Ezredvégi úriszobarészlet / ceruzarajz, papír 18×24 cm, hagyatékból
____________________________________________________
__________________________________
A nagy, zártspalettájú ablak előterében
otthonos benyomást keltő pihenősarok;
a kép jobb oldalán dohányzó asztalka
faragott lába látszik, mögötte a karos-
széken divatos mellény, hátrább puha
párnáival két csíkos selyemkárpittal be-
vont öblös fotel, bal felől, képbe hajló
dívány karfája zsúfolódik a szinte töké-
letesen megrajzolt térbe. Mégis a karfára
hanyagul odavetett kabát és kalap bra-
vúros megjelenítése emeli művészi érté-
kűvé a képet. A mindig kéznél lévő vázlat-
füzetből kiemelt rajzlapon készült tizen-
nyolcszor-huszonnégy centis ceruzarajz,
keretezve a széles fehér paszpartuval
nagyobb és komolyabb kinézetű, ahogy
az egy ilyen „skicc”-től elvárható lenne,
natúr fakeretben bújtatva az üveg alatt.
Több tíz éve megszokott kellék szobám
falán. A kép az érkező, vagy épp induló
lezserségét, fesztelenségét sugallja, biz-
tonságot, amit az alkotó érezhetett, a
felcsúti családi ház védelmében, a tatai
rajztanári állását odahagyva. Az utca, az
apró házak, fura melléképületek, sufnik,
épp olyan bravúros megfogalmazással
jelennek meg alkotásain, mint a szomszéd
községek templomai, s a táj évszakos vál-
tozásai. Kisméretű ceruzarajzai, akvarelljei,
festményei felvázolják az ismerős helyeket,
a kort, bevonzzák a tekintetet, múltba
röpítve az alkotások figyelmes szemlélőjét.
2023 májusa
Szóljon hozzá!