Előadás a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban • Hetedhéthatár

Színház

Előadás a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban

Mindennek van valamilyen haszna. A sokadik előadást nézhetem, a társulat túl van a kezdeti izgalmakon. Meleg van. Nincs telt ház, de lelkes kis közönség. A szülők örülnek szereplő gyerekeiknek, a színészek, hogy végre látják is őket a nézők, a rendező, hogy dolgozhat, a színház, hogy beindult újra. A közönség, hogy tapsolhatja őket.

 

Legyetek jók, ha tudtok.

A mór nő és a bíboros között – Magyar Cecília és Baj László, középen Helvaci Ersan Dávid

Félkézről felskiccelt előadásnak tűnik, de nem hagy közömbösen.

A gyerekseregben sok egészen apró, páran nagyobbacskák közülük. Közös énekléseik is ilyenek, bátortalanok és szabadok. Nem vár el tőlük senki felnőtt szintet.

A filmet nagyon rég láttam, még „hívőségem gyerekkorában”, nem nagyon emlékszem belőle, csak a dalra.

Most azt gondolom, hogy nem baj, ha hozzányúlnak egy kicsit egy darab szövegéhez. Vajda Katalin mai szemmel írja meg, amivel korábban találkozhatott. Így nézhetünk ki mi, akkori friss hitűek az utánunk jövők szemében. (Aki már nagymama-nagypapa, nézhet ki így is.)

Fülöp atya jószívű, kissé komolytalannak tűnő katolikus pap, aki nem esik kétségbe semmitől, hiszi, örök élete van, mint a darab végén kiderül: mindenkinek.

Helvaci Ersan Dávid és Kováts Dóra

„Róma, 1500-as évek. Fülöp atya elhagyott gyermekeket nevel a hit és a mosoly erejével. Nem törődve mások véleményével – akkoriban „Isten bohócának” nevezték különc viselkedése miatt – a gyermekek megsegítésére teszi fel életét: otthont, ételt és lehetőséget biztosít nekik, adományokból. A hozzá került Cirifischió és Leonetta felnőtté válásának útján követhetjük figyelemmel a jó és a gonosz harcát, az ördög – aki más és más személyek képében jelenik meg – mesterkedéseit a gyermekek és Fülöp atya lelkének megszerzéséért. A sok megpróbáltatást állják a Jók, és végül győz a hit és a szeretet ereje. Az adventi időszakban, zalaegerszegi gyermekek közreműködésével bemutatott színmű lehetőséget ad mindnyájunknak, hogy Fülöp atya gondolatait megfogadva kicsit jobbak legyünk, ha tudunk.” /Hevesi Sándor Színház honlapjáról/

A szereplők tulajdonképpen kellékek Fülöp atya világnézetének ábrázolásához.

Mulatságos megoldás az ördögöt különféle alakokban felvillantani, jó kis játékokra ad lehetőséget Bellus Attilának, Urházy Gábor Lászlónak, Szakály Aurélnak, Baj Lászlónak, Magyar Ceciliának. Az Isten is megjelenik egyik-másik mellékszereplő képében, akit Bellus Attila prezentál.

A történet át van szőve mesébe illő jelenetekkel. Teheti a szerző, a cselekmény az 1500-as években játszódik, de napjainktól sem idegen. Visszaköszönnek belőlük az Újszövetség igéi, laza hivatkozással a jól ismert mondatokra, mint aki (Fülöp atya) mindent ért, de semmit nem erőszakol senkire, kétségbe sem hajlandó esni.

Elgondolkodtató, mennyire gyermekes hozzáállásnak látja a hitetlen szemlélő ezt az életmódot. A lesz, ahogy lesz (ahogy a Jóisten megengedi, ő tudja, mit csinál) modus vivendi-je nem üti ki a biztosítékot senkinél ma már. Talán csak komoly hívőknél (ha egyáltalán lehet így fogalmazni) okozhat némi fenntartást. Ennyire egyszerű? Minek akkor ekkora felhajtás?

Ignác atya és Fülöp atya – Szakály Aurél és Besenczi Árpád

Láthatólag traumákat nem okoz, csak egyik-másik szereplőnél az igétől való elhajlás. Talán Kováts Dóra Leonettája az egyetlen, aki nagyon komolyan veszi. Kellő lórúgást kapott élete hajnalán hozzá Baj László Bíborosától.

