„Édes Hazánk, kedves dalunk, Érted élünk, érted halunk!”
A kolozsvári fényes diadal 1874-ben
Az 1874. év nyara a Kolozsvári Országos Dalosversenyre való indulás, és az azon való szereplés jegyében telt el. A dalárda akkori elnöke, Bánffay (Baumholczer) Simon (1819-1902) mellett még legalább 20 pártoló tag is elutazott a nevezetes versenyre. Verseny-daluknak az ilyen alkalmakkor már többször megszólaltatott Engeszer (Engesszer, Engesser) Mátyás (1812-1885): Szerettelek című férfikari kórusművét választották. Amikor pedig Nagyváradon utaztak át, az ott élő szerzőnek is elénekelték ezt a szeretett dalt. Amikor azonban augusztus 27.-én megérkeztek – az akkori megfogalmazás szerint – Erdély „fővárosába”, Kolozsvárra, olyan zápor fogadta őket, hogy a máskor elmulaszthatatlan díszes bevonulásuktól el kellett tekinteniük. A másnap megalakult szakmai zsűri tagjaiul Erkel Ferencet (1810-1893), Richter (Johannes Isidor) János (1843-1916) karmestert, korának nagy tekintélyű zenei egyéniségét, Richard Wagner műveinek vezénylőjét választották meg. Társaik voltak id. Ábrányi (Eördögh) Kornél (1822-1903) zeneszerző, zeneakadémiai tanár, lapszerkesztő, író, Belovics Ferenc esztergomi-, Stőger Béla kolozsvári-, Kovarcz Emil losonci karnagyok és Bartay Ede (1825-1901) országos alelnök. A bemutatási sorrend megállapításául szolgáló sorshúzásnál a pécsiek az 5. számot húzták.
Az ottani Magyar Polgár című napilap részletes tudósításából ismerjük meg pontosan a verseny lebonyolításának történéseit. Mivel a következő nap már szép idő volt, este hétkor a versenyre kelő 11 férfi énekkar dalosai zászlóikkal együtt a városház előtt gyülekeztek, onnan vonultak az ún. Téli Színházhoz, a verseny színhelyére. Olyan nagy volt az érdeklődés, hogy nemcsak a színház férőhelyei teltek meg, hanem még a zenekari árkot és a zsinórpadlást (!) is megtöltötték a nézők. A színházi függöny 8 órai fölhúzását követően először a tekintélyes, ősz Erkel Ferenc vezetésével a zsűri foglalta el a helyét a színpad oldalán.
A verseny lefolyásából a mecsekaljaiak szereplését így rögzítette a lap: „… A versenynap első hőse, a Pécsi Dalárda következett. Versenydarabja, a ’Szerettelek’ zenéjét írta Engeszer. Már elegáns külső megjelenésök, solíd összetartásuk híre kedvező benyomást tett a közönségre. A közönség tapssal fogadta őket, s ez előleg valóban nem veszett kárba, mert az első ütenytől az utolsóig azt bizonyították be, hogy Magyarország leghelyesebb, s legszebben rendezett dalárdája állott előttünk, mely egyébként kitűnő erőkkel rendelkezik még kitűnőbb karmester (Wachauer K.) vezetése alatt. Énekük praecisio tekintetében meglepő, s érezni lehet, hogy a dalárda igazi szeretettel s nagy lelkesedéssel kultiválja magát.
Tenor, bariton, bassistájuk egyébként kiváló, szép, mívelt hanggal rendelkezik. Egyszóval: a magyar dalárszövetség dísze a ’Pécsi Dalárda’, s kétségen kívül övék az első jutalom is, melyet a szó legszebb értelmében kiérdemeltek. Adja Isten, hogy Magyarországnak még sok ilyen dalárdája legyen! A közönség szűnni nem akaró tapssal, melyhez Richter is egész készséggel csatlakozott, öt vagy hatszor hívta ki a pécsieket…”
Az országos dalos ünnepről kiadott „Emléklap” így összegezett róluk: „… a pécsi dalárdának csinos, szemenszedett, fehér strucztollas csoportjához, melynek énekénél már az első ütenyek elárulták, hogy itt a küzdhomok erős bajnokával, a nap hősével van dolgunk. Versenydarabja volt: ’Szerettelek’. Írta Györgyössy R., zenéjét: Engeszer Mátyás. (Karnagy Wachauer Károly). Ha a pesti dalkört a kifejezésnek fokozott lágysága, a modulátiók kellemes egybeolvadása tűntette ki, úgy a pécsi dalárda, mely különben a pestivel az előbbeniekben is vetekedik, az összhangnak oly nemű teljességével, a gyorsan változó fortepianók oly mérvű kifejezési erejével rendelkezik, hogy teljesen igazoltnak találjuk a fölzúduló tapsvihar ötször megújuló áradatát. A különben oly higgadt versenybíró, az ősz Erkel is fölbuzdult eme kitűnő előadásra, s tapsra fogta kezeit.”
A dalosokat az Újvilág Szállodában helyezték el, és amikor a verseny véget ért, és a lelkes dalárdisták ide tértek, ismét fölcsendült a daluk – immár versenyen kívül. A helyi újság tovább lelkendezett, kiemelvén a pécsi mellett a pesti és a szegedi énekkarokat. „… Valóban élvezet volt mind a három versenyzőt hallani…” – összegzett.
A harmadik napon az Országos Magyar Daláregyesület tartotta közgyűlését, majd a díszhangverseny következett. Most már természetesen este az Újvilág-ban a pécsiek „külön műsort” adtak, amelynek sikeréről a „helyi harsona” így számolt be: „Estére a közönség az ’Újvilág’-ba gyűlt össze még egyszer meghallgatni a jeles pécsi dalárdát, mely sehol sem vívott ki akkora népszerűséget, olyan általános tetszést, mint Kolozsvárott, hol az igazi szép és jónak mindig lelkesült barátai vannak. A dalárda éjfélig működött, s a közönség nagy tetszése között szebbnél szebb darabokat énekelt. Tenoristájuk, Hoffer Károly úr szép, rokonszenves, tiszta hanggal bír, s úgy láttuk, szépen győzi is, mert aki abban a pipafüstben, éjjel 12 órakor még úgy énekelt, az – vétkezett igaz, önmaga ellen, de – be is bizonyítá, hanganyagja ép, s arra sokat lehetne még építeni! Nem találjuk érdektelennek megjegyezni, hogy színházunk intendánsa Hoffer urat a téli saisonra (szezonra) havi 300 forinttal hívta meg. Kár, hogy nem akar Pécstől megválni, s nem lép színpadra, hol rövid idő alatt fényes névre tehetne szert.”
Ezen a napon két dalárda is megtartotta zászló szentelését, nevezetesen délelőtt a Kolozsvári Dalkör és az ugyancsak helyi Hilaria Dalos Egyesület. Délután került sor az ország összes ide egybegyűlt dalosainak közös éneklésére, mai nevén az összkarra.
Azonban ne higgyük azt, hogy a közönség és a sajtó egyöntetű lelkesedése mellett nem vegyült üröm is az örömbe a pécsiek részéről: a nagyhatalmú zsűri tanácskozásáról kiszivárgott ugyanis, hogy a Pécsi Dalárdát egyesek nem az első, hanem a második helyre szánják! (Gyanítható, hogy a rivális karnagyok véleménye volt ez, mivel Erkel Ferenc, Richter János nyíltan kifejezte elragadtatását, id.Ábrányi Kornél pedig mindig is nagy barátja volt a pécsieknek, s Bartay Ede alelnök is követhette őt ebben.) Több se kellett a már amúgy is kellően fölajzott pécsieknek: sürgősen rendkívüli választmányi ülést hívtak össze, amely úgy határozott, hogyha ezt meg merik tenni, akkor elfogadják ugyan a döntést, átveszik a díjat, de azon nyomban bejelentik, hogy ezennel kilépnek az országos szövetségből!…
Az utolsó napon, 1874. augusztus 31.-én délelőtt hirdette ki a szövetség elnöke az országos vezetőség, a zsűri, a dalosok és a nagy számú néző előtt a dalosverseny eredményét. Nagy megnyugvásukra szavazat-többséggel a Pécsi Dalárdáé lett a babér, az első díj, amely a kolozsvári hölgyek ezüst serlegét jelentette. Második lett – ezzel megkapta a kolozsvári hölgyek ezüst bilikomát díszkiadásban – a Pesti Nemzeti Dalkör. Harmadik díjjal jutalmazták a Nagyváradi Dalárdát, amely a Kolozsvár Története című kötetet jelentette díszkiadásban. Negyediknek a Szegedi Dalárdát értékelték, amely így elnyert karnagyi állványt ezüst dísszel. Ötödiknek a Marosvásárhelyi Dalárda „futott be”, ők ezért egy ezüst karnagyi pálcát kaptak jutalmul.
Node, amikor a diadalmas pécsi „aranytorkú dalosok” hazatértek, akkor volt ám nagy ünneplés! Haksch Lajos (1862-1939) erről nagy sikerű könyvében, amely a kórus történetét 1902-ig tekinti át, így emlékezik meg: „A görög hősöket fogadták Atheneben úgy, mint a diadalmas dalosokat itthon a vasúti állomásháznál, s végig az egész úton, melyen bevonultak. A pályaháznál a város polgármestere dicsőítő beszéddel üdvözölte őket, megjelentek ott a jogakadémiai ifjúsági kör, a két jótékonysági nőegyesület, a női énekegyesület, s beláthatatlan sokaság, mely a föllobogózott utczákon végigkísérte a dalosokat éljenezve, tűntetve.
Az ablakokból a nők lelkesedésükben virágot szórtak a bevonuló győztesek elé, s a zászlót is elborították a diadal jelvényei, s a koszorúk, miközben a dalosok büszkén mutatták föl az ezüst serleget, a Pécsi Dalárda által immár másodízben kivívott elsőség jutalmának szép jelképét.” (Jól figyeljenek a mai pécsi polgárok: így fogadtak akkor egy ország-első pécsi kórust!)
S még ezzel sem volt vége a dicsőségnek: „slusszpoénként” verseny daluk zeneszerzője, Engeszer Mátyás hálája jeléül litografált nagy arcképét küldte el, amelyen ez állott: „Szerettelek, Pécsi Dalárda! akkor is még, Amidőn nem ismertelek, De, hogy most ismerlek: Nem csak szeretlek, de tisztellek. Engeszer Mátyás Kolozsvárott, 1874. Aug. 28.”…
Hozzászólások