150 éves Szinyei Merse Pál Lila ruhás nő című festménye

A Magyar Posta alkalmi bélyegblokk kibocsátásával köszönti Szinyei Merse Pál Lila ruhás nő című festményét, a mű elkészítésének 150. évfordulóján. Az alkalmi bélyegblokk és a kapcsolódó filatéliai kiadványok Benedek Imre grafikusművész tervei alapján készültek. A bélyegblokkot Pénzjegynyomda Zrt. gyártotta. Az újdonság szeptember 10-től vásárolható meg a Filapostán, a filatéliai szakszolgálatokon, egyes postahelyeken és a www.posta.hu-n.

Szinyei Merse Pál (1845–1920) a 19. századi magyar képzőművészet formabontó, úttörő alakja, a magyar plein air festészet első koloristája, aki – az impresszionisták szemléletmódját csak hírből ismerve, de hozzájuk hasonlóan – Magyarországon elsőként alkalmazta a komplementer színekkel való színfokozást és a fényértékek valőrökkel való megjelenítését, s ezáltal megtette az első lépéseket a magyarországi modern festészet megteremtésében. Csak 1869-ig tanult a müncheni akadémián: ekkor látta kiállításon Gustave Courbet akadémizmus elveivel szembeszálló, modern festészetét, amelynek hatására otthagyta az akadémiát. Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, gazdag koloritja. 1872-ben Arnold Böcklin svájci művésszel kötött barátsága is a ragyogó színhasználat felé vonzotta. Böcklin alkonyati, vagyis árnyéktalan festési módszerét tartotta példájának. A Lila ruhás nő című alkotás a böcklini módra idealizált feleség festői ábrázolása. A „magyar Mona Lisa” kezdetben nem aratott osztatlan sikert: a szakma kritizálta, hogy műteremben készült, ám Szinyei elmondása szerint 1910-ben már „egy jó Manet”-hoz hasonlították berlini bemutatásakor, ami nagy bóknak számított. Feleségét, a képen már áldott állapotban lévő Probstner Zsófiát, jernyei kastélyuk kertjében örökítette meg a művész a korban divatos turnűrös tafotaruhában, amelyet Zsófia maga varrt. Mára a Lila ruhás nő egyike lett a legnépszerűbb magyar festményeknek.

A blokk fekete sorszámozású alapváltozata mellett piros sorszámozású vágott változat és egy exkluzív bélyegszett is megjelenik. A bélyegszett a kétféle bélyegblokk mellett tartalmaz egy feketenyomatot is, ami kizárólag a bélyegszett részeként vásárolható meg és nem használható levélküldemények bérmentesítésére. A szettben található bélyegblokkokat és a feketenyomatot ún. filacsík védi.

*

A Törilecke Facebook-oldalon a közelmúltban megjelent írás részletes áttekintést ad a mű keletkezésének hátteréről. Az alábbiakban ezt idézzük.

A magyar festészet egyik legismertebb műve Szinyei Merse Pál Lila ruhás nő című alkotása. A Lila ruhás nő alakját azonban nem érthetjük meg egy másik, talán hasonlóképpen ismert festmény, a Majális nélkül. Ha ugyanis az annak ötletet adó esemény nem valósul meg, valószínűleg a Lila ruhás nő sem készül el soha. A Majális története pedig egészen Münchenig vezet bennünket, ami meglehetősen távol esett a Szinyei család Sáros vármegyei birtokától, ahol a festő született.

A festő apja, Szinyei Merse Félix Sáros vármegye alispánjaként nagy birtokot igazgatott. Mivel Pálnak volt idősebb fiútestvére, a szülők bátorították, hogy fessen. Anyja maga is művész volt, zeneszerető irodalmár, verseket is írt. Szinyei 1864-ban került a müncheni Képzőművészeti Akadémiára. Egy időre hazatért a porosz-osztrák háború kirobbanása után, s mikor apját alispánná nevezték ki, átvette a birtok igazgatását is. A festészet azonban sokkal jobban vonzotta, ezért egy év gazdálkodás után visszatért Münchenbe. Ekkor ismerkedett meg tájképfestő unokatestvére, Gundelfinger Gyula baráti társaságával is, és ezzel el is érkeztünk ahhoz a nevezetes naphoz, ami a Majálist ihlette.

