Bélyegvilág - Repülőgépek • Hetedhéthatár

Kultúra, művészet

Bélyegvilág – Repülőgépek

2002-ben a Magyar Posta magyar repüléstörténetet bemutató bélyegeket (2 címlet) jelentetett meg, idén március 20-án folytatódott a sorozat gyarapítása újabb két címlettel: a Bánhidi Antal tervezte „Gerle-13” és Lampich Árpád „L-2 Róma” elnevezésű repülőgépének bemutatásával.

Hazánkban az I. világháború végén már három repülőgép- és három motorgyár működött egyre fejlettebb tervezéssel és technikával, a vesztes háborút követő békeszerződés értelmében azonban ezeket föl kellett számolni. A tervezés, kísérletezés az 1920-as években a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületben folyt, ennek műhelyében készítettek repülőgépeket – és nem is akármilyeneket! A Róma 1925. évi berepülése után 1927-ben, 1928-ban, 1930-ban világcsúcsot ért el távrepülésben; a mind műrepülésre, mind távrepülésre nagyszerű „Gerle”-család számos tagja (15-ön felüliek) közül a legnevezetesebb a „Gerle-13”.

Endresz György és Magyar Sándor 1931-es óceánrepülése után 1933-ban Bánhidi Antal és Bisits Tibor földközi-tengeri körrepülése szenzáció erejével hatott. A 12 258 kilométeres utat a tervezett 100 repült óra helyett mindössze 22 perccel lépték túl. 1933. február 19-én indultak Mátyásföldről s március 24-én érkeztek ugyanide. Nem volt akármilyen út a nyitott ülésű géppel, ködben, hóban, ellenszélben! E nagyszerű sportteljesítményen is túl az „Első Magyar Földközitengeri Körrepülés” filatéliai vonatkozásai is említésre méltóak. Lezárt postazsákokban levelezőlapokat vittek magukkal, oda 618, visszaúton 1002 küldeményt, szabályos bérmentesítéssel (72 fillér). Budapesten a 4. és 72. számú postahivatal vette fel a lapokat, látta el hely-keletbélyegzéssel, amihez még a járat francia és magyar nyelvű piros színű jelzőbélyegzője is járult, gyakran a Gerle útját bemutató levélzáró társaságában. Az oda-, illetve visszaút küldeményei közti különbség abból adódott, hogy a pilóták hazai címekre megcímzett bérmentesítetlen lapokat is vittek magukkal, amit odakint a megfelelő bélyeggel, bélyegzésekkel, postai kezeléssel ellátva, lepecsételt postazsákokban hoztak haza. A szabályosan kezelt, lepecsételt postazsákokban visszaérkezett küldeményeket idehaza újabb, kék színű jelzőbélyegzővel látták el. Jeruzsálemben (Ghazában) és Athénben a postahivatal nem tudta időre kezelni a lapokat, ezért innen a rendes légijárattal érkeztek azok vissza a lemaradást igazoló jelzőbélyegzéssel és a szokásos érkezési bélyegzéssel. Igen dekoratív légipostai küldeményekről van tehát szó, a gyűjtők igen nagy becsben tartják őket.

Bővebben szóltunk e jeles, filatéliai szempontból is említésre méltó légijáratról, hisz a most kiadott bélyegekkel tulajdonképpen a 70 éves jubileumot is ünnepelhette a magyar bélyegkiadás, a Magyar Posta.

Dudás László tervezőművész folytatta az elmúlt évben sikeresnek bizonyult grafikai megoldást: az „L-2 Róma”, „Gerle-13” képe, elöl- és felülnézeti műszaki rajza szerepel a bélyegeken. Az alkalmi boríték rajza a Rómához (róla készített korabeli légifelvétel), az alkalmi bélyegző a Gerléhez (kétfedelű repülőgép) társítható.

A 200 ezer példányszámú sorozatot az Állami Nyomda állította elő ofszet eljárással.


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS