Kismesterek nyomában Baranyában

Baranyában a 20. század során a legismertebb, nemzetközi hírű művészek mellett számos olyan alkotó, olyan kismester élt és dolgozott, akik tehetségük és képzettségük ellenére alig kerültek be a kortárs képzőművészet vérkeringésébe, csak lazán vagy sehogy sem kötődtek művészi csoportosulásokhoz, és kenyerüket is jobbára pedagógusként keresték. Ilyen alkotó volt a fogarasi születésű, 1945 után Alsószentmártonba, majd Pécsre költözött Simon Béla (1910-1980), az aradi származású, és szintén 1945 után Villányban letelepedett Virányi Endre (1906-1996), és a vajszlói születésű, később Pécsett élő Haraszti Pál (1913-1987).

Simon Béla – Mecseknádasdi házak (1969, 21×27,5 cm) magántulajdon

A három művész közül legjobban a Munkácsy- és Janus Pannonius-díjas Simon Béla életművét ismerjük: munkái rendszeresen szerepeltek egyéni és csoportos kiállításokon, fontos szervezeti tisztségeket viselt, rendszeresen foglalkozott vele a helyi és az országos sajtó is. Haraszti Pál és Virányi Endre ugyanekkor fokozatosan elszigetelődött, szakmai szervezetekben nem vállaltak tagságot, és a képzőművészeti élet más fórumairól is mindinkább kiszorultak.

A helyismereti kutatások nagy adóssága, hogy e három művész életművét mindeddig nem dolgozták fel módszeresen, monografikus aprólékossággal. Egy most induló program ennek pótlására tesz kísérletet. A kutatás fókuszában az a kérdés áll, hogy hogyan, milyen technikai és kompozíciós megoldásokkal, milyen hangvételben jelenítették meg Baranya tájait, városait, történeti örökségét, hogyan élték meg és ábrázolták az otthonukhoz, Baranyához kötődésüket.

Virányi Endre – Tájkép (1938, olaj, 100×125 cm)
Villányi Művelődési Ház

A három művész hagyatéka csak részben került közgyűjteményekbe, a művek nagyobb hányada magántulajdonba kerülve szétszóródott. Ezek a képek mindeddig rejtve maradtak mind a nagyközönség, mind a tudományos kutatás előtt. Márpedig ahhoz, hogy lehetővé váljon a három életmű hiteles és részletes feldolgozása és bemutatása, nagy szükség van ezekre az alkotásokra is.

Haraszti Pál – Tiborc utcai iskola mozaikja, részlet (1967)

Erdős Zoltán történész, helyismereti kutató felhívással fordult mindazokhoz, akiknek tudomásuk van magántulajdonban, magángyűjteményben őrzött művekről, vagy akik maguk is birtokolnak egy-egy alkotást Simon Bélától, Haraszti Páltól, Virányi Endrétől, esetleg más baranyai kismestertől. A baranyai.kismesterek@gmail.com e-mail címen jelentkezhetnek mindazok, akik gyűjtőként, adatközlőként segíteni tudják a kutatómunkát. A művekről nagy felbontású felvételt készítenek, rögzítik alapvető adataikat (évszám, méret, technika), de ezeken túl – természetesen – sem a tulajdonosra, sem az őrzési helyre vonatkozó adatokat nem teszik nyilvánossá. Minden esetben, előzetes egyeztetés szerint, külön megállapodást készítenek a képek felhasználási feltételeiről, az adatközlés és adattárolás részleteiről. A műértő közönség segítségével még tejesebbé válhat a Simon Béla, Haraszti Pál és Virányi Endre életművéről alkotott kép, közkinccsé téve az eddig lappangó műveket.

Legyen Ön az első hozzászóló!

Szóljon hozzá!

Az Ön e-mail címe nem kerül nyilvánosságra.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.