Költősuli, avagy kiből lehet hályogkovács • Hetedhéthatár

Szépirodalom - próza

Költősuli, avagy kiből lehet hályogkovács

 

Másfél órás előadásban fejtegeti a Professzor, mennyire kusza és irányvesztett a mai irodalom állapota s miféle mélytengeri kalandba bocsátkozik az a kritikus, aki netán véleményt szándékozna mondani egyik vagy másik alkotásról. Hiszen manapság lakatos vagy háziasszony épp úgy forgathatja tollát, mint az irodalom legjelesebb doktora, s emellett publikálási felületben sincs hiány. Persze ez nem újdonság, mert ugye a marhapasszusokat másolgató egyszerű irodakukac is megírhatta (és meg is írta) a nemtudomhány szakaszos díjnyertes trilógiát s lett vala belőle a magyar irodalom leggazdagabb nábobja – mármint szókészlet szempontjából.

Mégis – tér vissza a Professzor az eredeti mondandóhoz – valamiképp rendet kellene teremteni ebben a nagy fazékban, ahova manapság boldog-boldogtalan belezúdítja a maga zöldségeit, hogy mára egy olyan irdatlan kotyvalék álljon össze belőlük, melyben a parasztpityókától a génmódosított halízű padlizsánig minden megtalálható. Szóval szerinte ideje lenne már elkülöníteni az ocsút a búzától: valamiféle kritériumot bevezetni az irodalom szakterületén is, melynek alapján eldönthető, mi is a valódi értéket felmutató alkotás. No, de mi legyen az a kritérium, hányfelé hasadjon és miféle színeket öltsön, hogy úgyszólván univerzális mértékegység lehessen a rengeteg irányzat, stílus és felfogás útvesztőjében is. S mint ilyent nem vádolnák-e vaskalapos merevséggel? Persze a képzőművészethez meg a zenéhez hasonlóan, ahol például festő- vagy hegedűművész-diplomát szerezhetnek a sikerrel abszolválók, feltehető, hogy költőképző fakultások is létesíthetők, ahol szolid irodalomtörténeti, stilisztikai stb., stb. kiképzésben részesülhetnek az arra áhítozók. Hiszen megengedhetetlen, hogy gombamód üssék fel fejüket a költészet pástján olyan tollforgatók, akiknek gőzük sincs mi a hexaméter, a szonett, vagy a rímképlet, ki is volt Kisfaludy Károly vagy Faludy György, mi a különbség a haiku meg az apeva közt, arról nem is beszélve, hogy némelyük komoly kifejezésbeli és helyesírási gondokkal is küszködik. Ez manapság azért fordulhat elő, mert gyakorlatilag előbb-utóbb szinte mindenki elvégez egy gimnáziumot, ahol „megüti fülét” néhány irodalomelméleti fogalom, elolvas pár kötelező olvasmányt, s aztán erre alapozva elkezd „költeni”, persze csak amikor az ideje megengedi – van úgy, hogy érettségi után húsz-harminc évre ébred rá irodalmi hajlandóságaira.

De – csavarint egyet a szövegen említett előadónk – a lehetséges költőképzés birtokában sem biztos, hogy a már hivatalosan is „felcímkézett”, diplomás költő igazi, minden mércét megütő verset tud írni. Mert tanulni, csiszolódni elvben határtalanul lehet, de az istenadta tehetségre csak egyféleképpen tehetünk szert: születésünk által.

Mindezeket leszűrve – ezt már én teszem hozzá az elmés fejtegetéshez – elképzelhető, hogy az irodalom pástján kellőképp „kikupált” és útjára indított költőjelölt úgy járhat, mint az egyszeri hályogkovács, aki megtudván mit is kockáztat a rozsdás, szalonnázó bicskájával, soha többé nem tudott hályogot „műteni”.

 

 


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS