Kappadókia – 5. Tündérkémények, kézművesek, sziklabarlangok • Hetedhéthatár

Nagyvilág

Kappadókia – 5. Tündérkémények, kézművesek, sziklabarlangok

Tavaszi túra a Zelve-völgyben, virágzó fák között

Kappadókia jellegzetes természeti képződményei a tündérkéményeknek nevezett sziklatornyok. Az oszlop formájú alakzatok a laza szerkezetű felszín lepusztulásával jöttek létre. Minden tündérkémény felső részén egy nagyobb szilárdságú, szélnek-víznek-fagynak jobban ellenálló kőtömb található, ez akadályozza meg az alatta levő laza szerkezetű vulkáni tufa lepusztulását – az Alpokban látható földpiramisokhoz hasonló módon. A kőtornyok mellett különféle alakzatok is kialakulhatnak, többek között például a kedvelt fotótémának számító teve alakú szikla.

Tündérkémények

A tündérkémények megtekintése után a Zelve-völgy irányába haladunk tovább, ahol egy nem mindennapi túrán veszünk részt. A völgy három részre tagolódik, melyeket egymástól ujjszerűen benyúló magaslatok választanak el egymástól. A mai felszín a már megismert laza vulkáni kőzeten jött létre, az erózió következtében. A völgyekben és a sziklák belsejében lakóüregek, templomok láthatók, melyeket hihetetlen méretű folyosóhálózat köt össze. A túrát a völgyben kezdjük, egyelőre „kívülről” szemlélve a sárgás, szürkés, pirosas színű hegyoldalakat és az üregeket. Majd betérünk az egyik sziklaüregbe, hogy a hegy belsejében folytassuk utunkat. Kisebb-nagyobb termeken, kacskaringós, koromsötét folyosókon haladunk, mígnem megérkezünk a hegyen át a szomszédos völgybe, ahol ismét fantasztikus látvány tárul elénk.

Kincsesdobozkák

Az országrész a természeti képződmények, föld alatti labirintusrendszerek mellett kézműves hagyományairól is nevezetes. A területen fellelhető terrakotta agyag, és sokféle ásvány szép használati tárgyak, edények, vázák, valamint színes csempék alapanyaga. Sajnos egyre több a turistáknak szánt „tömegáru”, a termelés nagyüzemi módszerekkel történik, egyre nehezebb fellelni az igazi tradicionális értékeket. A kerámiatárgyak mellett a keleti csecsebecsék, ékszerek, kincsesdobozkák között kutakodva figyelemre méltó mesterműveket találhatunk.

Uchisar

Kappadókiai utazásunk mintegy megkoronázásaként, az országrész jelképévé vált településre látogatunk. A korábban már felkeresett Göreme szomszédságában elhelyezkedő Uchisar erődítményre emlékezető sziklatorony körül terül el. Ahogy már hozzászokhattunk, természetesen az itteni sziklacsúcsot is keresztül-kasul lyuggatták az évszázadok alatt, a településről ezen a föld alatti üregrendszeren át juthatunk a „fellegvárba”, ahonnét remek panoráma tárul elénk. A város utcái hamisítatlan keleti hangulatot árasztanak, a kereskedőknél kézműves alkotásokra alkudozhatunk, a szabadtéri teázók egyikében kipróbálhatjuk a vízipipázást, almateát kortyolgathatunk, és előfordulhat az is, hogy pár méterre tőlünk egy helyi muzsikus játszik pengetős hangszerén, csak nekünk.