Vegyes gondolatok kavarognak bennem. Miért nem veszik komolyabban? De hisz a mű eredeti szelleméhez hűek. Milyen léháknak látszanak a hitetlenek szemében! Pedig csupa jóra igyekeznek. Fülöp atya felkarolja az elesettek, kisemmizettek életét, visszautasítja a bíborosi kinevezéssel a világi dicsőséget – csupa emberi, nagyszerű dolgot tesz egész életében. Csak egy kicsit laza. Essen többször és jobban kétségbe, imádkozzon őszintébben stb. javasolnánk – de érezzük, hogy felesleges, úgyis azt teszi, amit jónak lát. Végül neki van igaza.

Az ember hajlamos túlzottan pánikba esni, az evangéliumi igazságtól nagyon fellelkesedni, hogy aztán az elvárt csodák elmaradásával mély apátiába zuhanjon – de Besenczi Árpád Fülöp atyája megnyugtathatja. Semmi sem történik véletlenül. Bízzunk mindent a gondviselésre, no meg az Úrra.

Isten és az ördög – Bellus Attila és Urházy Gábor László

Több Fülöpatyaságra és kevesebb Bíborosijesztgetésre van szükségünk.

Tetszettek Bellus Attila huncutul elmondott Istenszövegei, amikkel nyugtázza, mennyire nem ismerik fel soha az emberek.

Látványosan nőies finomsággal hálózza be áldozatát Magyar Cecília. Kedvesen volt gonosz Urházy Gábor László. A tőle megszokott precizitással megrajzolt negatív főhőst hozta a Bíborosban Baj László. Szakály Aurél is diszkréten festette a jóságra vágyó Ignác atya alakjára a megfelelő gesztusokat. A két főhős, Helvaci Ersan Dávid és Kováts Dóra szerepeikkel könnyen azonosultak, fiatalságuk garantálja együttérzésünket velük.

Jó volt kicsit újra gyermekként ülni a nézőtéren. Persze a végén felhorkan a felnőtt az Isten mindenkiben benne van mondatra, és memóriánkból elősorakoznak az idevágó bibliai igék – de végül megnyugtatnak Pál apostol szavai: „…akár színből, akár szívből, a Krisztus prédikáltatik és én ennek örülök.” (Filippibeliekhez írt levél 1: 18)

 

Legyetek jók, ha tudtok

Zenés játék két részben
Készült Luigi Magni és Bernardino Zapponi filmje alapján
Pehr Klára fordításának felhasználásával
Zene: Angelo Branduardi

Szereposztás:
Fülöp Atya –  Besenczi Árpád, Jászai-Díjas
Cirifischio – Helvaci Ersan David
Jacomo / Elia / Hóhér – Urházy Gábor László
Leonetta – Kováts Dóra
Úr / Sixtus Pápa / Fulgenzio / Beteg – Bellus Attila
Ignác Atya – Szakály Aurél
Bíboros – Baj László
Mór nő – Magyar Cecília
Parancsnok – D. Varga Ádám E.H.
Gróf – Kovács Martin E.H.
Kis Cirifischio – Dunca-Stadler Zoltán / Tóth Lévi
Kis Leonetta – Bot Jázmin / Szabó Sára / Szemán Dorka
Checco – Dunca-Stadler Zalán
valamint a gyermekszereplők: Bálint Zsombor, Besenczi Hella, Gérczei Sára, Hertelendy Mia, Hertelendy Mór,Kovács Dávid, Lenk Lora, Lipusz Bendegúz, Mihály Adél, Németh Zoé, Szilasi Lili, Sziráki Ágnes, Sziráki Dorottya, Sziráki Erzsébet, Tollár Zsombor, Varga Szonja

Díszlet: Bényei Miklós
Jelmez: Molnár Gabriella
Világítás: Gibárti Tibor
Ügyelő: Szilasi Attila
Súgó: Kiss Szilvia
Rendezőasszisztens: Mikita Zsuzsanna Lilla
Rendező: Moravetz Levente

(A képek forrása: Zalai Hírlap online oldala. Fotós: Pezzetta Umberto)


Hozzászólások



Archívum

Partnereink

Hozzászólások

DISQUS