas) és Kádár Ignác (Örökös Aranysarkantyú-díjas)
A rendező munkatársa: Lenchés Márton
Rendező: Vándorfi László
(Képek forrása: Pannon Várszínház)
Hozzászólások