Vallás és divat találkozása • Hetedhéthatár

Galéria

Vallás és divat találkozása

Világviszonylatban is az idei év egyik leginkább figyelemre méltó kiállítása tekinthető meg május 10-től október 8-ig New Yorkban, a Metropolitan Museum of Art-ban. A Heavenly Bodies – Mennyei testek – divat és a katolikus képzelet című, igazán gondolatébresztő, vitákat inspiráló kiállítás a vallásos és a profán világ közötti kapcsolatot, átjárhatóságot feszegeti.

A kiállításon a huszadik század elejétől napjainkig terjedő időszakban készült ruhák láthatók, megalkotásukat a római katolikus tradíciók, hagyományos ábrázolások, egyházi öltözékek inspirálták. A középpontban az Andrew Greely szociológus nevéhez fűződő „katolikus képzelet” fogalma áll, mely leginkább a művészet és a vallás folyamatosan fejlődő, változó kapcsolata nyomán létrejött alkotások – például szentképek, vallásos tárgyak és ruhák – formájában tárgyiasul.

A kiállítás kurátora, Andrew Bolton szerint a divat és a vallás régóta összefonódott, a kettő egymást kölcsönösen inspirálja. Annak ellenére, hogy ez a kapcsolat összetett és néha vitatott, a divat történetében a leginkább újító és innovatív alkotások a vallásnak köszönhetően jöttek létre. A Columbia Egyetem történészprofesszora, Anne Higonnet véleménye szerint a csillogó ékszerek, a luxus selymek, a finom hímzések mind-mind a katolikus képzelet nagyságának bizonyítékai. Úgy véli, a divat és a katolicizmus természetesen illeszkedik egymáshoz, mindkettő megpróbálja az emberi test gyengeségét tökéletesebbé és örökkévalóbbá tenni – ellentétben a protestantizmussal, amely a józan ruházatot kedveli.

Felszínesen közelítve a kérdést, a bemutatott alkotásokon az explicit katolikus képzelet és szimbólumrendszer látható, középpontban a papi és szerzetesi öltözékekkel; azonban mélyebben megvizsgálva a bemutatott ruhákat, a főként metaforákon alapuló történetmesélés jelenik meg bennük. A kiállítás megmutatja azt, hogy a katolikus képzelet miként befolyásolta a designerek kreativitását és hogyan formálta a narratív impulzusaikat. A kiállítás felépítése ennek felismerését kitűnően segíti, hiszen számos kis történet bontakozik ki a látogatók előtt azáltal, hogy együtt, egy térben tekinthetők meg az eredeti vallási relikviák, valamint az azokra reflektáló huszadik-huszonegyedik századi ruhák.

Az alább megtekinthető felvételeket a szerző készítette a kiállítás nyitását megelőző napon, 2018. május 9-én.

 

John Galliano: Estélyi ruha (2000-2001)

Christian Lacroix: Esküvői ruha (2009-2010)

Christian Lacroix: Esküvői ruha (2009-2010), részlet

Yves Saint Laurent: Esküvői ruha (1977-1978)

Thierry Mugler: Együttes (1984-1985)

Thierry Mugler: Ruha (1984-1985)

Pierpaolo Piccioli: Estélyi ruha (2017-2018)

Riccardo Tisci: Miseruha a Madonna Delle Grazie számára (2015) eredeti design: 1950

Jeanna Lanvin: „Bizonyosság” – Estélyi ruha (1936)

A kiállítás részlete

A kiállítás részlete


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS