Őze Áron: „A nézőkért vagyunk” • Hetedhéthatár

Színház

Őze Áron: „A nézőkért vagyunk”

Évadnyitó társulati ülés a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban

Őze Áron

„Különös évadokat élünk. Csupán pár napja zártuk az előző évadot, most láthatta először a közönség a Nem leszek a játékszered! című zenés produkciónkat, amelyet még hónapokkal ezelőtt, a pandémia egyik hullámában készítettünk el, s kicsomagolhattuk végre. Ma pedig már megnyitjuk az új, a 2021/22-es évadunkat. Szinte összeér a két színházi szezon. Eddig mindegyik évadunkat elneveztük, volt már a Bizalom, a Család, vagy épp a Város Évadja. Az újat az „Egymásra találás Évadjának” hívjuk. Ami azt is kifejezi: sokáig kellett nélkülöznünk a közönséget, pedig a színház nekik szól, a nézőkért vagyunk, csakis velük együtt képzelhető el a színház. És nehéz időszakokban mindannyiunknak szükségünk van a lelki feltöltődésre, arra, hogy ismét együtt lehessünk – családokban, közösségekben. Színházakban”, mondta Őze Áron igazgató a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház évadnyitó társulati ülésén, amelyen részt vett Pintér Tamás polgármester és a város vezetése is. Az évadnyitón elhangzott az is: Bartók Éjszakája címmel szeptember 10-én egy hagyományteremtő rendezvényt tartanak számos programmal a színházban, a színház körül. Ősszel Keleti Éva-fotókiállítás nyílik a színházban. Ebben az évadban szeretnék elindítani a Páskándi Géza Kortárs Drámapályázatot. A 2021/22-es színházi szezont pedig az új Mikrofesztivállal zárnák, ahova stúdióprodukciókat hívnak az ország minden részéből és határon túlról is.

Őze Áron a második direktori ciklusát kezdi a 2021/22-es évadban. A színház új művészeti igazgatója Csadi Zoltán színész-rendező, színháztörténész, aki csaknem húsz éve a dunaújvárosi színház tagja. A tánctagozatnak – Bartók Táncszínház néven – továbbra is Vári Bertalan a művészeti vezetője.

A kis herceg

Az új évadot A kis herceggel nyitják szeptember 4-én, aztán a Magyar Dráma Napján mutatják be a Hamleart (szerzők: Győrei Zsolt és Schlatovszky Csaba), amelyet nyáron a Gyulai Várszínházban rendkívüli sikerrel játszott a Bartók Színház, Őze Áron a rendezéséért elnyerte a Gyulai Önkormányzat díját. Ezt követi a tánctagozat János vitéze. Csak szeptemberben és októberben öt, a pandémia miatt elmaradt bemutatót pótol a dunaújvárosi teátrum. „Tizenkét darabot vagy a főpróbáig, vagy a zártkörű bemutatóig tudtunk készre próbálni a járvány hosszú ideje alatt, csak eddig nem láthatta őket a közönség. Vannak olyan produkcióink is, amelyekből eddig csak néhány előadást tudtunk kitűzni, ezeket is mind játsszuk tovább az új évadban, ilyen például az És ideje a táncnak…, a Jónás könyve, a Dollárpapa. Mindet elcsomagoltuk, most végre a közönség elé tárjuk ezeket. De azért már nyáron létrejött a fúzió a nézők és a színházunk között, hiszen számos szabadtéri helyszínen, Szentendrén, az Esztergomi Várszínházban, a Gyulai Várszínházban léptünk föl. Mondhatom, hogy feltorlódott energiákkal vetettük bele magunkat a nyári színházba, és ezt éreztük a közönség részéről is”, jegyezte meg Őze Áron.

A 2021/22-es évadban A kis herceg (rendező: Sipos Imre), a Hamlear (rendező: Őze Áron), a János vitéz (koreográfus-rendező: Vári Bertalan) bemutatója után jön Gábor Andor: Illatszertár (rendező: Szűcs Gábor), a Nem leszek a játékszered! (rendező: Csadi Zoltán), az Idegenek a vonaton – (a Rózsavölgyi Szalonnal közös előadás, rendező: Szarka János), majd a Mario és a varázsló (rendező: Csadi Zoltán) hivatalos premierje. Az évad második felében, 2022 elejétől négy bemutatót (ezek már nem pótlások) tart a Bartók Kamaraszínház: Hja, kérem, a nő, az Nő (Molnár Ferenc-jelenetekből, kuplékból, sanzonokból; rendező: Korcsmáros György), Fodor Sándor: Csipike és Kukucsi (rendező: Tőkés Imola), Wedekind: A tavasz ébredése (rendező: Ivanics Tamás), illetve a Bartók Táncszínház 2022 tavaszi bemutatója két egyfelvonásos darabból az ökotudatos gondolkodás jegyében is. Vári Bertalan, a Bartók Táncszínház művészeti vezetője fontosnak tartja a koreográfusi vénával rendelkező és alkotni vágyó táncművészeik támogatását, munkájuk segítését – teret adva ezzel elképzeléseik megvalósításához.

Hamlear

A Bartók Kamaraszínház az országos Zöld Színház Projekt egyik alapító színháza. Őze Áron bejelentette: az új évadban tudatosan törekednek a jelmezek, bútorok, díszletelemek, kellékek újrafelhasználására, a környezettudatos energetikai fejlesztések megvalósulására. A jövőben megvizsgálják, hogy a színházi működés mely területén találhatnak ki még olyan megoldásokat, amelyekkel tehetnek a környezetünkért. Amit eddig bevezettek: az intézmény területén használt világítástechnikai eszközök, izzók teljes mértékben energiatakarékosak. A direktor elmondta azt is: a Nanushkától, illetve a Body Fashion cégtől olyan textíliákat kaptak támogatásként, amelyeket fel tudnak használni jelmezekhez.

Az igazgató kitért a színház egzisztenciális helyzetére is. „Úgy gondolom, biztonságban működhet a Bartók, amit nagyon köszönök a két fenntartónak, Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzatának, illetve az EMMI Kulturális Államtitkárságának. Ez a biztonság különösképpen fontos számunkra egy ilyen nehéz időszak után. Bízom benne, hogy az új igazgatói ciklusom idején sikerül megteremteni egy önálló társulat alapjait is. Ezen leszünk. Hatalmas energiával, nagyon nagy szeretettel és kíváncsisággal várjuk a nézőinket az egész országból a 2021/22-es évadban is”, tette hozzá Őze Áron.

János vitéz

Csadi Zoltán művészeti igazgató kinevezése kapcsán arról is beszélt: „Ez egy óriási megtiszteltetés Őze Áron igazgató úrtól, egyben nagyon nagy lehetőség, feladat és felelősség. És rendkívül inspiráló is. A színház művészeti irányvonalának kialakítását közös munkával, folyamatos párbeszédben, közös gondolkodással képzelem el.” Kiemelte még: „A Bartók Színház mögött van egy múlt, egy bejárt út, és van még előttünk számtalan lehetőség. Én abban hiszek, hogy ezt a tradíciót dinamizálni kell, és érdemes a 21. század lehetőségeihez képest bátran formálni. Hevesi Sándor írta 1930-ban egy tanulmányában, hogy a színház múzeummá vagy lomtárrá válik, ha nem tudja megteremteni és megtartani a közönséggel való eleven kapcsolatot. Kulcs a közönséggel való élő és eleven kapcsolat. Ez az, ami meghatározza az én munkámat és tevékenységemet. Új alkotókat is bevonunk a színház munkájába. Egy összetartó közösségből jöhet létre a Bartók Kamaraszínház erős társulata.” Csadi Zoltán azzal zárta mondandóját: „A pandémia bebizonyította, hogy ugyan lehet játszani színházi előadásokat kameráknak, de igazán kiteljesedni csakis a közönséggel együtt lehet.”

A Bartók Kamaraszínház a 2021/22-es évadban különféle plusz rendezvényeket is elindít. A Bartók Színház – Történetek című projekt két elemből áll, havi rendszerességgel jelentkezik. A „Kötelezők – Koncepciók” program a magyar drámairodalom oktatásához és széles körű népszerűsítéséhez kapcsolódik segítséget nyújtva elsősorban a diákoknak a tananyagban szereplő színdarabok megismeréséhez és feldolgozásához. A „Művészi pályák” című program a 20. századi magyar kulturális és művészeti életben jelentős szerepet játszó művészek életpályáját mutatja be interaktív eszközökkel. Az előadásokat Dr. Gajdó Tamás színháztörténész, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet tudományos munkatársa és Csadi Zoltán vezetik.

Dunaújváros, 2021. augusztus 31.

Print Friendly, PDF & Email

Hozzászólások



Archívum

Hozzászólások

DISQUS