Hatan indultak piknikezni egy München melletti rétre, s a hat fiatal közül öt meglehetősen szövevényes kapcsolatban állt egymással. A társaság rangidős tagja, Arnold Böcklin ekkor már elismert művész volt, 45 esztendős, akiért az akkor 19 éves Probstner Zsófia rajongott, bár családja egy másik úrral, a szintén jelen lévő Pulszky Ágosttal jegyezte el. A hölgy húga, Mária ekkorra már felesége volt saját gyámapjának, Szinyei unokatestvérének, Guldenfinger Gyulának, a fiatalasszony szíve azonban férje féltestvéréért, gróf Szirmay Albertért dobogott.

Szinyei hosszasan figyelte a bonyolult viszonyokat, s már ekkor megtetszett neki Zsófia, a szimpátia pedig kölcsönösnek bizonyult. Felskiccelte a Majális első vázlatát, melyet hazatérve műtermében folytatott is, azonban az eredeti szereplők közül csak saját, a társaságnak háttal ülő alakját, illetve Probstner Máriát festette meg, aki emiatt testvére társaságában többször is ellátogatott modellt ülni a műterembe. Mire a kép elkészült, Zsófia és Pál egymásba szerettek.

A festő fő művének szánta a festményt, de hatalmasat bukott. Nem csak Münchenben, de Bécsben, a Világkiállításon sem értékelték a művét. A klasszikus festőiskola elleni lázadásnak számított akkoriban az intenzív színhasználatú, légies alakokkal benépesített alkotás, s nem sikerült áttörést elérnie vele.

A házasságkötés után, Zsófia és Pál a férfi szüleinek birtokára költöztek. Az udvarház szalonja műteremmé változott, Szinyei legfőbb modellje pedig ifjú felesége lett. „Az első gyermekünket vártam, úgy ültem modellt, otthon, Jernyén, a lila tafotában. Persze nem kinn a mezőn ültem modellt, azt Pali kívülről tudta. Minden fűszálat, minden kikericset ismert, a lila, sárga és zöld szín finom hármashangzatáról beszélt akkoriban folyton. Nekem már a könyökömön jött ki. Benn, a műteremben is fárasztott a modellülés. A fiam gyorsabban fejlődött, mint a kép. A lila ruha szűk volt, szorított. Talán ezért lett kicsit szenvedő az arckifejezésem a képen.” – emlékezett vissza Probstner Zsófia jóval később a legendás festmény készítésének körülményeire.

Szinyei azonban erre is csak kritikákat kapott, ki a sötét tónusokat, ki a műtermi körülményeket kifogásolta. A sorozatos kritikák megtették hatásukat, ekkor elhatározta, abbahagyja a festést, nem nyúl többé ecsethez. Mint ma már tudjuk, szerencsére nem így lett, azonban akkoriban még úgy vélte, a Majálist úgysem tudná túlszárnyalni, s az sem váltotta be a hozzá fűzött reményeit. Gondolkodása és látásmódja messze meghaladta saját korának ízlését.

Zsófia a férje agóniájában sikertelen művészetét feltételezte. Visszaemlékezéseiben elmeséli, miként könyörgött Pálnak, hogy ha a lila ruhás kép sem válik be, menjen inkább képviselőnek, foglalkozzon lovakkal. „A családi boldogság kárpótolhatott volna. Ebben reménykedtem, s nem szándékoztam képekkel a nyilvánosság elé lépni” – hangoztatta ekkoriban. „Gazdálkodtam, lovagoltam, lakházat építettem, kertet alakítottam, gyermekeim, családi ügyeim egészen lefoglaltak. Így múlt el több év.”

A házaspárnak hat gyermeke született, négyet már kiskorukban eltemetni kényszerültek. Három középső lányuk diftéria áldozataként hunyt el, legkisebb gyermekük agyhártyagyulladás következtében. Első gyermekük, egyetlen fiuk, Félix maga is a festéssel kacérkodott, ötödik gyermekük, Rózsi felnőve szintén festő lett.

Amikor harmadik lányuk diftériás lett és elhunyt, minden játékát, ruháját megőrizték, s nem fertőtlenítették megfelelően. Egyedül kisebb lányuk nem kapta el ekkor a kórt, melyből Félix meggyógyult, Máriával azonban végzett a betegség. Szinyei mély depresszióba zuhant. Zsófia ekkor éppen az ötödik gyermeküket várta, akinek születése után ismét lecsapott a torokgyík, és a hároméves Valériát is el kellett temetniük. Ezt követően még egy kislányuk született, Adrienne, aki agyhártyagyulladásban halt meg 16 évesen.

A család pánikszerűen menekült a tragédiákkal sújtott jernyei otthonából, Bécsbe költöztek, Szinyei ismét festett. Ekkor készült a Pacsirta, ami szintén nem aratott sikert. Budapesti kiállítását követően a kritikusok menthetetlenül leírták, házasságuk a sorozatos tragédiák és szakmai kudarcok árnyékában végleg megromlott. Miután hatodik gyermekük is megszületett, Zsófia elhatározta, hogy elválik férjétől. Ghillányi Imre, a szomszéd földbirtokos, későbbi földművelésügyi miniszter négylovas hintón, éjszaka szöktette meg otthonából két, életben maradt kislányával együtt. Félix az apjával maradt.

Válását követően Szinyei Merse Pál politizálni kezdett, s rokonai biztatására újra ecsetet ragadott. Végre megkapta a megérdemelt elismerést. Ekkoriban készült képeinek és a közízlés változásának köszönhetően korábbi munkáiról is megváltozott a vélemény, több rangos kitüntetést kapott. 1920-ban, jernyei birtokán már úgy hunyta le utoljára a szemét, hogy a magyar művészet legnagyobb alakját búcsúztatta vele az ország.

Probstner Zsófia minden, Szinyeivel közös gyermekét túlélte, élete utolsó időszakában meglehetősen szegényen, méltatlan körülmények között tengette életét, amikor végül 1953-ban becsengetett az Ódry Árpád Színészotthon egyik épületének ajtaján. Az otthont még Gobbi Hilda hozta létre az elszegényedett, nyugdíjas színművészek megsegítésére, egyfajta nyugdíjasházként. „Az otthonokba csak színészeket vagy színházi dolgozókat vettünk föl. Egyetlen kivétel volt ez alól: Szinyei Merse Pál felesége, a »Lila ruhás nő«” – írta később Gobbi Hilda Közben… című önéletrajzában. Az egykori Szinyei Merse Pálné az otthonban ismét nyugalomra és biztonságra lelt, a különös özvegyet rengetegen látogatták.

„Ott ült, furcsa törökös pongyolájában, egyenes derékkal, valami török fezzel a fején – mert a haja már gyérült –, és valami csodálatos eleganciát árasztott. Alig hallott, látott, de a szellemi képességei épek voltak, s amikor külföldiek jöttek látogatóba (…), bemutatták őket a »Lila ruhás nőnek« is. (…) A franciáknak franciául, az angoloknak angolul válaszolt. Százéves korában hárman is megfestették az arcképét.” 101 évesen hunyt el, 1954-ben a magyar művészvilág szinte saját halottjaként búcsúzott tőle.

Legyen Ön az első hozzászóló!

Szóljon hozzá!

Az Ön e-mail címe nem kerül nyilvánosságra.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .