Vidákovics Sámuel: Smells like Paint Spirit

Smells like Paint Spirit címmel nyílik Vidákovics Sámuel kiállítása 2025. május 7-én 17 órakor Pécsett, a Civil Közösségek Házában. A kiállítás ismertetőjének részletével ajánljuk Olvasóink figyelmébe a tárlatot.

A bemutatásra kerülő alkotások egy tág periódust, a 2020–2025 közötti időszakot ölelik fel. A grafikák és a festmények között nincs direkt kapcsolat, ugyanakkor ambivalens módon mégis kölcsönhatásban állnak, párbeszédbe lépnek, kiegészítik, megkérdőjelezik és megcáfolják egymást. Kérdéseket tesznek fel és válaszokat adnak, vagy épphogy teljesen nyitva hagyják az interpretációt. A kiállítás címe is erre a különös különbözőségre alapoz, ami a Nirvana egyik közismert dalából, Kurt Cobain Smells Like Teen Spirit c. dalszövegéből (1991) lett kölcsönözve, ezt szabadon átírva. A visszaemlékezések szerint a Smells Like Teen Spirit eredete Cobain akkori barátnőjével, Tobi Vail-lel való kapcsolatára utal, aki az 1991-ben piacra dobott Teen Spirit dezodort használta. A Bikini Kill zenekar tagjai Kathleen Hanna és Tobi Vail egy élelmiszerboltban sétáltak, ahol rátaláltak egy Teen Spirit nevű dezodormárkára: „furcsáltuk kissé és nevettünk a különös dezodor nevén” – emlékezett vissza Kathleen Hanna. A Teen Spirit kifejezést viszonylag nehéz magyarra fordítani, mert a szókapcsolatnak számtalan jelentése lehet, pl. tini lélek / tini hangulat / tini lelkierő / tini bátorság / tini tettvágy – így maga az angol cím is egy többértelmű szójáték. Az ominózus mondatot: „Kurt smells like a Teen Spirit” – „Kurt bűzlik, mint a Teen Spirit” Kathleen Hanna írta a szobájuk falára a Bikini Kill Kurt Cobainnal átmulatott éjszakája után.

A dalcímet azért is érzem hozzám közelállónak, mert az eszményi és a köznapi összefonódásának remek példája. Ebben a kontextusban a „Teen” „Paint”-re való cserélésével egyszerre eszményítem a festészetet és utalok a műtermet elárasztó festék- és terpentinszagra, tehát a tevékenység materiális voltára.

A grafikáknál a valóság a jelentésétől megfosztva, pusztán tárgyak és formák halmazaként jelenik meg, nincsenek érzelmes színek sem. A grafikai szoftverek szerkezeti nézetéhez hasonlóan, olyan mintha csak körvonalakat, méretezéseket és adatokat látnánk. Ezt idézik az átlósan keresztbe húzott téglalapok is, melyek valamilyen digitális képállományt jelölnek. A plasztikus részek akár kalligráfiaként, graffitiként, klasszikus vagy modern építészeti, szobrászati formaként is értelmezhetőek. Továbbgondolva, mintha a világon minden a folyton változó emberi tudat öncélját szolgálná. A képtérből kivonásra kerül a talajt vesztett, degradációba taszított fogyasztói lét/én, mellyel egy temetőkre, elveszett civilizációk nyomaira emlékeztető maradványvilággal szembesülünk.

A fókusz a napjainkban domináns és mindent elárasztó tömegképhasználaton van. A valóság és a tudat kapcsolata a szubsztrakció és a redukció módszerével kerül vizsgálatra. A nézőpont eszményi, az eszköztár az el- és kivonás. Mintha a tudat mélyén húzódó én az élettől távol, csapdába esve, vagy önkéntes száműzetésben bolyongana a nemlét apokaliptikus tereiben.

A festmények a kontrasztra, az összebékíthetetlen ellentétek egybefonódására vagy éppen ütköztetésére épülnek. A tömbszerű vonalak konkrétak, tapinthatóak akár a beton, de egyúttal nyitottak, elérhetetlenek is, mint az égbolt vagy a horizont. Az egymást keresztező vízszintes és függőleges vonalak változatainak száma végtelen. Minden mű más és más eredménnyel zárul. A felületek a festék folytonos visszakaparásával jönnek létre. A képek annak ellenére, hogy technikailag egy tárgytalan absztrakt festészeti praxis határozza meg őket, mégis ábrázolójellegűek, konkrétumokból és érzetekből építkeznek. A grafikákkal ellentétben a köznapi dolgok válnak eszményítetté, a meg- és átélés tárgyává. A valóság nem kérdőjeleződik meg, a kivonás helyett a lét konkrét és absztrahált tényezői válnak a képépítés alapjává. Mindezek egymásra rétegződésével a képfelület egyre telítettebb lesz. A személyes és személytelen mikrokozmoszok pillanatnyi vagy időtlennek hitt átélésével az élet valódi megélésére/örömére késztetnek.

A tárlat 2025. június 2-ig tekinthető meg.

Legyen Ön az első hozzászóló!

Szóljon hozzá!

Az Ön e-mail címe nem kerül nyilvánosságra.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.